Poëziesterren secundair onderwijs 2021
In navolging van het succesvolle project Gouden Poëziemedaille & Poëziesterren dat sinds 2014 bestaat, werd in 2021 voor de eerste keer ook een laagdrempelig poëzieproject uitgerold in het secundair onderwijs.
Dit sloot aan bij de ambitieuze doelstellingen in de beleidsplannen van de ministers van Onderwijs en Cultuur.
Het educatief traject werd in de scholen opgezet in maart 2021, waarin ook de UNESCO Werelddag van de Poëzie valt. Hiermee worden jongeren warm gemaakt om kwalitatieve hedendaagse poëzie te lezen en te ervaren.
Editie 2021
Leerlingen van de eerste of de tweede graad konden tijdens de week van 22 tot en met 27 maart 2021 meestemmen voor het mooiste gedicht per graad en bepaalden mee welk gedicht een Poëziester won.
De gedichten en het ingesproken materiaal werden aan de scholen enkele weken op voorhand bezorgd, waardoor ze ook een week vroeger konden stemmen, mocht dat om organisatorische redenen (bv. proefwerken, schoolreizen, ...) nodig zijn geweest.
Per graad waren er vijf gedichten waaruit de leerlingen konden kiezen. De deelnemende leerkrachten ontvingen de vijf gedichten langs digitale weg en ingelezen door een professional, zodat ze in de klas konden worden voorlezen of via een digitaal platform gedeeld. Tevens kregen ze een gedetailleerde lesbrief zodat ze vlot aan de slag kan met de leerlingen! Elke dag van de stemweek lazen en bespraken ze een gedicht met hen. Op het einde van de week bepaalden de leerlingen welk gedicht hun favoriet was!
De gedichten van dichteres en columniste voor Het Parool Babs Gons en dichter en poëzierecensent Paul Demets werden door de jongeren van de eerste en respectievelijk tweede graad als winnaars gekozen uit een selectie door een professionele jury.
Over deze editie verscheen een artikel in de Poëziekrant met interviews van de winnaars. Lees het artikel.
Geselecteerd voor de eerste graad secundair onderwijs:
• Amina Belôrf, ‘Migrant’ uit Zonder het licht te breken (Mammoet, 2020)
• Babs Gons, ‘Precies goed’ uit Hardop. Spoken word in Nederland (Altas/Contact 2020)
• Thomas Möhlmann, ‘Thuisschool’ uit Dichter 16 (Plint, 2016)
• Marc Tritsmans, ‘De merel in het tuinhuis’ uit Alles is hier nog (Nieuw Amsterdam, 2020)
• Edward van de Vendel, ‘Wat je moet doen als je moeder huilt’ uit Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt (Querido, 2019)
Geselecteerd voor de tweede graad secundair onderwijs:
• Paul Demets, ‘Prikkels’ uit De aangelanden (PoëzieCentrum, 2020)
• Mahlu Mertens, ‘Room with a view’ uit Ik tape je een bed (De Zeef, 2019)
• Maud Vanhauwaert, ‘De geluidsinstallatie’ uit Het stad in mij (Das Mag, 2020)
• Joke van Leeuwen, ‘Wat in cocons’, deel van het gedicht Levenslust (Querido, 2019)
• Bert Van Raemdonck, ‘Ik kom vannacht met een paard’ uit Hier raken we mij kwijt (Polis, 2019)
Posters en didactische verwerking
Een didactische verwerking van de winnende gedichten is opgesteld door enkele geëngageerde leerkrachten die deelnamen aan de eerste editie van de Poëziesterren . Laat er een review achter of vertel ons hoe jij met de gedichten aan de slag ging! Dit mooi vormgegeven pakket kan je hier downloaden.
Bovendien brengen het Poëziecentrum 'en CANON Cultuurcel een prachtig geïllustreerde poëziebundel uit, die werd bezorgd aan alle scholen secundair onderwijs in september 2021.
De posters van de winnende gedichten zijn beschikbaar. Elke hoofdvestigingsplaats van de secundaire scholen ontvingen een pakket met exemplaren. Jullie kunnen ze ook hier downloaden: poster Prikkels en poster Precies goed. Willen jullie graag een extra exemplaar, neem dan contact met op het Poëziecentrum. In zoverre ze nog posters beschikbaar hebben, bezorgen ze je die graag.
- literatuur en leesmotivatie
- literatuur en leesmotivatie
- taal(bevordering) en taalstimulatie
- / Secundair onderwijs
- Voltijds gewoon secundair onderwijs