Cultuureducatie bij het gewoon kleuteronderwijs | De ontwikkelingsdoelen
Cultuureducatie stelt kinderen in staat om hun talenten te ontplooien, laat ze kennismaken met kunst en cultuur en leert hen gevoelens uit te drukken. Cultuureducatie draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling, het draagt bij aan de vorming van een eigen identiteit en stimuleert een creatieve, onderzoekende houding waarvan kinderen een leven lang profiteren. bovendien geeft cultuureducatie plezier en draagt het zo bij aan het algemene welzijn. Daarom is cultuureducatie sterk opgenomen in de ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs.
Het kleuteronderwijs werkt met ontwikkelingsdoelen. Dit zijn minimumdoelen op vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de school nastreeft bij de kleuters. Ze zijn ingedeeld in 6 leergebieden.
6 leergebieden
- Lichamelijke Opvoeding
- Mens en maatschappij
- Muzische Vorming
- Nederlands
- Wetenschappen en techniek
- Wiskundige Initiatie
Cultuureducatie beperkt zich niet enkel tot het leergebied Muzische vorming, maar behoort bijvoorbeeld met literatuur, leesmotivatie, drama en poëzie ook bij Nederlands, met identiteitsvorming en (lokaal) erfgoed bij Mens en maatschappij, met dans, beweging en circustechnieken bij Lichamelijke opvoeding …
Het leergebied Muzische Vorming
Het leergebied Muzische Vorming is opgedeeld in 6 onderdelen met elk specifieke ontwikkelingsdoelen. Attitudinale ontwikkelingsdoelen moeten niet bereikt maar nagestreefd worden. Ze worden aangeduid met een °.
1 Muzische vorming – Beeld
- 1.1 de kleuters kunnen visuele waarneming en beeldend geheugen versterken en vergroten door beeldelementen te herkennen
- 1.2 de kleuters kunnen materiaalgevoeligheid ontwikkelen door exploreren en experimenteren
- 1.3 de kleuters kunnen kleur, lijn, vlak, ritme, vorm en versiering onderscheiden en de ontdekking van beeldelementen verwoorden
- 1.4 de kleuters kunnen verschillende beeldende, technische middelen aanwenden en samen gebruiken om tot beeldend werk te komen
- 1.5 de kleuters kunnen impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden
2 Muzische vorming - Muziek
- 2.1 de kleuters kunnen klanken, geluiden, stilte en stemmingen in beluisterde muziek ervaren en herkennen
- 2.2 de kleuters kunnen ritme in beluisterde muziek en liedjes ervaren, herkennen en nabootsen
- 2.3 de kleuters kunnen signalen, functie en sfeer van beluisterde muziek of liedje ervaren en herkennen, en alleen of in groep reproduceren
- 2.4 de kleuters kunnen een toenemende stembeheersing ontwikkelen
- 2.5 de kleuters kunnen met plezier een toenemend vermogen tot experimenteren en improviseren ontwikkelen met klank, stem of instrument
3 Muzische vorming - Drama
- 3.1 de kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden
- 3.2 de kleuters kunnen zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden
- 3.3 de kleuters kunnen met een creatief stem- en taalgebruik expressief reageren en belevenissen uitbeelden
- 3.4 de kleuters kunnen ervaren dat de juiste verhouding tussen woord en beweging de expressie kan vergroten
- 3.5 de kleuters kunnen genieten van een gevarieerd aanbod van hedendaagse en klassieke kinderliteratuur, en voor hen bestemde culturele activiteiten
4 Muzische vorming - Beweging
- 4.1 de kleuters kunnen spontaan meebewegen op muziek
- 4.2 de kleuters kunnen meedoen met bewegingen die tijdens het vertellen van een verhaal aan bod komen, en belangstelling tonen om het bewegingsinspirerend gegeven nauwkeurig te observeren en na te bootsen
- 4.3 de kleuters kunnen ervaren dat ze een persoonlijke stijl kunnen ontwikkelen
- 4.4 de kleuters kunnen waargenomen klanken omzetten in beweging
- 4.5 de kleuters kunnen de eigen dansexpressie verwoorden
- 4.6 de kleuters kunnen genieten van en belangstellend kijken naar een gevarieerd aanbod van lichaamsexpressie van kinderen en volwassenen
5 Muzische vorming - Media
- 5.1 de kleuters kunnen alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen
- 5.2 de kleuters kunnen vaststellen dat klanken, beelden en bewegingen elkaar wederzijds beïnvloeden
- 5.3 de kleuters kunnen de volgorde van een reeks van voorwerpen, prenten, beelden, klanken en geluiden vaststellen, veranderen, schikken, herschikken en er een nieuw verhaal rond vertellen
- 5.4 de kleuters kunnen bewuster luisteren en kijken naar de hoeveelheden geluiden en klanken en zeer eenvoudige audiovisuele boodschappen
6 Muzische vorming - Attitudes
- 6.1° de kleuters kunnen openstaan voor nieuwe dingen uit hun omgeving
- 6.2° de kleuters kunnen ervan genieten bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken
- 6.3° de kleuters kunnen vertrouwen op hun expressiemogelijkheden en durven hun eigen expressie-stijl tonen
- 6.4° de kleuters kunnen respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot de eigen en de andere culturen
- 6.5° de kleuters kunnen genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in 'kunstwerken'
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)