Driejarige Kunstkuur afronden in stijl
Een samenwerking van drie jaar afronden? Dat doe je met een feest. In 2019 startte de Sint-Lukasacademie in Brussel aan vier samenwerkingen met verschillende partnerscholen. De leerkrachten wisselden expertise uit en de leerlingen genoten van de lessen. Afsluiten doen ze met een slotvideo.
‘Het moet niet altijd mooi of perfect zijn, het mag ook een beetje lelijk zijn. Ja en soms als het lelijk is wordt het nog mooier!’
Kunstketten in de Sint-Albertschool
In de Sint-Albertschool gingen de leerlingen en leerkrachten samen met leerkrachten van de Sint-Lukasacademie aan de slag met muzische vorming en wereldoriëntatie. Al snel verkenden ze ook heel wat andere leergebieden. ‘Eigenlijk, Kunstkuur lijkt een beetje op andere lessen. We hebben bijvoorbeeld geleerd over het parallellogram en trapezium. Je leert over WO, wiskunde, over taal, over alles, maar op een leuke manier.’ vertellen twee enthousiaste leerlingen.
‘We zien Kunstkuur als een uitgebreide nascholing.’ vertelt Eva Vandersypen, directeur van de Sint-Albertschool. ‘We zoeken volop onze weg in een nieuw leerplan. We focussen eerst op het onderdeel ‘Oriëntatie op de Wereld’ en koppelen dit aan muzisch werk en media. Om daarin te slagen en tegelijk het muzische te versterken, konden we nog extra expertise gebruiken.’ Hoe ervaren de leerlingen dit? ‘Mijn mening is dat het kei leuk was, want je leert ook allerlei dingen die je niet bij wo of wiskunde kan leren.’ vertelt een leerling. ‘Het is beter om dat zo te leren omdat je al je fantasie moet gebruiken.’
Lees meer over de Kunstkuur in het praktijkvoorbeeld.
Kunst in de Kriek met Kriekunique
Ook in de Gemeentelijke basisschool de Kriek gingen de leerlingen aan de slag met kunst. ‘Kunstkuur is eigenlijk een soort les, waar dat we leren over kunst, talen en soms ook rekenen.’ vertelt een leerling. En wat is kunst? Ook daar hebben de leerlingen samen over nagedacht. ‘Vroeger was het meer tekeningen en beelden denk ik, maar nu heb ik echt wel begrepen dat kunst bijna alles kan zijn.’
Samen leren werken was heel belangrijk in de Kunstkuur. Zo vertelt een leerling: ‘Je leert samenwerken met andere kinderen. Kunst, daar kan je mensen van leren kennen.’ Een andere leerling bevestigd, ‘De klas is wel wat veranderd sinds dat we Kunstkuur doen, want normaal doet de klas gewoon samen wiskunde en taal en dan maak je niet echt een band. Maar als je andere dingen doet zoals Kunstkuur leer je elkaar ook echt meer leren kennen.’
Nieuwsgierig naar wat de leerlingen van de Kriek nog vertelden over hun ervaring met Kunstkuur? Bekijk dan zeker de onderstaande video.
‘Als je kunst maakt dan heb je eigenlijk zoiets van, daarvan wordt je inspiratie groter als je kunst maakt’
- beeld
- Kunstkuur
- taal(bevordering) en taalstimulatie
- / Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
