Ook Ayco houdt van zingen

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het dko

Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan. Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris. Twee jaar geleden was het haar grote droom om op te treden voor een publiek. Nu droomt ze van… een groter podium.

“Die beentjes rustig houden”, merkt leraar Joris Bosman op. “Heb je gehoord dat die ‘i’ te laag was?” Ayco knikt. Ze zingt graag, dat is overduidelijk. Ook thuis zong ze al veel. “Genre karaoke op de Playstation”, zegt haar papa Frederik Heuvelmans. “Daarom vroegen we aan de directeur van de academie August De Boeck of ook Ayco hier terecht kon. Ze heeft autisme en een mentale beperking.”

 

De directeur legde de vraag voor aan Joris: “Hij had in mijn cv gelezen dat ik als jongeman monitor was tijdens zomerkampen voor kinderen met een beperking. Of het mij interesseerde? Zeker. Al wist ik niet waar ik voor stond. Het conservatorium bereidt je hier niet op voor. Ik kon alleen terugvallen op de monitoropleiding van de mutualiteit.” Ze spraken af dat er na een jaar een evaluatie zou volgen. Lees verder

Thema
  • dko
  • dko
  • inclusie
  • Kunstkuur
ook Ayco houdt van zingen