Verhalend ontwerpen | Zo verhoog je de samenhang tussen de verschillende vakken én de betrokkenheid van je leerlingen

In een verhalend ontwerp verlopen de leeractiviteiten als een verhaal, een verhaal dat door de leerlingen zelf voor een groot deel wordt ingevuld of afgemaakt. Kenmerkend voor deze vorm van onderwijs is de betrokkenheid van de leerlingen en de samenhang tussen de verschillende vakken in zinvolle contexten. Er wordt ingehaakt op de werkelijkheid van de leerlingen. Leerlingen worden aangesproken op wat ze kunnen en krijgen ruimte voor eigen beslissingen en het nemen van initiatieven.

‘Verhalend ontwerpen is een Schotse werkvorm die ik in het derde graag gebruik’, zegt Boekenmeester Rien. ‘Je vertrekt vanuit een verhaal of gedicht en bouwt er een nieuwe werkelijkheid rond op. Vorig jaar vonden we bijvoorbeeld een oude tas op de speelplaats. Daarin zaten een mondharmonica, kinderfoto’s, een muts ... We hebben ons daarrond gezet en daar een heel verhaal rond opgebouwd van een oudere meneer die zijn tas kwijt was. We hebben een brief geschreven aan die meneer om te laten weten dat we ze gevonden hadden, we hebben aan de hand van de foto’s een stamboom gefantaseerd.’

‘Eigenlijk kan je er heel veel doelen en didactische opdrachten (ook uit een methode) aan koppelen, de leerlingen stappen zo hard in die fantasie mee. We doen er ook een over de Grote Oorlog bijvoorbeeld. Het vergt wel extra werk, maar het is zo tof wat je terugkrijgt.’

Thema
  • innovatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
verhalend ontwerp