Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Praten over boeken volgens Aidan Chambers

Praten over boeken volgens Aidan Chambers

Wie bekend is met jeugdliteratuur of leesbevordering, hoeven we Aidan Chambers niet meer voor te stellen. Of toch? Chambers is een Britse schrijver, ex-leerkracht en een bevlogen leesbevorderingsexpert. Hij ontwikkelde een aanpak om op een inspirerende manier met kinderen over boeken te praten.

Enkele belangrijke uitgangspunten van zijn aanpak zijn:

  • Gesprekken over boeken zijn gericht op het plezier in lezen te versterken. Dit betekent dat niet alleen de inhoud van het verhaal centraal staat, maar ook wat het verhaal betekent voor kinderen. Er worden geen kennisvragen gesteld. De kinderen kunnen niets ‘fout’ antwoorden.
  • Het gesprek heeft een natuurlijk karakter. Er wordt geen vragenlijstje afgewerkt. Als leerkracht breng je het gesprek op gang of geef je het een nieuwe wending met gerichte vragen (zie hieronder). Je gaat in op de antwoorden en reacties van de kinderen, je vraagt kinderen op elkaar te reageren en je volgt de kinderen in hun gedachtegang.
  • Als leerkracht heb je voldoende kennis van kinderboeken om een goed inhoudelijk gesprek te voeren en om vergelijkingen met andere boeken en schrijvers te maken.

Chambers onderscheidt zijn vragen om een gesprek over boeken te voeren in drie categorieën.

  1. De basisvragen zijn bedoeld om een gesprek over boeken op gang te brengen. Ze gaan vooral over de eerste indruk van het verhaal.
    Vb.:
    Wat is je opgevallen in dit verhaal?
    Wat vond je vreemd of verrassend?
    Wat vond je leuk aan dit verhaal?
    …
  2. De algemene vragen gaan iets verder en hebben te maken met verwachtingen, de vergelijking met andere verhalen en de beleving van het verhaal.
    Vb.:
    Wat voor verhaal dacht je dat het zou zijn toen je de titel las?
    Ken je andere verhalen die hierop lijken?
    Zijn er verschillende verhalen in dit verhaal?
    Kon je voorspellen hoe sommige gebeurtenissen zich afspeelden?
    …
  3. De specifieke vragen gaan over de kenmerken van het verhaal, bijvoorbeeld over personages, locaties en perspectief.
    Vb.:
    Waar vindt het verhaal plaats?
    Had het ook ergens anders kunnen plaatsvinden?
    Wie vertelt het verhaal? Hoe weet je dat?
    Welk personage vind je het interessantst? En waarom?
    …

Kijk voor de volledige lijst met vragen van Aidan Chambers in het boek Leespraat.
Bekijk hier de lezing en de workshop van Aidan Chambers van 2014 op de studiedag 'Lezen Centraal' van Stichting Lezen Nederland.

 

Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Ontdek onze tips voor meer leesplezier
Deel deze pagina
Boekcover van 'Leespraat: de lesomgeving & vertel eens' van Aidan Chambers

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs