Dien je aanvraag in
Een aanvraag indienen kan via www.cultuurkuur.be/kunstkuur
Heb je vragen om een aanvraag in te dienen? Dan kan je terecht bij veel gestelde vragen of je kan ons contacteren via kunstkuur [at] vlaanderen.be
Hier kan je alvast een beeld krijgen van de verschillende onderdelen die in de aanvraag aanwezig zijn.
1. Hoe ga je de samenwerking tussen de academie en de partnerschool tijdens de komende drie jaar aanpakken?
-
Omschrijf de beginsituatie van de school of de instelling voor hoger onderwijs. Hoe past het project in het artistieke pedagogische project van de academie en in het pedagogische project van de school of de instelling voor hoger onderwijs?
-
Hoe speelt het project in op de behoeften van de school of de instelling voor hoger onderwijs? Hoe versterkt het project de culturele expressie en het culturele bewustzijn van de leerlingen?
-
Welke muzische domeinen of thema’s wil je betrekken op de leerinhouden? Licht toe welke vorm van samenwerking en welke (leer)doelen je daarmee wil bereiken.
-
Welke expertise heb je daarvoor nodig vanuit het dko, de school of de instelling voor hoger onderwijs en de eventuele externe sociaal-culturele partner? Hoe ga je die expertise verankeren en achteraf verder delen?
-
Beschrijf hoe je het culturele bewustzijn en de culturele expressie horizontaal en verticaal gaat opbouwen volgend schooljaar. Hoe leg je daarmee een basis voor de volgende projectjaren? Is er voldoende draagvlak voor het project binnen de school of de instelling voor hoger onderwijs en de academie? Hoe draagt het project bij tot een duurzaam delend netwerk?
-
Welke initiatieven neem je om leerlingen uit het basis- of secundair onderwijs of de instelling voor hoger onderwijs toe te leiden naar het dko?
De beoordelingscommissie beoordeelt uw aanvraag op basis van de volgende criteria:
-
de wijze waarop de leerkrachten en eventueel een externe partner op de klasvloer expertise delen, aanwenden en verhogen
-
een gezamenlijke inschatting van de beginsituatie op het vlak van kunst- en cultuureducatie van de school (bao, so en ho)
-
de mate waarin het voorstel tegemoetkomt aan de specifieke behoeften en context van de scholen, de instelling voor hoger onderwijs en de academie in kwestie
-
het potentieel van het voorstel om leerlingen van het bao of so die artistieke interesses hebben, naar het dko toe te leiden
-
de mate waarin de leeractiviteiten die het culturele bewustzijn en de culturele expressie verhogen, worden geïntegreerd in of aansluiten bij de dagelijkse lespraktijk van de scholen of de instellingen voor hoger onderwijs in kwestie
-
de relevante deelname van een externe partner aan het project.
Meer inspiratie en voorbeelden
2. Omschrijf concreet wat u het komende schooljaar samen gaat uitwerken. Geef uw jaarplanning (max.3500 tekens):
-
Welke lessen, welke leerdoelen of welke sleutelcompetenties ga je samen uitwerken?
-
Hoe ga je de lessen praktisch organiseren?
-
Voor welke klassen of graden ga je samenwerken?
-
Hoeveel leerlingen wil je dit schooljaar met het samenwerkingsinitiatief in totaal bereiken?
-
Hoe plan je structureel overleg en reflectie in?
Tip: Maak goede afspraken over schoolinfrastructuur, leermiddelen en vervoer!
3. Gaat u samenwerken met een externe partner? Omschrijf de rol van die externe partner (max.2000 tekens):
Hulpvraag:
-
Welke expertise bezit de externe partner?
-
Bij welke behoefte vervult hij een inhoudelijke rol?
4. Geef het vereiste aantal uren per profiel:
De punten geven aan hoe groot het samenwerkingsverband is.
Een school voor deeltijds kunstonderwijs en een partnerschool mogen maar voor 35 punten lopende dossiers hebben.
De punten van een aanvraag worden automatisch berekend op basis van de salarisschaal en het aantal uren van de personeelsleden die ervoor ingezet worden. De punten bepalen het aantal studenten dat minstens bereikt moet worden, en het maximale werkingsbedrag. Via deze link vind je al een schema dat je voorlopig op weg kan helpen.