Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. 221
  4. Secundair onderwijs

Thema's

  • beeld (66)
  • literatuur en leesmotivatie (55)
  • film en fotografie (54)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (50)
  • drama en theater (47)
  • erfgoed (44)
  • geluid en muziek (43)
  • mediawijsheid (36)
  • dans en beweging (32)
  • Cultuur in de Spiegel (27)
  • poëzie (24)
  • mode en design (23)
  • welbevinden en pesten (22)
  • herinneringseducatie (20)
  • interculturaliteit (15)
  • inclusie (13)
  • STE(A)M (13)
  • architectuur (11)
  • intergenerationeel (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • innovatie (6)
  • Kunstkuur (5)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • speelplaats (4)
  • gaming (2)
  • schoolfeest (2)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (164)
  • Sociaal-relationele competenties (94)
  • Zelfbewustzijn (71)
  • Burgerschap (64)
  • Digitale competenties (63)
  • Nederlands (60)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (56)
  • Duurzaamheid (39)
  • Historisch bewustzijn (38)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (13)
  • Ruimtelijk bewustzijn (9)
  • Ondernemingszin (6)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (154)
  • In de kijker (45)
  • Artikel (26)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (329)
  • (-) Secundair onderwijs (225)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (177)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (46)
    • Deeltijds leren en werken (14)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (46)
  • Hoger onderwijs (33)
  • Volwassenenonderwijs (31)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs

De literaire canon vanonder het stof halen? Wie kan dat beter dan een hedendaags auteur, onderzoeker of artiest? Win een auteur of voorstelling in je klas – live of online – volgens de veiligheidsvoorschriften van jouw school.

156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!

 Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Deeltijds leren en werken, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs, Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs, Woordkunst-drama

Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, een schoolkoor oprichten om taalvaardigheid te stimuleren of co-teachen met de kunstacademie om de taal-en rekenlessen creatief aan te pakken … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
De juf staat vooraan in de klas en leerlingen steken hun vinger in de lucht

Eerst verbinding, dan pas leerstof | 5 adviezen met 12 concrete lestips voor wanneer de scholen weer open gaan

 Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Deeltijds leren en werken, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs

Binnenkort gaan de scholen weer open en zie je je leerlingen weer. Dat je prioriteit dan bij de leerstof ligt, is een normale reactie. Experten adviseren om toch ook ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie. Hoe pols je bij je leerlingen hoe zij de afgelopen periode hebben ervaren? Hoe help...

Snuffelmee | maak je eigen digitaal omgevingsboek

 erfgoed, poëzie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een monumentale boom, een gigantische wateropslagtank, een plaatselijke anekdote, een interessante straatnaam of een klein kapelletje … In elke gemeente zijn heel wat aangrijpingspunten aanwezig om een boeiende les aan vast te knopen. Niets is immers zo interessant als leren in, van en over de eigen...

Filosoferen in de klas? Start je zoektocht bij VEFO!

 filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Deeltijds leren en werken, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs

Het Vlaams Netwerk voor Eigentijds Filosofieonderwijs (VEFO) werkt aan meer filosofie in het Vlaamse basis- en secundair onderwijs. Op hun website zetten ze je op weg om zelf te filosoferen met jouw leerlingen of studenten.

Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.

Nieuwe Antieke Verhalen

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs, Woordkunst-drama

Medea, de Schone en het Beest, de Krekel en de Mier… CANON Cultuurcel stak deze en 7 andere antieke verhalen van diverse oorsprong in een nieuw jasje voor leerkrachten van het basis- tot hoger onderwijs.

Een vinger wijst naar een kaart van de Eerste Wereldoorlog waar de IJzer op afgebeeld staat

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden...
2 leerlingen poseren met foto van 2 kabouters

Zelf een luisterverhaal schrijven? BUSO-leerlingen doen het en spreken het in

 geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Zelf verhalen schrijven en ze vervolgens in een heuse opnamestudio inlezen én monteren, mét geluidseffecten en achtergrondmuziek. Cool, toch? De derdejaarsleerlingen van het Buso Sint-Jan Berchmansinstituut in Puurs deden het. ‘Het is hen wonderbaarlijk goed gelukt’, zegt fiere leraar Crea Johan...
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
Gegrimeerde jongen houdt rode appel vast boven zijn hoofd

Wist je dat circus en het buitengewoon onderwijs een buitengewoon goed samengaan?

 beeld, circus, drama en theater / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen met een matige mentale beperking uit de opleidingsvorm 1 (OV1) van SBSO de Varens werden uitgedaagd in hun zelfexpressie. Ze leefden zich uit met lichaamstaal, handgebaren en mimiek. Het thema circus vormde daarbij de ideale insteek.
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

 architectuur, beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, filosoferen, gaming, geluid en muziek, herinneringseducatie, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Deeltijds leren en werken, Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs

De ‘EDUbox Cultuur, een verruimende blik op de wereld’ wil leerkrachten en cultuureducatieve organisaties ondersteunen om jongeren uit het secundair onderwijs te laten nadenken over cultureel bewustzijn: de manier waarop zijzelf en anderen naar de wereld kijken. De EDUbox laat leerlingen ook...

Word Leesrebel!

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Vlaanderen is op zoek naar jongeren die níet lezen!

Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
"

Samen voor meer cultuur op school: ‘Er is een energie ontstaan, die blijft stromen’

 Cultuur in de Spiegel / Secundair onderwijs

Cultuur een prominentere plek op je school geven, hoe doe je dat? Don Bosco Sint-Denijs-Westrem maakte er geen verhaal van ‘moeten’ van. Toch zitten cultuur en creativiteit na een tweejarig traject meer dan ooit in het DNA van de school. Leraren Wouter Ghijs en Annick Wallaert doen hun 7 sleutels...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs