Coronaproof cultuurproject? Het kan!
Een project op school met een externe partner? Mag het? Zeker! Het is zelfs nog waardevoller tijdens deze coronatijden. En mits wat aanpassingen ook veilig.
Een project in coronatijden:
- biedt kinderen en jongeren de kans om de ervaringen van de voorbije bevreemdende periode een plaats te geven
- laat leerinhouden anders beleven
- werkt verbindend binnen een klasbubbel
- moedigt leerlingen aan om zich te uiten via andere media dan enkel de taal
- stimuleert de ontwikkeling van kinderen hun talenten
- versterkt leerkrachten in hun expertise en vaardigheden
Het mag!
Kunstenaars en cultuureducatieve organisaties zijn in alle onderwijsniveaus toegestaan op school bij fase geel, oranje én rood. De externe partners bij een dynamoPROJECT worden beschouwd als ‘essentiële derde’. Ze behoren tot de groepen ‘Externe praktijkleerkrachten/voordrachthouders’, ‘Ondersteuners’ en ‘Nascholers’. Dat wil zeggen dat deze externe partners in fase geel, oranje en rood aanwezig mogen zijn op je school.
'Integreer kwaliteitsvol cultuuronderwijs in je lespraktijk en zorg ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn cultureel bewustzijn te ontwikkelen'
Aarzel dus niet om een dynamoPROJECT uit te werken en een projectaanvraag in te dienen.
Hoe begin je eraan?
Voor scholen (klik op de afbeelding om te vergroten):
Voor kunstenaars en cultuureducatieve organisaties (klik op de afbeelding om te vergroten):
Zo maak je het coronaproof
Je school kreeg een plan met maatregelen per pandemieniveau. Het plan wil in elk scenario het recht op leren maximaal garanderen, zonder de veiligheid van de leerlingen en het personeel uit het oog te verliezen.
(ontwerp: Oetang i.o.v. CANON Cultuurcel)