Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen
Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs.
De Vlaamse overheid biedt met Kunstkuur academies en scholen uit het basis-, secundair of hoger onderwijs de kans om gedurende 3 schooljaren samen te werken aan sterker cultuuronderwijs. Ook een socio-culturele partner kan daarbij betrokken worden in de samenwerking als externe partner. Samen delen leraren de klasvloer en wisselen ze expertise uit om zo de eigen werking te bevorderen. Leerlingen maken kennis met de wereld van het deeltijds kunstonderwijs en versterken hun cultureel bewustzijn en culturele expressie.
Ook tijdens de indienronde van 2025 dienden opnieuw heel wat scholen en academies een Kunstkuuraanvraag in. Een beoordelingscommissie maakte op basis van de doelstellingen en criteria van Kunstkuur een gemotiveerde rangschikking. Deze rangschikking werd ter goedkeuring voorgelegd aan de minister van Onderwijs. De minister kende aan 93 van de 100 aanvragen middelen toe in de vorm van lestijden en een werkingsbudget.
In totaal lopen er volgend schooljaar 290 samenwerkingsinitiatieven die werken aan een cultuurrijk onderwijs. Lees meer over de inhoud van deze projecten in één van de vele praktijkvoorbeelden of luister naar verhalen uit de praktijk in de video's van Kunstkuur in het basis- en secundair onderwijs.
Maak kennis met enkele nieuwe Kunstkuursamenwerkingen
Muziek inzetten als taal
Basisschool Vier Winden in Sint-Jans-Molenbeek en GO! muziekacademie Anderlecht werken de komende jaren met een erg diverse leerlingengroep samen. Door middel van verbeelding en creativiteit maken de leerlingen kennis met het domein muziek in het vak muzische vorming om zo de taalontwikkeling en competentieverbreding te versterken. Het ontwikkelen van creatief denken, het verhogen van zelfwaarde en het vinden van verbinding met de artistieke wereld zijn de speerpunten van dit project. Muzische lessen hebben een grote impact op de cognitieve ontwikkeling van het kind.
Zintuigen in beweging
VBSBO Arkorum 13 - De Hagewinde/De Parel in Roeselare gaat de komende 3 jaar een samenwerking aan met de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten in Roeselare. Deze leerlingen met een beperking zullen via expressie in dans hun cultureel bewustzijn versterken. Verbale communicatie is voor een deel van de leerlingen moeilijk, 60% van de leerlingen is bovendien anderstalig. Ze zullen bijvoorbeeld visuele weergaves van muziek maken, om die vervolgens via beweging te interpreteren. De leraren vergroten tegelijk hun expertise in zintuiglijke stimulatie en dans.
Kunst voor Kleuters
Dit project wil taal en wereldoriëntatie met muziek koppelen. De samenwerking tussen GKS Gekko in Bonheiden en de Podiumacademie Lier zal kleuters tijdens observatie, experiment, creatie, presentatie en analyse vaktechnische begrippen aanleren binnen het domein muziek. Wanneer ze bewuster kijken, luisteren en hun bevindingen verwoorden, zullen ze dat in een verworven rijke taal doen. Om de verankering te verzekeren, worden de geïntegreerde opdrachten muziek, WO en taal uitgewerkt in muzische koffers met inspiratiefiches. Hoewel het reguliere aanbod pas start op 6 jaar, willen ze de kleuters al warm maken voor muziek en kunst in het algemeen om zo de toeleiding naar het dko te stimuleren.
- Kunstkuur
- / Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Hoger onderwijs
- Secundair onderwijs
