Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2024 zijn bekend
De prijs voor Beste Boekenjuf/meester waardeert leerkrachten basisonderwijs die een concrete en dagelijkse inzet aan de dag leggen om het lezen bij álle leerlingen te bevorderen door middel van een sterk leesbeleid en het werken met kinderboeken in de klas. De actie Beste Boekenjuf/meester zet voor de 14de keer leerkrachten in de schijnwerpers die hun schouders zetten onder kwaliteitsvol leesonderwijs.
79 boekenjuffen en -meesters werden aangemeld door leerlingen, ouders en collega’s. Op basis van de motivaties van de inzendingen koos de jury bij een eerste selectie zes scholen uit. Uit deze groep kwamen drie laureaten. Els De Latter, leerkracht in de 2de graad in Freinetschool De Loods in Gent, is Boekenjuf 2024. Zij krijgt een pakket met 100 boeken.
Daarnaast zijn er nog 2 andere laureaten die in de prijzen vallen: Sofie Glorieus van Hoofdstedelijke Basisschool Peter Benoit in Neder-Over-Heembeek en Marianne Flour van Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Klim-op in Hoboken. Ook zij worden beloond met een mooie boekenselectie voor de schoolbibliotheek.
Van de 214 aanmeldingen voor in totaal 79 kandidaten behoorden volgende kandidaten ook tot de genomineerden: Valérie Desautez (Vrije Basisschool ‘De Beerring’, Beringen), Ria Peeters (Gemeentelijke Basisschool De Buitenkans, Diest) en Kaatje Van Den Driessche (Gemeentelijke Basisschool - Piramide & Tilia, Steenokkerzeel).
De jury voor deze editie bestond uit: Lotte Kerremans (Klasse), Maaike Verstraete (Beste Boekenjuf 2023), Hannah Kruithof (uitgeverij De Eenhoorn), Ingrid Ocket (Onderwijsinspectie Vlaamse overheid), Margot Van Dingenen (Iedereen Leest), Iris Vansteelandt (lerarenopleiding AP Hogeschool), Aline Broos (Pelckmans Uitgevers) en Liesbet Knoops (Vrije Lagere School - Heilig Hart, Leuven).
De Beste Boekenjuf/meester 2024: 3 laureaten
Els De Latter
Els De Latter is klasleerkracht van de 2de graad in Freinetschool De Loods in Gent. Het leesbeleid kadert er binnen een ruimer taalbeleid. ‘We zagen steeds meer diversiteit, meer verschil in talige niveaus. Zo zijn we vormingen beginnen volgen, informatie gaan zoeken, ouders gaan bevragen … en hebben zo prioriteiten bepaald.’ Deze sturen ze ook voortdurend bij, met juf Els als vaste leespion. Vanuit een noodzaak om het technisch lezen bij te sturen bijvoorbeeld, is er nu voor elke leerling een leescoach thuis of op school: een volwassene die kan helpen met lezen, zodat de leeskansen vergroot worden. ‘We monitoren goed wie er op technisch niveau extra ondersteuning kan gebruiken.’
Leesmotivatie hangt met leesvaardigheid samen. Door bijvoorbeeld intensief bezig te zijn met een thema en daar veel boeken aan te koppelen, vergroot Els de leeskansen én de -motivatie. Het hele schooljaar zijn er acties, waarbij ouders betrokken worden. ‘Zo sijpelt het besef in dat (voor)lezen noodzakelijk, gezellig en verbindend is.’
Sofie Glorieus
Sofie Glorieus benoemt, als klasleerkracht van het 5de leerjaar en beleidsondersteuner, de kracht van een bewust taalbeleid door de directie. ‘We willen ons echt profileren als een leesschool. We hebben er altijd op ingezet, maar de laatste jaren is daar ook echt een visie rond gegroeid.’ Met ondersteuning vanuit het Onderwijscentrum Brussel bekijken ze hun acties. ‘We stellen ambitieuze doelen, bieden rijke taal aan.’ Zo zit lezen nu geïntegreerd in de thema’s voor wereldoriëntatie. ‘Dan zoeken we informatieve teksten, bieden er woordenschat rond aan, preteachen errond.
De leesgesprekken zijn een moment van verbinding. Die dagelijkse routine doet toch wel wat. Zo is het voorleesmoment een vast ritueel. ‘Als het voorlezen wegvalt, dan is de dag slecht begonnen, zeggen de leerlingen.’ En als het beleidsteam vaststelt dat er iets verwatert, dan maken ze er een werkvorm rond, brengen die op de personeelsvergadering om het hoe en waarom op te frissen en de neuzen weer in dezelfde richting te krijgen.
Marianne Flour
Marianne Flour is GOK-leerkracht op Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Klim-op in Hoboken. Een school met 43 thuistalen op 139 leerlingen. ‘We hebben heel veel leerlingen die zeggen: ‘Ik wil verbeteren. Ik wil af van het kapot Nederlands (sic).’ Juf Marianne neemt collega’s mee in de brede aanpak van taal en tekst. ‘Als je enkel in het technisch lezen blijft hangen, dan haken onze leerlingen mentaal helemaal af qua taal. Ik probeer echt de kracht en pracht van Nederlands te tonen. Pas dan zijn we op weg naar gelijke kansen.’
Met allerlei acties probeert ze meer leesmomenten op school en daarbuiten te creëren. Door bijvoorbeeld boeken mee te nemen op een uitstap. Een bezoek aan het stadion van Beerschot? Juf Marianne leest voor in de tribunes. Een tocht in de natuur? Dan gaat de klas op zoek naar de teksten, die ophangen langs de wandeling. ‘Hoe armer de leeservaring thuis, hoe rijker het aanbod op school moet zijn.’
Verrassing in de 3 scholen op 13 juni
De prijsuitreiking gebeurde door een feestelijke intrede op 13 juni op de 3 scholen met een uitgebreid boekenpakket. De boeken voor de winnaars worden geschonken door volgende uitgeverijen: Clavis Uitgeverij, De Eenhoorn, Pelckmans, Standaard Uitgeverij, Uitgeverij Lannoo en VBK (Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep).
De winnaar ontvangt 100 boeken, de laureaten een mooie selectie voor de schoolbibliotheek.
Actie binnen leesbeleid
De uitreiking van Beste Boekenjuf/meester kadert binnen de acties van het Leesoffensief, die alle bijdragen aan een coherente, evidence-informed aanpak rond effectief leesonderwijs. Leesonderwijs speelt een cruciale rol bij taalvaardigheid, maar ook in de culturele en persoonlijke ontwikkeling van kinderen.
Door de vaardigheden van leerkrachten te versterken op het gebied van lezen en bovendien ook werk te maken van een leesbeleid op elke school kiest de overheid voor ondersteuning van binnenuit. Het inschakelen van bibliotheken en samenwerking met de thuisomgeving zijn belangrijke aandachtspunten om te werken aan vroege geletterdheid en een stimulerend leesklimaat.
Publicatie over lespraktijk
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) leerkrachten basisonderwijs.
Elke basisschool ontvangt volgend schooljaar een eigen exemplaar. Je kan dit magazine (en ook vorige publicaties) raadplegen via www.cultuurkuur.be/boekenjuf.
In de pers
Het Nieuwsblad > Juf Els (40) krijgt heel de school aan het lezen: “Natuurlijk houden kinderen nog van boeken. Je moet alleen de juiste vinden”
OVSG > Els De Latter verkozen tot Beste Boekenjuf 2024
Organisatie
Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel van het Departement Onderwijs en Vorming, in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.
- literatuur en leesmotivatie
- literatuur en leesmotivatie
- poëzie
- taal(bevordering) en taalstimulatie

