57 scholen ontvangen tot 2000 euro en werken vanaf september samen met een kunstenaar in de klas
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, een schoolkoor oprichten om taalvaardigheid te stimuleren of co-teachen met de kunstacademie om de taal-en rekenlessen creatief aan te pakken … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
57 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 111.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. De dynamoPROJECTEN die ingediend werden in mei, lopen van september tot eind januari.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van een kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de onderwijsdoelen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
‘De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug. Via deze weg stimuleren we het cultureel bewustzijn van onze leerlingen. We halen cultuur naar de klas, zonder dat ouders er extra geld voor moeten betalen.’
Een greep uit de goedgekeurde projecten:
- Antwerpen
Vrije Basisschool - Heilig-Hartcollege uit Heist Op-Den-Berg neemt het jeugdboek Alles komt goed, altijd als vertrekpunt voor een project dat lezen verbindt met muzische vorming. Samen met MUS-E kunstenaar Joke Van Canneyt ontwerpen de leerlingen op basis van het oorlogsverhaal een kaartspel en zelfontworpen vlaggen als symbool voor integratie en verbinding in deze turbulente tijden.
- Limburg
De leerlingen van Vrije Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Buidtelberg in Houthalen-Helchteren lezen en verzinnen verhalen rond het thema feesten. Onder begeleiding van Amadeo Kollectif gebruiken de 12- en 13- jarigen al hun creativiteit en fantasie om hun verhalen om te zetten in alle mogelijke kunstvormen.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Op zoek naar nieuwe muzische werkvormen kwamen de leerkrachten van GO! Basisschool Zavelberg terecht bij Lilith & Mo. Samen met de leerlingen van de tweede graad verkennen ze het naburige Schweitzerplein en verwerken ze hun zintuigelijke ervaringen in choreografie, beeld en een soundscape.
- Oost-Vlaanderen
Expertise rond drama en theater, dat zocht en vond GO! Atheneum Aalst bij theatermakers Larf! Het boek Alice In Wonderland vormt de basis van een vakoverschrijdend podium- en literatuurproject rond (op)groeien en zoeken naar identiteit.
- Vlaams Brabant
Gedichtendag inspireert de Kunstacademie Zaventem en Bibliotheek Factorij tot een gezamenlijk project dat poëzie op de planken brengt. Performer en schrijver Annelies Van Hullebusch en muzikant Eric Sleichim werken vier maanden lang met leerlingen en leerkrachten toe naar een spetterende performance in CC De Factorij.
- West-Vlaanderen
Het Provinciaal Technisch Instituut Kortrijk verbindt taalbevordering met dans en techniek. Daarbij worden de onderwijsdoelen van de vakken Nederlands, Engels en Ontwerp geïntegreerd. Daarom werkten de leerlingen bso met Passerelle in 8 weken een dansperformance uit rond hoodies, als symbool voor protest tegen onrecht.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!
