Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. 221
  4. Sociaal-relationele competenties

Thema's

  • drama en theater (117)
  • beeld (100)
  • dans en beweging (99)
  • geluid en muziek (81)
  • film en fotografie (54)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (49)
  • mediawijsheid (46)
  • literatuur en leesmotivatie (45)
  • welbevinden en pesten (35)
  • erfgoed (31)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • schoolfeest (25)
  • interculturaliteit (23)
  • intergenerationeel (21)
  • mode en design (21)
  • inclusie (17)
  • STE(A)M (14)
  • herinneringseducatie (13)
  • speelplaats (13)
  • wereldburgerschap (13)
  • poëzie (12)
  • ouderparticipatie (11)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (10)
  • architectuur (7)
  • circus (5)
  • filosoferen (5)
  • innovatie (5)
  • Kunstkuur (5)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (436)
  • Nederlands (200)
  • Zelfbewustzijn (169)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (155)
  • Burgerschap (121)
  • Digitale competenties (119)
  • Duurzaamheid (78)
  • Historisch bewustzijn (76)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (26)
  • Ruimtelijk bewustzijn (18)
  • Ondernemingszin (13)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (232)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (227)
  • Artikel (5)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (130)
  • Secundair onderwijs (94)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (20)
  • Hoger onderwijs (5)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

2 kinderen maken een tekening van een toren

Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

 geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, poëzie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Een schooljaar lang genieten ze op de Sint-Pieterscollege Basisschool van het jaarthema ‘Iedereen leest’. Ze zetten literatuur en leesplezier in al zijn facetten in de kijker. Niet enkel de leesmotivatie en het leesplezier, maar ook de taalvaardigheid verhoogt hierdoor. De Jetse academie en De...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.
Groepsfoto leerlingen en senioren

Geleende woorden JR/SR

 drama en theater, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Mensen hebben verhalen. Mensen hebben herinneringen. Iedereen heeft iets te vertellen en vele verhalen zijn verrassend herkenbaar. Niets is zo fijn als woorden kunnen delen met anderen. Het buurtgericht project Geleende woorden JR/SR bracht leerlingen van de basisschool De Dialoog samen met senioren...
Kinderen op podium dragen hoed met geknutselde wereldbol op

De kleine prins | Van boek tot musical

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Vrije Basisschool van Koekelare organiseerde een heuse musical waaraan heel de school deelnam. Ben je benieuwd naar hoe ze dat hebben aangepakt? Lees dan zeker verder!

We maken zelf een boek: De Walviskermis

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het leesplezier aanwakkeren. Dat was de voornaamste doelstelling van het dynamoPROJECT van de Gemeentelijke Basisschool Brugge-Noord. De school kreeg hiervoor jeugdschrijvers Marc De Bel en Inge Bergh over de vloer. Met deze laatste stak illustratrice Bianca Scholten de koppen bijeen om samen met de...
Leerlingen en juf knutselen met klei

Een beeldig schooljaar

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
Gegrimeerde jongen houdt rode appel vast boven zijn hoofd

Wist je dat circus en het buitengewoon onderwijs een buitengewoon goed samengaan?

 beeld, circus, drama en theater / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen met een matige mentale beperking uit de opleidingsvorm 1 (OV1) van SBSO de Varens werden uitgedaagd in hun zelfexpressie. Ze leefden zich uit met lichaamstaal, handgebaren en mimiek. Het thema circus vormde daarbij de ideale insteek.
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Tekening van een schoorsteen. Naast de schoorsteen staat geschreven 'De bel gaat' 'Tring tring tring tring'.

Hoe pak je een pestprobleem aan én werk je tegelijk aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Aan de hand van kinderboeken, illustraties en boekjes die de kinderen zelf schrijven en illustreren verkent jeugdauteur Jan de Kinder samen met de leerlingen het thema ‘pesten’. de leerlingen ontdekken hun creatieve kant, ontdekken hun creatieve kant en tasten af hoe ze zich kunnen en willen...
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Leerlingen spelen snaarinstrumenten

CHAMBRES d' AMIS

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

Bach in een statige dekenij, Philip Glass in een neo-renaissancepand, drama en kopers in een 19de eeuwse burgerwoning, Pachelbel en Eric Clapton in een notariswoning… Op vraag van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans zetten zeven woningen hun deuren open voor de leerlingen van de hogere...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs