Hoe pakken andere scholen hun creatieve speelplaats aan?
Leerlingen voelen zich gelukkiger op een gevarieerde en groene speelplaats dan op een klassieke grijze speelplaats. Ze vervelen zich minder en er is minder negatief gedrag. Elke leerling komt er tot recht. Ook wie minder mobiel is, wie behoefte heeft aan rust en veiligheid, of juist aan zich actief uitleven, komt aan zijn trekken en kan de pauzes zinvol invullen. Bekijk hoe deze scholen het aanpakken.
- Praktijkvoorbeeld bij uitstek voor 'variatie' in reliëf, droog-nat, beplanting, los materiaal, natuurlijke speellandschappen, ... op een beperkte oppervlakte, is De Speeldernis in Rotterdam. De Speeldernis is één van de oudste speeltuinen in Nederland en een voorbeeld van speelnatuur in de stad. Bekijk zeker hun filmpje.
- Buitengewone basis- en secundaire school De Leerexpert Dullingen heeft - met ondersteuning van EcoScholen Antwerpen - een 'blotehandenpad' aangelegd, met bakken met een variatie aan materialen op armhoogte voor rolstoelgebruikers. Het artikel over juf Anita en haar schooltuin is de moeite waard!
- Basisschool De Evenaar uit Antwerpen toverden hun grijze schoolplein om in iets levends en groens. Tips over hun ervaring en aanpak van de heraanleg schreven ze in hun blog ‘Zes dingen die je moet weten als je een groene speelplaats wil’.
- ‘Avonturis’ in Maassluis is een natuurspeelplek voor kinderen mét en zonder beperking, vanaf de eerste schets ontworpen samen met de leerlingen.
Thema
- speelplaats