Je hebt een mooi aanbod voor scholen. Dat wil je via Cultuurkuur bekend maken. Hoe doe je dat technisch? Dat lees je in deze handleiding.
Hoe maak je het extra wervend én gemakkelijk vindbaar voor leerkrachten? Met deze tips.
1. Denk visueel
Hoe zoek je zelf een T-shirt op een leuke kledingsite? Inderdaad, je kijkt eerst naar de foto. Pas als die interessant lijkt, lees je de info. De eerste keuze is dus heel visueel. Ook bij een leerkracht die op zoek is naar een cultuurpartner. Zorg dus voor een foto die meteen de essentie duidelijk maakt. Is hij kleurrijk, goed belicht, sfeervol en met beleving? Dan zit je goed! Heb je geen foto? Dan is een gratis stockfoto (unsplash.com, pixabay.com) beter dan geen foto. Activiteiten mét foto scoren hoger in de zoekresultaten!
2. Schrijf de essentie
- Hou je tekst bondig en direct. Lyrische omschrijvingen en visieteksten zijn hier niet op hun plaats.
- Je eerste zinnen zijn superbelangrijk, want alleen de eerste 100 tekens verschijnen naast de foto.
- Maak de info gemakkelijk om te lezen. Gebruik korte zinnen, bullets, paragrafen. Zet de kernwoorden in vet.
- Ga niet uit van ‘Wat wil ik zeggen?’. Wel van ‘Wat wil de leerkracht weten?’
- Benadruk in je omschrijving je verkoopargumenten: sluit je aan bij de sleutelcompetenties? Professionaliseer je ook de leerkracht? Werk je op maat van de klas? Wat winnen de leerlingen hiermee?
- Vul alle velden in, liefst zo kwalitatief mogelijk. Anders roep je vragen op.
3. Maak werk van je titel
Die is bijna net zo belangrijk als de foto. Maak daarin meteen duidelijk wat je aanbod inhoudt. Zet zeker 1 of 2 trefwoorden in de titel en als je op een specifieke doelgroep mikt, vermeld je ook die. Blijf weg van woordgrapjes, cryptische omschrijvingen en hoofdletters.
4. Verleid Google
Heel wat leerkrachten maken gebruik van de Google-zoekbalk op Cultuurkuur. Let er daarom op dat je trefwoord(en) in de titel en in de eerste 3 regels van je tekst terugkomen. Werk je rond dans, beweging en choreografie? Zorg dan dat die 3 woorden erin staan.
5. Ga in op de kostprijs
Voeg de prijs of een prijsindicatie toe als dat kan. Of vermeld dat prijzen afhangen van het aantal leerlingen en de te overbruggen afstand. Leerkrachten vinden dit erg belangrijke informatie omdat ze zo weten of hun wens haalbaar is of niet.
6. Klaar?
Laat een leerkracht met een fris oog naar je tekst kijken. Wat vindt die?