Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Veelgestelde vragen
  3. Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?

Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?

Deze checklist gebruikt de jury om een projectaanvraag te beoordelen.

Basisvoorwaarden

  • Leerlingen en leerkrachten doorlopen samen met minimum één externe culturele partner een samenhangend en creatief traject dat stap voor stap wordt opgebouwd en de tijd krijgt om uitgediept te worden. De leerkracht professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren.
  • Minimum één externe partner werkt met eenzelfde groep leerlingen én hun leerkracht aan een traject gedurende meerdere dagen.
  • Je project loopt tijdens de lesuren en is gekoppeld aan de lessen. Activiteiten die plaatsvinden tijdens de middag of na de schooluren komen niet in aanmerking.
  • Maak het op maat van je doelgroep. Laat je inspireren, maar kopieer niet letterlijk een ander project. Bouw je verder op een voorgaand project? Onderbouw dan de evolutie of verandering in je nieuwe projectaanvraag.
  • Voor een project tussen 1 september en 31 januari dien je een aanvraag in voor 15 mei van het voorgaande schooljaar.
  • Voor een project tussen 1 februari en 30 juni dien je een aanvraag in voor 15 november van hetzelfde schooljaar.
  • Dien het volledige aanvraagformulier in op Cultuurkuur.

Lees het volledige reglement met de inhoudelijke en financiële voorwaarden.

 

De projectaanvraag bestaat uit 3 tabbladen. Zie hoe een projectaanvraag eruit ziet.

Mogelijke denkvragen bij tabblad ‘Projectgegevens’

1. Omschrijf de inhoud van je project.

  • Wat is je projectidee?
  • Welke externe partner(s) doorlopen een actief, samenhangend, creatief en meerdaags traject met eenzelfde groep leerlingen en hun leerkracht?
  • Hoe ziet dit traject er uit? Loopt het tijdens de lesuren? Is de opbouw gradueel en verdiepend? Zijn er meerdere workshops /werkmomenten? Hoe worden deze aangepakt?
  • Is het traject op maat? Is er voldoende eigenaarschap bij de leerkracht? Is het geen uitkoopsom van een kant-en-klaar aanbod van een externe partner?
  • Wie wordt betrokken bij dit project (leerlingen/leerkrachten/ouders …)?

2. Hoe past dit project in de cultuurwerking van je school?

  • Heeft je school een visie op cultuuronderwijs? Past het project binnen deze visie?
  • Hoe pakt de school cultuuronderwijs aan? Hebben jullie al eerdere projecten of acties ondernomen?
  • Past dit project binnen een groter geheel? Bouwt dit project verder op voorgaande projecten of kies je ervoor om een nieuw project op te starten?

3. Waarom is dit een project op maat van je school/opleidingsprofiel?

  • Welke noden zijn er (op creatief vlak)? Hoe komt dit project aan deze noden tegemoet?
  • Welke expertise haal je als leerkracht uit de samenwerking met de externe partner(s)?
  • Welke vakken/leerdoelen worden betrokken?
  • Hoe plan je als leerkracht de opgedane kennis en vaardigheden te verduurzamen door te koppelen aan je les(thema’s) en latere lesgeven?

4. Hoe geeft dit project kansen aan leerlingen om zichzelf beter te leren kennen en te ontplooien?

  • Waarom kies je voor deze groep leerlingen?
  • Welke ontplooiingskansen halen de leerlingen uit de samenwerking met de externe partner(s)? Hoe brengt dit project de leerlingen tot creatieve zelfexpressie?
  • Hebben de leerlingen inspraak in het project? Hoe geven de leerlingen mee vorm aan het proces?

5. Hoe ga je dit project evalueren?

  • Wanneer is het project geslaagd? Welke doelen wil je bereikt hebben?
  • Hoe ga je (tussentijds) evalueren of je deze doelen bereikt hebt?
  • Betrek je alle betrokken partners in de evaluatie (leerlingen, leerkrachten, externe partners, directie, ouders …)?
  • Kan dit project in de toekomst gedragen worden door de school (en de externe partner), zonder de tussenkomst van Cultuurkuur?

Aandachtspunten bij tabblad ‘Externe partners’

  • Je werkt een samenwerking met minstens één externe partner uit op maat van de doelgroep.
  • Je gaat in dialoog met de externe partner en je stelt de verwachtingen van beide partijen op elkaar
    af. Het boeken van een kant-en-klaar aanbod is geen dynamoPROJECT en is geen samenwerking op
    maat.
  • Het is belangrijk dat leerlingen een samenhangend traject doorlopen dat gradueel
    opgebouwd is, dat de tijd krijgt om uitgediept te worden en dat gekoppeld is aan de lessen.
    De externe partner stapt in een actief en creatief proces met de leerlingen. De leerkracht is
    betrokken bij het hele verloop, professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in
    de lessen integreren.
  • Een louter museumbezoek, voorstelling of losstaande, eenmalige workshop is geen samenwerking.

Aandachtspunten bij tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’

  • Omschrijf duidelijk bij het tabblad ‘Projectgegevens’ waarvoor het subsidiegeld precies gebruikt zal worden.
  • Pas op voor verdoken kosten! Brengen bepaalde keuzes of activiteiten kosten voor leerlingen met zich mee die vermeden kunnen worden? Kinderen bijvoorbeeld zelf rode kleren van thuis laten meebrengen voor een toonmoment kan een besparing lijken, maar is voor sommige gezinnen een extra financiële drempel.
  • In dit tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’ maak je de kostenraming van jouw dynamoPROJECT. Let op, niet alle kosten komen in aanmerking. Lees hiervoor ‘Welke kosten komen in aanmerking bij een dynamoPROJECT?’
  • Het maximale ondersteuningsbedrag voor een creatief schoolproject is 2000 euro. Deze subsidie kan je
    gebruiken voor 4 soorten projectkosten:
    • Ondersteuning externe partner Maximum 2000 euro
    • Door leerlingen te verwerken materiaal Maximum 500 euro
    • Vervoersonkosten van leerlingen en leerkrachten Maximum 500 euro
    • Toegangsgeld Maximum 250 euro

Andere vragen

Aanmelden en registreren

  • Hoe meld ik mij aan op Cultuurkuur?
  • Ik ben mijn paswoord vergeten
  • Ik wil mijn e-mailadres aanpassen
  • Ik wil mijn gebruikersnaam wijzigen
  • Wat is UiTiD?

Voor scholen

  • Hoe stel ik Cultuurkuur voor aan mijn schoolteam?
  • Hoe word ik beheerder van mijn schoolpagina?
  • Ik vind mijn school niet terug
  • Waar vind ik het logo van Cultuurkuur, Kunstkuur en De Lijn?
  • Zijn er nog andere subsidies dan dynamoOPWEG, dynamoPROJECT en Kunstkuur?

Voor organisatoren

  • Welke organisaties kunnen een pagina aanmaken op Cultuurkuur?
  • Waarom een pagina aanmaken?
  • Activiteiten in Brussel?
  • Hoe kan ik dynamoOPWEG bekendmaken via mijn website en publicaties?
  • Hoe kan ik een activiteit bewerken via Cultuurkuur?
  • Hoe kan ik een activiteit bewerken via de UiTdatabank?
  • Hoe kan ik mijn organisatiepagina bewerken?
  • Hoe meld ik me aan als beheerder voor mijn organisatiepagina?
  • Hoe start ik als kunstenaar of culturele organisatie op Cultuurkuur?
  • Hoe voeg ik mijn organisatie toe op Cultuurkuur?
  • Hoe word ik een culturele bestemming?
  • Kan ik mijn aanbod doorsturen via een automatische databankkoppeling?
  • Voeg activiteiten toe
  • Wat is een culturele bestemming?
  • Welke activiteiten kan ik toevoegen op Cultuurkuur?

Gratis vervoer via dynamoOPWEG

  • Bijzondere vragen voor De Lijn?
  • Geldt de regeling in verband met spitsuren ook op zaterdag?
  • Hoe dien ik een dynamoOPWEG-aanvraag in?
  • Hoe zoek ik een culturele bestemming?
  • Ik wil gratis naar een milieu-educatieve bestemming. Kan dat?
  • Kan ik alleen een heenreis of alleen een terugreis aanvragen?
  • Kan ik ook gratis met de trein? Of met een bus van TEC of een metro van de MIVB?
  • Kan ik voor 9 uur of na 15.30 uur gratis met de bus?
  • Mag je meerdere verplaatsingen per dag aanvragen naar dezelfde bestemming?
  • Wat is een culturele bestemming?

dynamoPROJECT subsidie voor een creatief project op school

  • Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?
  • Hoe bewijs je de kosten die je voor het dynamoPROJECT maakt?
  • Hoe dien ik een dynamoPROJECT in?
  • Hoe volg ik mijn dynamoPROJECT op en dien ik na afloop de twee verslagen in?
  • Mag je een vorig dynamoPROJECT herhalen?
  • Mag je elk schooljaar een dynamoPROJECT indienen?
  • Mag je voor eenzelfde dynamoPROJECT ook subsidie aanvragen bij andere subsidieverleners?
  • Waar lees ik meer over de wettelijke omkadering van dynamoPROJECT?
  • Waar moet ik op letten wanneer ik met een andere school samenwerk?
  • Waar vind ik het vestigingsnummer van mijn school?
  • Wanneer wordt het goedgekeurde subsidiebedrag uitbetaald?
  • Wat als we een goedgekeurd dynamoPROJECT willen wijzigen?
  • Wat doe je wanneer je nog andere inkomsten hebt voor het dynamoPROJECT?
  • Wat is de status van mijn projectaanvraag?
  • Wat is een externe partner?
  • Wat wordt bedoeld met een meerdaags traject? Wat kan WEL en NIET?
  • Welke kosten komen in aanmerking?
  • Worden éénmalige workshops, voorstellingen, lezingen, exposities, museumbezoeken … ondersteund?

Kunstkuur inhoudelijke vragen

  • Hoe pak ik de samenwerking met een externe partner aan?
  • Hoe stel ik Kunstkuur voor aan mijn team?
  • Hoe vind ik een academie die met onze school wil samenwerken?
  • Ik heb een vraag over mijn Kunstkuur-aanvraag?
  • Is het van belang hoeveel leerlingen er meewerken in het Kunstkuurinitiatief?
  • Kan ik een gemeenschappelijke aanvraag voor verschillende scholen insturen?
  • Kan ik mijn anciënniteit verder opbouwen binnen mijn vakgebied?
  • Mag een school/academie kiezen hoe ze de puntenenveloppe organiseert?
  • Mag je een bestaande Kunstkuuraanvraag kopiëren?
  • Mag je elk schooljaar een nieuwe Kunstkuuraanvraag indienen?
  • Met hoeveel academies /scholen kan een school/academie samenwerken?
  • Met welke externe partners kan ik een samenwerkingsverband aangaan?
  • Waar lees ik meer over de wettelijke omkadering van Kunstkuur?
  • Waarvoor kan ik het werkingsbudget gebruiken?
  • Wat betekent cultureel bewustzijn en culturele expressie?
  • Wat is Kunstkuur ?
  • Wat zijn de criteria voor een Kunstkuuraanvraag?

Kunstkuur personeel

  • Wat in geval een DKO- leerkracht ziek wordt?
  • Welke leerkracht(en) kan ik aanstellen in een Kunstkuurinitiatief?

Kunstkuur technische vragen

  • Hoe doe je met z'n tweeën een aanvraag? (stappenplan)
  • Hoe geef ik het boekhoudkundig vestigingsnummer in ?
  • Hoe onderteken ik een aanvraag?
  • Ik heb een vraag over mijn Kunstkuur-aanvraag?
  • Waar vind ik het sjabloon voor de aanvraag van Kunstkuur?
  • Wie kan de Kunstkuuraanvraag bekijken?

In de kijker

Toon alle tips →
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Dag van de Cultuureducatie 'Erfgoed is' - 11 maart 2021 ONLINE

affiche Jeugdboekenmaand 2021

Activiteiten Jeugdboekenmaand 2021

156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!

Culturele activiteiten bij code oranje

cover Verbinden.Verruimen.Verdiepen. 25 jaar CANON Cultuurcel

Verbinden. Verruimen. Verdiepen. Vijfentwintig jaar CANON Cultuurcel

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs