179 scholen ontvangen tot 2000 euro en starten vanaf februari met hun creatief dynamoPROJECT!
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, een schoolkoor oprichten om taalvaardigheid te stimuleren of co-teachen met de kunstacademie om de taal-en rekenlessen creatief aan te pakken … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
179 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 346.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. De dynamoPROJECTEN die ingediend werden in november, lopen van februari tot eind juni.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van een kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de eindtermen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
‘De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug. Via deze weg stimuleren we het cultureel bewustzijn van onze leerlingen. We halen cultuur naar de klas, zonder dat ouders er extra geld voor moeten betalen.’
Een greep uit de goedgekeurde projecten:
- Antwerpen
Muzische expertise op maat van hun doelgroep, dat zochten en vonden de leerkrachten van basisschool GO! MPI De 3master bij dans- en theatertherapeuten De Conventie. In dit dansproject tonen ongeveer 50 leerlingen met een fysieke en matig mentale handicap dat ze zoveel meer zijn dan hun beperkingen.
- Limburg
Lezen begint bij de basis: dat beseffen de leerkrachten van Vrije Basisschool - Domino Genenbos als geen ander. Het boek Alfabet van Charlotte Dematons dient als vertrekpunt voor een breed leesproject waarin de leerlingen samen met illustrator Frank Daenen prentenboeken maken en het ABC op de planken brengen met de hulp van theatergezelschap Spoor 6.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Empowerment via leesbevordering: daar zet het Imelda Instituut zich al enkele jaren intensief op in. Deze keer verdiepen de leerlingen van de derde graad Talen en Toerisme zich in het werk van schrijver en activist James Baldwin voor een slam poetry-project rond Black History.
- Oost-Vlaanderen
‘Helden en schurken’, het thema van de Jeugdboekenmaand 2022, zette Stedelijke Basisschool Het Eiland aan het denken. De historische figuren van het tapijt van Bayeux vormen de inspiratie voor een creatief schrijf- en textielproject met als einddoel een hedendaags ‘schurken en helden’-tapijt, (inclusief passende soundtrack vol spitse dialogen en wilde strijdgeluiden). De kunstminnende duizendpoten van Wilde Raven zorgen voor de nodige ondersteuning.
- Vlaams Brabant
De leerlingen van het Miniemeninstituut verbinden, samen met vzw Fabric-à-Brac, literatuur aan razend actuele thema’s als gendergelijkheid, diversiteit en gamen in een reeks audiostreams. Interviews, luisterverhalen, een reportages, studiogesprekken: het kan allemaal in een project waarin leesbevordering en mediawijsheid hand in hand gaan.
- West-Vlaanderen
MIA-Brugge overbrugt de generatiekloof in samenwerking met kunstenaar Sara Claes, theatermaker Kathlyn Wuyts en Musea Brugge. De leerlingen van het 7e jaar Thuis- en bejaardenzorg gaan in dialoog met de bewoners van het plaatselijke woonzorgcentrum en creëren een intergenerationele installatie die de toekomstdromen van de jongeren koppelt aan de levenservaring van de ouderen in woord en beeld.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Beeldende en audiovisuele kunst
- Buitengewoon basisonderwijs
- Buitengewoon secundair onderwijs
- Dans
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Deeltijds leren en werken
- Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
- Hoger onderwijs
- Muziek
- Secundair onderwijs
- Voltijds gewoon secundair onderwijs
- Volwassenenonderwijs
- Woordkunst-drama
