10 tips voor een vlotte Kunstkuur samenwerking
Je aanvraag is goedgekeurd. Wat nu? Gedurende 3 schooljaren deel je samen met je Kunstkuurpartner de klasvloer. Het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van je lessen doe je samen. Dat vraagt een goede planning en duidelijke afspraken. De volgende 10 tips helpen je op weg.
1
Neem tijd om je partner te leren kennen
Een professionele klik met je partner is essentieel. Een duopartner uit een academie of school kan je meestal niet kiezen. Toch moet het goed aanvoelen tussen jou en je Kunstkuurpartner. Neem de tijd om je visie en verwachtingen te bespreken. Hoe ga je om met leerlingen die zich niet aan de regels houden? Wat is voor jou een geslaagde les? Op welke manier wil je reflecteren en evalueren?
Als directie zoek je mogelijkheden om je leerkrachten de tijd te geven om te communiceren, te reflecteren en te werken aan een professionele klik. Maak ruimte voor overleg in de jaarplanning. Ondersteun je leerkrachten en bewaak de rode draad van de samenwerking.
2
Ga in gesprek over je lesstijl
Samen voor de klas staan is best wel spannend. Bij aanvang kan je misschien een paar lessen van je partner observeren? Reflecteer over je eigen lesstijl en hou niet te sterk vast aan eigen kennis en routines. Zo creëer je de mogelijkheid om samen aan iets nieuws te bouwen.
3
Zet in op elkaars sterktes
Vergelijk allebei je sterke en minder sterke punten als leerkracht. Bepaal zo wie welke rol in de klas heeft. In een goed team komen de sterktes van elke speler tot hun recht.
Vermijd een vaste rolverdeling in de zin van ‘elk doet waar hij goed in is’ of ‘jij bent de expert’. Evolueer na verloop van tijd en wissel van rol. Zo kan ieder in zijn sterktes en werkpunten worden uitgedaagd. Op die manier zet je in op professionalisering van elkaar.
4
Experimenteer samen
Als team creëer je een veilige leeromgeving voor de leerlingen en voor elkaar. Teamteaching biedt heel wat mogelijkheden om te experimenteren met nieuwe werkvormen, differentiatietechnieken enzovoort. Ga niet overhaast te werk en respecteer elkaars grenzen.
Verdiep je in de verschillende teamteachingsmodellen:
5
Maak lesdoelen concreet
Je staat samen voor de klas en je wil dat zoveel mogelijk leerlingen de leerdoelen behalen. Bepaal voor elke les wat je wil bereiken. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden.
6
Reflecteer regelmatig
Maak na de les tijd om te reflecteren over het lesverloop. Evalueer ook de vorderingen van de leerlingen, de mate waarin de aanpak effectief was en waar eventuele bijsturing of opvolging nodig is. Wat heb je gezien bij de leerlingen? Wat liep er goed bij het teamteachen? Wat kan er beter in de samenwerking? Hoe kan je nog beter/anders differentiëren zodat elke leerling kansen krijgt?
Geef elkaar voldoende feedback! Dat is immers een voorwaarde om van en met elkaar te leren. Plan op geregelde tijdstippen reflectiemomenten in met alle partners samen. Zo bewaak je de kwaliteit van je Kunstkuursamenwerking.
7
Vermijd praktische obstakels
Maak vooraf goede afspraken over het gebruik van materiaal en infrastructuur.
Voor dans en theater heb je een ruimte nodig waarin je vrij kan bewegen. Beeldend werken vraagt dan weer een ruimte die tegen een spatje verf kan of water ter beschikking heeft. Spreek af wie voor het materiaal zorgt. Voor een eventuele verplaatsing naar de academie kan dynamoOPWEG een mooie ondersteuning zijn.
Geef de leerkracht van de academie toegang tot het online infoplatform van de school. Een schoolkalender kan helpen om niet voor verrassingen te staan.
Tips van Kunstkuurders
- De handleiding 'Made by delend netwerk' staat vol met inspirerende tips en do's en don'ts. Een aanrader!
8
Blijf praten
Blijf praten tijdens het hele traject. Wees niet bang om je partner opmerkingen te geven of om eerder gemaakte afspraken in vraag te stellen. Blijf vooral niet zitten met ergernissen, want die zullen de kracht uit je samenwerking halen.
9
Vier successen met het team
De betrokkenheid, de steun van directie en het hele schoolteam kunnen het verschil maken voor een duurzaam effect. Sta even stil als team hoe Kunstkuur binnen de visie van de school en het schoolwerkplan past.
10
Ga in dialoog met ouders
Informeer ouders bij het begin van het schooljaar over Kunstkuur. Laat hen participeren op een laagdrempelige wijze, bijvoorbeeld via ondersteuning bij de voorbereiding van een tentoonstelling, een workshop of voorstelling.
Ouders zijn een belangrijke schakel om de stap naar de academie te zetten. Communiceer via het rapport hoe de talenten en competenties van hun kinderen binnen het vak evolueren. Op die manier verrijk je de blik op de groeiende identiteit van het kind of de jongere.
- Kunstkuur
- / Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Buitengewoon basisonderwijs
- Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
- Secundair onderwijs