64 scholen ontvangen tot 2000 euro en starten volgend schooljaar hun creatief dynamoPROJECT!
Inzetten op lokaal immaterieel erfgoed door verhalen in keramiek om te zetten, een schoolkoor oprichten om taalvaardigheid te stimuleren of co-teachen met de kunstacademie om de muzische lessen vorm te geven … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
64 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 122.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. De projecten die ingediend werden in mei, lopen van september tot eind januari.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van een kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de eindtermen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
‘De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug. Via deze weg stimuleren we het cultureel bewustzijn van onze leerlingen. We halen cultuur naar de klas, zonder dat ouders er extra geld voor moeten betalen.’
Een greep uit de goedgekeurde projecten:
- Antwerpen
De leerkrachten van GO! Centrum voor Volwassenenonderwijs Antwerpen richten samen met de Kunstacademie Deurne een schoolkoor op. In een module van 20 lestijden zingen ze met hun cursisten NT2 Nederlandstalige liedjes. Zo leren de cursisten op een artistieke manier de taal, werken ze aan het begrip van de teksten en gaan ze in op de woordenschat.
- Limburg
De leerlingen van Campus FLX middenschool schreven vorig jaar hun eigen boek. Door iedere vrijdagnamiddag te werken met Erik Persoons (toneelschrijver), Ilse Van Mileghem (theaterdocente), Mirthe Martens (kunstenares voor decorontwerp), vertalen de leerlingen hun boek naar een eigen toneelstuk. De leerkrachten begeleiden actief en implementeren hun vakken en leerdoelen (cultureel bewustzijn, Nederlands, duurzaamheid) in het traject.
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Onder begeleiding van choreograaf Seppe Baeyens dansen de 22 leerlingen van het 3de leerjaar van Gemeentelijke Basisschool - Windroos met volwassenen met een verstandelijke beperking. Seppe rijkt inspiratie en technieken aan, leert hen naar elkaar te luisteren en te kijken, en zet via interactie en lichamelijke expressie hun ideeën om naar dans. De leerkrachten koppelen hun leerdoelen WO, mens en maatschappij en muvo (beweging) aan het project én zetten in de 10 wekelijkse ateliers in op professionalisering en inclusie.
- Oost-Vlaanderen
Het park achter de school wordt in samenspraak met de buurt heringericht. Daarvoor gaan de leerlingen van Stedelijke Basisschool Jenaplanschool Hippo's Hof samen met Casa Blanca op zoek naar het lokale immateriële erfgoed. Samen gaan ze (bij de senioren van het dienstencentrum) op zoek naar verhalen die bestaan in de buurt en verhalen die in het park zouden passen. Zo hebben de bezoekers van het park inspiratie om met elkaar te praten. Omdat de leerkrachten merken dat ze beeldend vak te vaak terugvallen op gekende technieken, kiezen ze om de verhalen vorm te geven in … keramiek!
- Vlaams Brabant
18 kleuters van de instapklas en hun juf gaan creatief aan de slag gaan met het boek Een boek vol puntjes. Daarmee gaan ze aan de slag met kleur, verhalen, dieren, wiskundige vormen en tellen. Samen met Jonna vzw wordt het boek gebruikt als inspiratiebron voor verschillende beeldende activiteiten; denk aan stopmotion, een groot graffitiwerk met ecologische waterspuitjes, vormen en punten omvormen tot dieren … Hierbij is de leerkracht op zoek naar nieuwe expressievormen en technieken die ze op dagelijkse basis kan toepassen in de klas. Leesmotivatie gegarandeerd!
- West-Vlaanderen
In de Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs De Vlinder komt meester Louis (master slagwerk) van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord in Tielt iedere week lesgeven. Hij doet dat in co-teaching met juf Samely van het vak muzo, zo leren ze van elkaar, wisselen ze ideeën uit, koppelen ze andere vakken aan de muzische lessen, maken ze muziekinstrumenten en wakkeren ze het cultureel bewustzijn aan bij hun leerlingen en collega-leerkrachten.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!