Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Veelgestelde vragen
  3. Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?

Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?

Deze checklist gebruikt de jury om een projectaanvraag te beoordelen.

Basisvoorwaarden

  • Leerlingen en leerkrachten doorlopen samen met minimum één externe culturele partner een samenhangend en creatief traject dat stap voor stap wordt opgebouwd en de tijd krijgt om uitgediept te worden. Zo vergroten de ontplooiingskansen, de cultuurbeleving en het cultureel bewustzijn van de leerling. De leerkracht professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren.
  • Minimum één externe partner werkt met eenzelfde groep leerlingen én hun leerkracht aan een traject gedurende meerdere dagen.
  • Je project loopt tijdens de lesuren en is gekoppeld aan de lessen. Activiteiten die plaatsvinden tijdens de middag of na de schooluren komen niet in aanmerking.
  • Maak het op maat van je doelgroep. Laat je inspireren, maar kopieer niet letterlijk een ander project. Bouw je verder op een voorgaand project? Onderbouw dan de evolutie of verandering in je nieuwe projectaanvraag.
  • Voor een project tussen 1 september en 31 januari dien je een aanvraag in voor 15 mei van het voorgaande schooljaar.
  • Voor een project tussen 1 februari en 30 juni dien je een aanvraag in voor 15 november van hetzelfde schooljaar.
  • Dien het volledige aanvraagformulier in op Cultuurkuur.

Lees het volledige reglement met de inhoudelijke en financiële voorwaarden.

Zo ziet de subsidieaanvraag er uit

De subsidieaanvraag bestaat uit 3 tabbladen. Zie hoe een blanco aanvraag er uit ziet.
Technische nodig bij het invullen van de vakken? Vind het antwoord in de handleiding.

Aandachtspunten bij het invullen van je subsidieaanvraag
 

Aandachtspunten bij het tabblad ‘Projectgegevens’

1. Omschrijf zo concreet mogelijk je geplande meerdaagse project.

  • Wat is je projectidee?
  • Welke externe partner(s) doorlopen een actief, samenhangend, creatief en meerdaags traject met eenzelfde groep leerlingen en hun leerkracht?
  • Hoe ziet dit traject er uit? Loopt het tijdens de lesuren? Is de opbouw gradueel en verdiepend? Zijn er meerdere workshops /werkmomenten? Hoe worden deze aangepakt?
  • Is het traject op maat? Is er voldoende eigenaarschap bij de leerkracht? Is het geen uitkoopsom van een kant-en-klaar aanbod van een externe partner?
  • Wie wordt betrokken bij dit project (leerlingen/leerkrachten/ouders …)?

2. Hoe past dit project in de cultuurwerking van je school?

  • Welke visie heeft je school op cultuuronderwijs? Hoe past het project binnen deze visie?
  • Hoe pakt de school cultuuronderwijs aan? Hebben jullie al eerdere projecten of acties ondernomen?
  • Past dit project binnen een groter geheel? Bouwt dit project verder op voorgaande projecten of kies je ervoor om een nieuw project op te starten?

3. Hoe wordt het project gekoppeld aan de lessen en zorgt het traject voor professionalisering van de leerkracht?

  • Welke noden zijn er (op creatief vlak)? Hoe komt dit project aan deze noden tegemoet?
  • Welke expertise haal je als leerkracht uit de samenwerking met de externe partner(s)?
  • Welke vakken/leerdoelen worden betrokken? Denk aan de sleutelcompetentie cultureel bewustzijn.
  • Hoe plan je als leerkracht de opgedane kennis en vaardigheden te verduurzamen door te koppelen aan je les(thema’s) en latere lesgeven?

4. Hoe vergroot dit project de kansen tot zelfkennis en zelfontplooiing voor leerlingen?

  • Waarom kies je voor deze groep leerlingen?
  • Welke ontplooiingskansen halen de leerlingen uit de samenwerking met de externe partner(s)? Hoe brengt dit project de leerlingen tot creatieve zelfexpressie?
  • Hebben de leerlingen inspraak in het project? Hoe geven de leerlingen mee vorm aan het proces?

5. Hoe ga je dit project evalueren?

  • Wanneer is het project geslaagd? Welke doelen wil je bereikt hebben?
  • Hoe ga je (tussentijds) evalueren of je deze doelen bereikt hebt?
  • Betrek je alle betrokken partners in de evaluatie (leerlingen, leerkrachten, externe partners, directie, ouders …)?
  • Kan dit project in de toekomst gedragen worden door de school (en de externe partner), zonder de tussenkomst van Cultuurkuur?

Aandachtspunten bij het tabblad ‘Externe partners’

  • Je werkt een samenwerking met minstens één externe partner uit op maat van de doelgroep.
  • Je gaat in dialoog met de externe partner en je stelt de verwachtingen van beide partijen op elkaar af. Het boeken van een kant-en-klaar aanbod is geen dynamoPROJECT en is geen samenwerking op maat.
  • Het is belangrijk dat leerlingen een samenhangend traject doorlopen dat gradueel
    opgebouwd is, dat de tijd krijgt om uitgediept te worden en dat gekoppeld is aan de lessen.
    De externe partner stapt in een actief en creatief proces met de leerlingen. De leerkracht is
    betrokken bij het hele verloop, professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in
    de lessen integreren.
  • Een louter museumbezoek, voorstelling of losstaande, eenmalige workshop is geen samenwerking.

Aandachtspunten bij het tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’

  • Omschrijf duidelijk bij het tabblad ‘Projectgegevens’ waarvoor het subsidiegeld precies gebruikt zal worden.
  • Pas op voor verdoken kosten! Brengen bepaalde keuzes of activiteiten kosten voor leerlingen met zich mee die vermeden kunnen worden? Kinderen bijvoorbeeld zelf rode kleren van thuis laten meebrengen voor een toonmoment kan een besparing lijken, maar is voor sommige gezinnen een extra financiële drempel.
  • In dit tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’ maak je de kostenraming van jouw dynamoPROJECT. Let op, niet alle kosten komen in aanmerking. Lees hiervoor ‘Welke kosten komen in aanmerking bij een dynamoPROJECT?’
  • Het maximale ondersteuningsbedrag voor een creatief schoolproject is 2000 euro. Deze subsidie kan je
    gebruiken voor 4 soorten projectkosten:
    • Ondersteuning externe partner Maximum 2000 euro
    • Door leerlingen te verwerken materiaal Maximum 500 euro
    • Vervoersonkosten van leerlingen en leerkrachten Maximum 500 euro
    • Toegangsgeld Maximum 250 euro

Andere vragen

Aanmelden en registreren

  • Aanmelden op Cultuurkuur met je UiTID en je e-mailadres
  • Hoe meld ik mij aan op Cultuurkuur?
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten
  • Wat is UiTiD?

Voor scholen

  • Bestaat er nog andere ondersteuning dan dynamoOPWEG, dynamoPROJECT en Kunstkuur?
  • Hoe stel ik Cultuurkuur voor aan mijn schoolteam?
  • Hoe verwijder/voeg ik beheerders toe op mijn schoolpagina?
  • Hoe word ik beheerder van mijn schoolpagina?
  • Ik vind mijn school niet terug
  • Kan ik als student lerarenopleiding ook (financiële) ondersteuning aanvragen?
  • Waar vind ik het logo van Cultuurkuur, Kunstkuur en De Lijn?

Voor organisatoren

  • Welke organisaties kunnen een pagina aanmaken op Cultuurkuur?
  • Waarom een pagina aanmaken?
  • Activiteiten in Brussel?
  • Hoe kan ik dynamoOPWEG bekendmaken via mijn website en publicaties?
  • Hoe kan ik een activiteit bewerken via Cultuurkuur?
  • Hoe kan ik een activiteit bewerken via de UiTdatabank?
  • Hoe kan ik mijn organisatiepagina bewerken?
  • Hoe maak ik mijn activiteiten gemakkelijk vindbaar voor leerkrachten? 
  • Hoe meld ik me aan als beheerder voor mijn organisatiepagina?
  • Hoe start ik als kunstenaar of culturele organisatie op Cultuurkuur?
  • Hoe voeg ik mijn organisatie toe op Cultuurkuur?
  • Hoe word ik een culturele bestemming?
  • Kan ik mijn aanbod doorsturen via een automatische databankkoppeling?
  • Voeg activiteiten toe
  • Wat is een culturele bestemming?
  • Welke activiteiten kan ik toevoegen op Cultuurkuur?

Gratis vervoer via dynamoOPWEG

  • Bijzondere vragen voor De Lijn?
  • Geldt de regeling in verband met spitsuren ook op zaterdag?
  • Hoe dien ik een dynamoOPWEG-aanvraag in?
  • Hoe zoek ik een culturele bestemming?
  • Ik wil gratis naar een milieu-educatieve bestemming. Kan dat?
  • Kan ik alleen een heenreis of alleen een terugreis aanvragen?
  • Kan ik ook gratis met de trein? Of met een bus van TEC of een metro van de MIVB?
  • Kan ik voor 9 uur of na 15.30 uur gratis met de bus?
  • Mag ik dynamoOPWEG, dynamoPROJECT en Kunstkuur combineren?
  • Mag je meerdere verplaatsingen per dag aanvragen naar dezelfde bestemming?
  • Wat is een culturele bestemming?

dynamoPROJECT tot € 2000 voor een creatief project op school

  • Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?
  • Hoe bewijs je de kosten die je voor het dynamoPROJECT maakt?
  • Hoe dien ik een dynamoPROJECT in?
  • Hoe volg ik mijn dynamoPROJECT op en dien ik na afloop de twee verslagen in?
  • Kunstkuur of dynamoPROJECT?
  • Mag ik dynamoOPWEG, dynamoPROJECT en Kunstkuur combineren?
  • Mag je een vorig dynamoPROJECT herhalen?
  • Mag je elk schooljaar een dynamoPROJECT indienen?
  • Mag je voor eenzelfde dynamoPROJECT ook financiële ondersteuning aanvragen bij andere instanties?
  • Mag mijn project langer duren dan de uitvoerperiode van 5 maanden?
  • Waar lees ik meer over de wettelijke omkadering van dynamoPROJECT?
  • Waar moet ik op letten wanneer ik met een andere school samenwerk?
  • Waar vind ik het vestigingsnummer van mijn school?
  • Wanneer wordt het toegekende bedrag uitbetaald?
  • Wat als we een goedgekeurd dynamoPROJECT willen wijzigen?
  • Wat doe je wanneer je nog andere inkomsten hebt voor het dynamoPROJECT?
  • Wat is de status van mijn projectaanvraag?
  • Wat wordt bedoeld met een meerdaags traject? Wat kan WEL en NIET?
  • Welke kosten komen in aanmerking?
  • Worden éénmalige workshops, voorstellingen, lezingen, exposities, museumbezoeken … ondersteund?

Samen op weg met Kunstkuur

  • Hoe kan ik een externe partner toevoegen aan het dossier?
  • Hoe onderteken ik een aanvraag?
  • Hoe start ik een aanvraag?
  • Kan ik anciënniteit opbouwen?
  • Kan ik één aanvraag meermaals gebruiken?
  • Kan ik kiezen hoe ik de uren organiseer?
  • Kan ik meer/minder punten aanvragen voor een bestaande Kunstkuuraanvraag?
  • Kunstkuur of dynamoPROJECT?
  • Mag ik dynamoOPWEG, dynamoPROJECT en Kunstkuur combineren?
  • Met hoeveel partners kan ik Kunstkuren?
  • Waar lees ik meer over de wettelijke achtergrond van Kunstkuur?
  • Waar vind ik het sjabloon voor de aanvraag van Kunstkuur?
  • Waarvoor kan ik het werkingsbudget gebruiken?
  • Wat als de leerkracht dko ziek wordt?
  • Wat zijn de criteria voor een Kunstkuuraanvraag?
  • Wie kan de Kunstkuuraanvraag bekijken?
  • Wie kan ik aanstellen in een Kunstkuur?

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs