Eerst verbinding, dan pas leerstof

Binnenkort gaan de scholen weer open en zie je je leerlingen weer. Of blijf je afstandsonderwijs aanbieden? Deze periode vraagt heel wat van je onderwijsskills. Dat je prioriteit bij de leerstof ligt, is een normale reactie. Experten adviseren om ook ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie. Lees de 5 tips van onderwijs- en welzijnsexperten zoals Peter Adriaenssens, directeur Eva Vandersypen en pedagogisch begeleiders Kris De Ruysscher (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) en Vital Muylaert (GO!).

'Er zijn heel wat jongeren die zich het best voelen als ze emoties mogen uitdrukken in dans, zang, muziek, beeldtaal … Daar ligt voor creatieve opvoeding een grote kans'

Peter Adriaenssens - Kinder- en jeugdpsychiater

5 adviezen van experten uit het onderwijs- en welzijnsveld geven je handvaten om de volgende periode in deze coronatijd aan te pakken. Je leerlingen geruststellen en ook ruimte maken om hun gevoelens te uiten, te babbelen en te filosoferen verdienen aandacht.

De 12 lestips bevatten creatieve opdrachten om de muzische domeinen mee te integreren en hun waarde te laten ontdekken in deze periode.

De juf staat vooraan in de klas en leerlingen steken hun vinger in de lucht