Infosessie Cultuur in de Spiegel voor het deeltijds kunstonderwijs

Hoe leren we via cultuur? Waarom is cultuuronderwijs voor iedereen belangrijk?
Met deze infosessie bieden we een inzicht in de theorie en het onderzoek Cultuur in de Spiegel.
Hoe kan dit kader een meerwaarde bieden voor de dko-praktijk?

 

Wanneer?

maandag 20 januari 2020 van 9:00 u tot 11:30 u
 

Waar?

Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, Brussel, lokaal 1B03 Al Kindi

 

Wat?

Cultuur is niet het kledingstuk, de maaltijd, of het schilderij, maar de vorm en betekenis die de mensen die de kleding dragen, de maaltijd nuttigen of het schilderij bewonderen eraan hechten. Het is ook niet het schilderij aan de muur of de partituur van de symfonie, maar wat de toeschouwers zien en de luisteraars horen. Cultuur ligt dus niet vast in voorwerpen. Ze is niet statisch, maar veranderlijk, omdat onze opvattingen en voorkeuren veranderen en deels ook persoonlijk zijn.

Cultuur is wel de wijze waarop mensen hun werkelijkheid met behulp van voorwerpen, lichaam, taal en symbolen vorm en betekenis geven. Reflectie speelt daarbij een essentiële rol: cultuur kan ook zichzelf vorm en betekenis geven. Dan houdt ze ons een spiegel voor: in kunst, maar ook in de filosofie, of in de geschiedschrijving. 

Prof. Dr. Barend Van Heusden (RU Groningen), de grondlegger van Cultuur in de Spiegel geeft voor directieleden van het deeltijds kunstonderwijs een inleiding op deze cultuurtheorie op maandag 20 januari 2020 van 09.00u 11.30u
Deze studievoormiddag gaat door in het Consciencegebouw (Koning 

 

Voor wie?

directie, leerkrachten en beleidsmedewerkers deeltijds kunstonderwijs

 

Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • dko
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
Juf houdt dwarsfluit vast terwijl kind erin blaast