Boeiende educatieve erfgoedpakketten over Limburg en WO II
Te vaak ontbreekt Limburg in de geschiedenisboeken. Nochtans valt er ontzettend veel te vertellen over het ontstaan en het verleden van deze gastvrije provincie. De impact van de mijnindustrie, het graafschap Loon, de Ferrariskaart, sporen van WO II in Limburg … een groot deel van de jeugd heeft er misschien nog nooit over gehoord. Daar brengt het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) graag en op boeiende wijze verandering in. Gemaakt voor de derde graad secundair onderwijs, maar zeker ook inzetbaar daarbuiten!
‘Limburg in 9 vragen’, vernieuwd en uitgebreid
In 2018 bracht de provincie Limburg het boek Limburg in 9 vragen uit. Het boek geeft inzicht in de Limburgse geschiedenis aan de hand van negen thema’s. Daarbij werd een educatief pakket ontwikkeld voor de derde graad van het secundair onderwijs voor vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, Nederlands en PAV.
De nieuwe website limburgin9vragen.be is een uitbreiding op dit educatieve pakket en laat je kennismaken met heel wat interessante weetjes over de geschiedenis van de provincie. Waarom heet Limburg ’Limburg’ en niet Loon? Wat heeft een midlifecrisis te maken met de Ferrariskaart? En hoe veranderde de vondst van een klein klompje steenkool Midden-Limburg? Op die vragen geven toffe animatiefilmpjes een antwoord.
De uitgewerkte leerlingenbundel met leerkrachtenhandleiding, de korte of lange video’s of het volledige pakket kan je flexibel inzetten in je les. Jij beslist zelf wat past binnen jouw les of project.
Het boek Limburg in 9 vragen ontvang je als leerkracht gratis bij het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed door een e-mail te sturen naar pcce [at] limburg.be.
‘Onder de radar’, sporen en verhalen van WO II
De Tweede Wereldoorlog liet heel wat sporen na in Limburg. Soms zichtbaar, vaak verborgen. Het online platform onderderadar.be toont op een interactieve kaart hoe Limburg eruitzag tijdens WO II aan de hand van gedigitaliseerde luchtfoto’s van het Duitse en Amerikaanse leger. Je ontdekt er ook een filmpje met een uniek verhaal voor elk van de 42 Limburgse gemeenten.
Bijzonder is dat iedereen die over een bepaalde plek iets weet, of sporen van de oorlog op de luchtfoto’s herkent, dat op de online kaart kan posten. Er zijn inmiddels al bijna 1500 objecten en verhalen toegevoegd!
Om in de klas met het platform aan de slag te gaan, werden twee lessuggesties uitgewerkt voor leerlingen van het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs. Ze bieden leerkrachten houvast en flexibiliteit. De eerste lessuggestie is een algemeen spoor met een overkoepelende toepassing, waarin leerlingen (begeleid) zelfstandig een aangeboden thema kunnen uitspitten: namelijk krijgsgevangenkampen en bewaarde loopgraven in Limburg. De tweede lessuggestie toont de leerkracht hoe hij met leerlingen zelf op zoek kan gaan naar WO II-sporen in de buurt.
- erfgoed
- herinneringseducatie
- / Secundair onderwijs
- Voltijds gewoon secundair onderwijs