183 scholen krijgen ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!
Via dynamoPROJECT dienden scholen van het basis- en secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs én hogescholen in november hun projectaanvragen in voor een project met een culturele partner.
Het maken van een muurschildering, een ecologisch verantwoorde wetenschapsopera of met je klas de opnamestudio induiken. Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidies in het kader van het dynamoPROJECT. Een professionele jury beoordeelde de aanvragen en maar liefst 183 scholen kunnen vanaf februari 2019 t.e.m. juni 2019 hun ambitie rond cultuuronderwijs waarmaken met een totaalbudget van meer dan 340.000 euro. Deze projecten stimuleren de brede ontwikkeling van elke leerling en laten toe dat elke jongere, ongeacht de thuissituatie of sociaaleconomische achtergrond kan genieten van cultuur.
Wil je ook kans maken op €2000 ondersteuning?
Zet jij ook in op kunst en cultuur op jouw school? Dien dan vóór 15 mei je projectaanvraag in,
Enkele voorbeelden van goedgekeurde projecten:
- West-Vlaanderen: Geïnspireerd door het streetart-festival The Crystal Ship gaan leerlingen van de 2de graad Graphic Design uit het GO! Ensorinstituut Oostende en leerlingen van De Branding (OV4 TYPE 9) samen een muurschildering realiseren op school. Streetartartiest, illustrator en schilder Wietse begeleid en koppelt zijn creativiteit aan de praktijkvakken!
- Brussel: 22 leerlingen uit het 4de leerjaar van Vrije Basisschool Imelda bezoeken de Luisterpuntbibliotheek. Daar ontmoeten ze een auteur die een boek komt inlezen en gaan ze vervolgens zelf aan de slag om een extra hoofdstuk bij 4 luisterboeken te bedenken met schrijver Pieter Delfosse. Daarmee duiken ze zelf de opnamestudio in. Kidscam vergezelt de leerlingen om hun verhalen in een stopmotionfilm te gieten.
- Vlaams-Brabant: 45 leerlingen van de 3de graad bso, studierichtingen verzorging, mechanisch onderhoud en ruwbouw van GO! atheneum D'Hek Landen werken samen naar een afgewerkt muzieknummer. Zij zullen zelf teksten schrijven, melodieën maken, instrumenten (leren) gebruiken, zingen, muziek opnemen, CD-hoes ontwerpen, ‘the making of’ vastleggen op beeld ... Dit alles in kleine groepjes, klas- en leerjaardoorbrekend, gelinkt aan hun vakken en begeleid door Gaëtan Vandewoude.
- Antwerpen: 200 OKAN-leerlingen van het Stedelijk Lyceum Offerande uit Antwerpen gaan in verschillende workshops, ingebed in de lessen, een eigen woordenboek bedenken, vormgeven en drukken. Het geeft hen de kans om hun moedertaal als kapstok te gebruiken voor het leren van Nederlands. Museum Plantin-Moretus ondersteunt met als eindpunt een co-creatieve expo.
- Oost-Vlaanderen: 36 leerlingen uit het 1ste, 2de en 3de leerjaar van Vrije Basisschool VLOM uit Gent maken in 3 weken tijd een wetenschapsopera! Samen met theaterhuis Larf! (creativiteit), Ekoli, KASK en Ugent (onderzoek) en Opera Vlaanderen (inspirator) onderzoeken ze wat de ecologische materialen van de toekomst zullen zijn. Het libretto, de muziek, het decor, de kostuums ... worden door de leerlingen zelf bedacht en gerealiseerd.
- Limburg: Bij Kunstklas duikt een leerkracht van het DKO de Stedelijke Basisschool De Horizon uit Dilsen-Stokkem in. Samen met de klasleerkracht organiseert hij voor het 3de leerjaar een muzische projectweek in de aanloop van de zeeklassen. Hierbij werken ze rond de onderwaterwereld en maken ze een videoclip met live action en figuurtheater bij een eerder zelfgeschreven lied.
Deelnemende scholen per provincie
Provincie |
Scholen |
Bedrag |
Antwerpen |
45 |
80.582 € |
Brussel |
26 |
50.150 € |
Limburg |
21 |
37.635 € |
Oost-Vlaanderen |
34 |
66.500 € |
Vlaams-Brabant |
25 |
47.796,37 € |
West-Vlaanderen |
32 |
60.080 € |
|
183 |
342.743,37 € |