156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, een schoolkoor oprichten om taalvaardigheid te stimuleren of co-teachen met de kunstacademie om de taal-en rekenlessen creatief aan te pakken … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
156 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 291.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Dit dynamoPROJECT stimuleert de brede ontwikkeling van elke leerling en biedt elke jongere de gelegenheid om van cultuur te proeven.
Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. De projecten die ingediend werden in november, lopen van februari tot einde juni. De Vlaamse minister van Onderwijs kent daarvoor subsidies toe.
‘De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug. Via deze weg stimuleren we het cultureel bewustzijn van meer dan 12.000 leerlingen. We halen cultuur naar de klas, zonder dat ouders er extra geld voor moeten betalen.’
In een dynamoPROJECT doorlopen leerlingen en leerkrachten samen met minimum één externe culturele partner een meerdaags samenhangend en creatief traject dat stap voor stap wordt opgebouwd en de tijd krijgt om uitgediept te worden. De leerkracht professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren. Zo kunnen de leerkrachten op hun beurt het vuur brandend houden wanneer de professionele partners vertrokken zijn.
Een greep uit de goedgekeurde projecten
- Antwerpen
Omdat het schoolgebouw van Basisschool Het Atelier 160 jaar bestaat, leggen ze de focus op lokaal én cultureel erfgoed. De 20 leerlingen van het 6de leerjaar leren over de wijk en hoe het er vroeger aan toe ging. Met de kunstenaars van Wilde Raven vzw reflecteren ze over eigen herinneringen en interviewen ze buurtbewoners. De verzamelde verhalen weven ze tot nieuwe verhalen (creatief schrijven), die ze illustreren met fotografie en druktechnieken.
- Limburg
Cijfers en letters, een nieuwe wereld gaat open in de taal-en rekenlessen van het eerste leerjaar. Dit jaar pakken de leerkrachten van Vrije Basisschool As het creatiever aan door te gaan co-teachen met Lien van de kunstacademie van Dilsen-Stokkem. Zo gaan de leerlingen op zoek naar letters en cijfers in illustratieve kinderboeken, strips, oude schilderijen, grafisch design ... Via kleine deelopdrachten leren ze een waaier aan materialen en technieken kennen. Omdat de leerkrachten zich willen professionaliseren, ligt de nadruk op werken in 3D met materialen als klei, ijzerdraad en papier-maché.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De kleuters van Vrije Basisschool Voorzienigheid werken 15 sessies lang met … hout! Iedere sessie wordt een andere techniek aangeboden, zo ontdekken ze hout in al zijn facetten. De leerkrachten koppelen het project aan hun lessen over de lente en hopen door hun samenwerking met kunstenaars van Jonna vzw nieuwe vaardigheden op te doen.
- Oost-Vlaanderen
De leerkrachten van Vrije Basisschool De kleine helden staan beeldend sterk, maar willen nieuwe expertise opdoen over muziek. Onder begeleiding van Koor en Stem starten ze daarom een koor met leerlingen en ouders tijdens de atelierwerking. Het doel is helder: een zelfgecomponeerd lied!
Tegelijk trainen ze klas -en leeftijdoverschrijdend de taalvaardigheden van hun leerlingen, met het oog op het structureel integreren van het koor in de schoolwerking.
- Vlaams Brabant
Een creatief schrijfproject tussen anderstalige leerlingen en groep volwassenen anderstalige nieuwkomers, dat zijn de leerkrachten van Vrije Lagere School De Ark van plan. In een tiental schrijfateliers met open vragen en speelse opdrachten haalt schrijver Pieter Delfosse de eerlijke vertelstem van de 15 leerlingen en de volwassen naar boven. Samen zetten ze ‘een correspondentie’ op rond de centrale vraag ‘Wat maakt een huis tot een thuis?’. Zo wordt er extra ingezet op taalontwikkeling, taalplezier en lees- en schijfvaardigheid.
- West-Vlaanderen
In het 5de jaar secundair onderwijs kunnen de leerlingen van BARNUM kiezen voor het keuzevak 'Radio et podcast’, volledig in het Frans! Tijdens die lesuren focussen ze met Karolien Verscheure (Woordleerkracht bij STAP Roeselare) en hun eigen leerkracht Frans op 3 pijlers: 1: Oefenen op ademhaling en stemtechnieken aanleren. 2. Een bezoek aan een radiostudio om zelf een radioprogramma maken en live uit te zenden tijdens de middagpauze. 3: In gesprek met een podcastmaker om daarna zelf een Franstalige podcast te maken. Ça a l'air bien, n'est-ce pas?
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!