Gratis lesmap voor de derde graad secundair onderwijs rond Tom Lanoye

Op zoek naar lesmateriaal voor de poëzieweek en gedichtendag voor de derde graad secundair onderwijs ASO, KSO en TSO? Liefst kant-en-klaar, of louter ter inspiratie? Graag een aparte les, of een heus leesproject om meteen de hele week mee te vullen? Een luisteropdracht als inleiding, een creatieve schrijfles, of enkel poëzie en literatuur? Zin om dieper op het werk van Tom Lanoye in te gaan – van Vrij – wij? tot Sprakeloos? Wil je ook opties om met andere collega’s talen samen te werken, of om rond cultuureducatie en Cultuur in de Spiegel te werken?

Deze lesmap bij het poëziegeschenk (Poëzieweek 2019), Vrij – wij? van Tom Lanoye, biedt het allemaal in vijf vrijblijvende lesdelen rond vier gedichten uit de bundel en een gesprek met de auteur. Dat gesprek vind je als 7 videofragmenten terug op het Vimeo-kanaal van Poëziecentrum.

De lesbundel kan via dit formulier worden aangevraagd door leerkrachten van de derde graad ASO, TSO en KSO. De lesmap wordt je daarna via e-mail gestuurd.

Op vraag van Poëziecentrum bundelden Ann Moens, Bas Matthynssens en Peter Cockelbergh  hun krachten om een unieke lesmap te maken rond het poëziegeschenk van Tom Lanoye, Vrij - wij?  De collectieve bio van deze drie luidt als volgt: ze geven Nederlands, Frans, Engels, woord, filosofie, filmgeschiedenis en NC Zedenleer op Scholen Da Vinci (GO!, Sint-Niklaas). Een van hen is didacticus. Twee van hen schreven mee aan de methode Impact Nederlands derde graad en het literaire bronnenboek Karakters (Plantyn).
Ze zijn echter alledrie actief betrokken bij het filosofie- en *Kultuur*beleid van Scholen Da Vinci, en ze staan mee in voor de vakverbindende aanpak binnen haar freinetafdeling. Een lesbundel maken waarin werk van Tom Lanoye, het thema 'vrijheid' en poëzie samenkomen sluit dan ook prima aan bij hun gecombineerde interesses.

Thema
  • poëzie
Afbeelding van lesmap