79 scholen ontvangen tot 2000 euro om samen te werken met een kunstenaar. Wil jij dit ook? Dien dan zelf een aanvraag in voor een project met jouw klas.
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, leesboeken vertalen naar dans en beweging, een song schrijven met artiesten om zo expertise op te doen voor het nieuwe vak artistieke vorming. Of een eigen stop-motion film maken met een focus op lezen en schrijven … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen vanaf september creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
79 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 154.809 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een project in te dienen. De dynamoPROJECTEN die ingediend werden in mei, lopen van september tot eind januari.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de onderwijsdoelen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
Een greep uit de artistieke trajecten die starten:
- Provincie Antwerpen
De leerkrachten van de Ziekenhuisschool Antwerpen zien hun dynamoPROJECT niet alleen als een kans voor hun leerlingen om zich artistiek te uiten, maar ook als een leerervaring voor zichzelf. Muzikant Tijs Delbeke, choreograaf Koen De Preter en filmmaker Maarten Stynen begeleiden en inspireren leerlingen om hun eigen lied en dans te creëren én op te nemen. Zo krijgen de jongeren van de Ziekenhuisschool, die vaak een beperkt aanbod aan creatieve vakken krijgen van hun thuisschool, de gelegenheid om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen in een veilige omgeving.
- Provincie West-Vlaanderen
Het werk van Hervé Tullet, daar draait het in ‘Stippels en vlekkers’ het dynamoPROJECT van de Vrije Basisschool van Anzegem om. Samen met Villa Basta zullen leerlingen experimenteren met verschillende materialen, structuren en expressievormen, geïnspireerd door Tullet’s werk. Het project is gekoppeld aan de lessen en biedt creatieve kansen voor zelfontplooiing. Meer inzicht krijgen in het begeleiden van leerlingen bij expressie én nieuwe evaluatiemethoden ontdekken: de leerkracht kijkt nu al uit naar hoe ze de nieuwe vaardigheden in latere lessen zal kunnen integreren.
- Brussel Hoofdstedelijk Gewest.
Hoe koppelt het GO! Atheneum Unescoschool een project aan één van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s), met specifieke aandacht voor cultuur (SDG11)? Het antwoord ligt in een meerdaags STEAM-project, samen met kunstenaar Bert Eelen. Leerlingen duiken het chemielaboratorium in en leren daar de concrete techniek van ‘etsen’ toepassen. Ze ontdekken het belang van deze etstechniek in de kunstgeschiedenis en gaan zelf aan de slag met koperen of zinken etsplaten, etsnaalden en chemische etsmiddelen. Vervolgens maken ze afdrukken van hun etsplaten op papier of textiel en experimenteren ze met inkt, kleuren en een drukpers. De leerkracht is actief betrokken en leert zo ook een heleboel nieuwe vaardigheden.
- Provincie Oost-Vlaanderen
In de kunststudio voor studenten plastische opvoeding in de lerarenopleiding draait alles om creativiteit en digitale media. Jaarlijks integreren ze een nieuw aspect om hun studenten een bredere kijk op het vak te geven. Met dit project duiken ze in de wereld van fotografie, 3D-printen, snijplotters en apps. De studenten beginnen met experimenteren en onderzoeken vanuit een artistiek concept, namelijk spiegelen. Daarna verkennen ze technische snufjes zoals tablets, 3D-printers en snijplotters, en leren ze die correct te gebruiken. Ze maken bewuste keuzes om hun artistieke ideeën uit te werken, waarbij digitale toepassingen een rol spelen. Melanie Cool, leerkracht beeldende en audiovisuele kunsten aan de Kunstacademie Vlaamse Ardennen, begeleidt dit creatieve proces tijdens meerdere sessies op de campus van HOGENT.
- Provincie Vlaams-Brabant
Vertrouwen is de rode draad in dit project. Samen met tout petit ontdekken leerlingen van de VBSBO Windekind in Leuven hun fysieke mogelijkheden en verkennen ze grenzen bij het creëren van een dansvoorstelling. Wat doet muziek en ritme met ons? Durven we onszelf te tonen? Kunnen we tijdens een voorstelling ook interactie hebben met de muzikanten? Ilke Teerlinck begeleidt dit 6-daagse traject, waarin experimenteren centraal staat Ze geeft leerlingen en leerkrachten de ruimte om een basisvertrouwen te creëren, zodat ze zich durven te tonen en zich kunnen overgeven aan de muziek. Op de laatste dag nodigen ze de andere schoolleerlingen uit om naar de voorstelling te kijken. En als kers op de taart krijgen ze de kans om tijdens het Rode Hond festival in Leuven hun artistieke creatie te delen met de dansers en muzikanten van tout petit.
- Provincie Limburg
In november organiseert Art 27 vzw de 24ste editie van de hedendaagse kunstexpo Artikel 27, gebaseerd op het 27ste mensenrecht. De expo vindt plaats in een betekenisvolle, leegstaande locatie. In aanloop naar de expo nodigt Art 27 kunstenaars uit om samen met kleuters van de VKS-De Kleurdoos in Zonhoven kunstwerken te creëren rond het thema ‘veilige plek, thuis’. Het project bevordert ook taal, talentontwikkeling, abstract denken en filosoferen bij de kleuters. Ook een bezoek aan de expo onder begeleiding van een ervaren gids staat op het programma. Zo maken kleuters interactief kennis met nieuwe begrippen en verbeelding. Het project sluit naadloos aan bij de cultuurwerking van de school. De nieuw ontdekte expressievormen zullen geïntegreerd worden in de klasactiviteiten.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Buitengewoon secundair onderwijs
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Deeltijds leren en werken
- Hoger onderwijs
- Secundair onderwijs
- Volwassenenonderwijs