Deze checklist gebruikt de jury om een projectaanvraag te beoordelen.
Basisvoorwaarden
- Leerlingen en leerkrachten doorlopen samen met minimum één externe culturele partner een samenhangend en creatief traject dat stap voor stap wordt opgebouwd en de tijd krijgt om uitgediept te worden. Zo vergroten de ontplooiingskansen, de cultuurbeleving en het cultureel bewustzijn van de leerling. De leerkracht professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren.
- Minimum één externe partner werkt met eenzelfde groep leerlingen én hun leerkracht aan een traject gedurende meerdere dagen.
- Je project loopt tijdens de lesuren en is gekoppeld aan de lessen. Activiteiten die plaatsvinden tijdens de middag of na de schooluren komen niet in aanmerking.
- Maak het op maat van je doelgroep. Laat je inspireren, maar kopieer niet letterlijk een ander project. Bouw je verder op een voorgaand project? Onderbouw dan de evolutie of verandering in je nieuwe projectaanvraag.
- Voor een project tussen 1 september en 31 januari dien je een aanvraag in voor 15 mei van het voorgaande schooljaar.
- Voor een project tussen 1 februari en 30 juni dien je een aanvraag in voor 15 november van hetzelfde schooljaar.
- Dien het volledige aanvraagformulier in op Cultuurkuur.
Lees het volledige reglement met de inhoudelijke en financiële voorwaarden.
Zo ziet de aanvraag er uit
De aanvraag bestaat uit 3 tabbladen. Zie hoe een blanco aanvraag er uit ziet.
Technische hulp nodig bij het invullen van de vakken? Vind het antwoord in de handleiding.
Aandachtspunten bij het invullen van je aanvraag
Aandachtspunten bij het tabblad ‘Projectgegevens’
1. Omschrijf zo concreet mogelijk je geplande meerdaagse project.
- Wat is je projectidee?
- Welke externe partner(s) doorlopen een actief, samenhangend, creatief en meerdaags traject met eenzelfde groep leerlingen en hun leerkracht?
- Hoe ziet dit traject er uit? Loopt het tijdens de lesuren? Is de opbouw gradueel en verdiepend? Zijn er meerdere workshops /werkmomenten? Hoe worden deze aangepakt?
- Is het traject op maat? Is er voldoende eigenaarschap bij de leerkracht? Is het geen uitkoopsom van een kant-en-klaar aanbod van een externe partner?
- Wie wordt betrokken bij dit project (leerlingen/leerkrachten/ouders …)?
2. Hoe past dit project in de cultuurwerking van je school?
- Welke visie heeft je school op cultuuronderwijs? Hoe past het project binnen deze visie?
- Hoe pakt de school cultuuronderwijs aan? Hebben jullie al eerdere projecten of acties ondernomen?
- Past dit project binnen een groter geheel? Bouwt dit project verder op voorgaande projecten of kies je ervoor om een nieuw project op te starten?
3. Hoe wordt het project gekoppeld aan de lessen en zorgt het traject voor professionalisering van de leerkracht?
- Welke noden zijn er (op creatief vlak)? Hoe komt dit project aan deze noden tegemoet?
- Welke expertise haal je als leerkracht uit de samenwerking met de externe partner(s)?
- Welke vakken/leerdoelen worden betrokken? Denk aan de sleutelcompetentie cultureel bewustzijn.
- Hoe plan je als leerkracht de opgedane kennis en vaardigheden te verduurzamen door te koppelen aan je les(thema’s) en latere lesgeven?
4. Hoe vergroot dit project de kansen tot zelfkennis en zelfontplooiing voor leerlingen?
- Waarom kies je voor deze groep leerlingen?
- Welke ontplooiingskansen halen de leerlingen uit de samenwerking met de externe partner(s)? Hoe brengt dit project de leerlingen tot creatieve zelfexpressie?
- Hebben de leerlingen inspraak in het project? Hoe geven de leerlingen mee vorm aan het proces?
5. Hoe ga je dit project evalueren?
- Wanneer is het project geslaagd? Welke doelen wil je bereikt hebben?
- Hoe ga je (tussentijds) evalueren of je deze doelen bereikt hebt?
- Betrek je alle betrokken partners in de evaluatie (leerlingen, leerkrachten, externe partners, directie, ouders …)?
- Kan dit project in de toekomst gedragen worden door de school (en de externe partner), zonder de tussenkomst van Cultuurkuur?
Aandachtspunten bij het tabblad ‘Externe partners’
- Je werkt een samenwerking met minstens één externe partner uit op maat van de doelgroep.
- Je gaat in dialoog met de externe partner en je stelt de verwachtingen van beide partijen op elkaar af. Het boeken van een kant-en-klaar aanbod is geen dynamoPROJECT en is geen samenwerking op maat.
- Het is belangrijk dat leerlingen een samenhangend traject doorlopen dat gradueel
opgebouwd is, dat de tijd krijgt om uitgediept te worden en dat gekoppeld is aan de lessen.
De externe partner stapt in een actief en creatief proces met de leerlingen. De leerkracht is
betrokken bij het hele verloop, professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in
de lessen integreren. - Een louter museumbezoek, voorstelling of losstaande, eenmalige workshop is geen samenwerking.
Aandachtspunten bij het tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’
- Omschrijf duidelijk bij het tabblad ‘Projectgegevens’ waarvoor het ondersteuningsbedrag precies gebruikt zal worden.
- Pas op voor verdoken kosten! Brengen bepaalde keuzes of activiteiten kosten voor leerlingen met zich mee die vermeden kunnen worden? Kinderen bijvoorbeeld zelf rode kleren van thuis laten meebrengen voor een toonmoment kan een besparing lijken, maar is voor sommige gezinnen een extra financiële drempel.
- In dit tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’ maak je de kostenraming van jouw dynamoPROJECT. Let op, niet alle kosten komen in aanmerking. Lees hiervoor ‘Welke kosten komen in aanmerking bij een dynamoPROJECT?’
- Het maximale ondersteuningsbedrag voor een creatief schoolproject is 2000 euro. Deze ondersteuning kan je
gebruiken voor 4 soorten projectkosten:- Ondersteuning externe partner Maximum 2000 euro
- Door leerlingen te verwerken materiaal Maximum 500 euro
- Vervoersonkosten van leerlingen en leerkrachten Maximum 500 euro
- Toegangsgeld Maximum 250 euro