Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Andere talen
  4. Duurzaamheid
  5. Zelfbewustzijn
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (104)
  • dans en beweging (100)
  • drama en theater (90)
  • geluid en muziek (75)
  • erfgoed (62)
  • film en fotografie (58)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (48)
  • literatuur en leesmotivatie (42)
  • mediawijsheid (42)
  • Cultuur in de Spiegel (32)
  • welbevinden en pesten (28)
  • interculturaliteit (24)
  • mode en design (24)
  • intergenerationeel (21)
  • herinneringseducatie (18)
  • schoolfeest (18)
  • architectuur (17)
  • inclusie (17)
  • poëzie (15)
  • STE(A)M (15)
  • speelplaats (13)
  • wereldburgerschap (12)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • filosoferen (7)
  • ouderparticipatie (7)
  • Kunstkuur (5)
  • circus (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (405)
  • Sociaal-relationele competenties (236)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (164)
  • Nederlands (159)
  • Digitale competenties (131)
  • Burgerschap (121)
  • Historisch bewustzijn (81)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (30)
  • Ruimtelijk bewustzijn (22)
  • Ondernemingszin (13)
  • (-) Zelfbewustzijn (173)
  • (-) Duurzaamheid (78)
  • (-) Andere talen (6)

Type

  • Artikel (7)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (233)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (227)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (6)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (129)
  • Secundair onderwijs (101)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (14)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...
Kleuters verkleed in jutten kleren

In de voetsporen van de Boomerlingers

 drama en theater, erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Rond 79 voor Christus woonde volgens een sage een natuurvolk in Boom, de Boomerlingers. De kinderen van basisschool De Hoeksteen kwamen het oude volk op het spoor nadat ze een mysterieuze nota vonden. Ze gingen op ontdekkingstocht in de omgeving van de school en bij het culturele erfgoed van hun...
Een gedicht gevormd door stenen. Op elke steen staat een woord van het gedicht

Gedichten in steen

 architectuur, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuter- en basisschool Vivenkapelle kocht een aangrenzend braakliggend perceel grond met het idee ze wel een grotere tuin kon gebruiken. Zo ontstond de ontdektuin. Niet alleen om natuur te ontdekken, maar ook een tentoonstellingstuin, een poëzietuin of een danstuin!
Kleuters kijken naar kleurrijke rollen stof

Plezante vesten

 erfgoed, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De plezante veste of beter bekend als Blaisantvest, is de schoolbuurt van de Vrije basisschool Blaisantnest. Uit deze naam putte ze inspiratie voor een schoolproject waarbij kleuters niet alleen de geschiedenis van hun buurt leren kennen, maar ook hoe textiel bewerkt, verwerkt en gebruikt kan worden...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Leerlingen luisteren naar Marieke De Marée en Anneleen De Causmaecker

Dorp gezonken!

 beeld, drama en theater, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van Basisschool De Triangel gingen creatief aan de slag rond het thema klimaatverandering en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat werd voor de kinderen aanschouwelijk gemaakt aan de hand van het verzonken Zeelandse dorp Rilland.

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

 film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en...
Kinderen in kleren van de jaren '70 wandelen in stoet. Het meisje van voren in de stoet heeft een bord met 'Café de pluim 1978' vast

De jaren stillekes

 erfgoed, herinneringseducatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Basisschool De Kameleon in Oosteeklo waren de jaren stillekes nog nooit zo actueel als het voorbije schooljaar. De erfgoedprojecten van de leerlingen mondden er tijdens de opendeurdag uit in een folklorestoet en een tentoonstelling.
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.
Leerlingen zitten neer rond auteur

De Voorleestoer

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een dag per jaar is de stad Sint-Niklaas het decor voor de Voorleestoer, een groots voorleesproject. Op die dag krijgen alle leerlingen van het tweede middelbaar uit alle scholen van de stad de kans om hun favoriete auteur, illustrator, vormgever of striptekenaar van dichtbij te leren kennen. Lees...
Zwart -wit schilderij, abstract met veel lijnen en een hoofd. Je ziet een hand die dezelfde afbeelding vasthoudt in het klein.

Thomas More bouwt culturele leerlijn in bij bacheloropleiding leerkracht lager onderwijs

 Cultuur in de Spiegel, Kunstkuur / Hoger onderwijs

De educatieve bacheloropleiding voor Lager Onderwijs van Thomas More Mechelen wil sterker inzetten op cultureel bewustzijn. De hogeschool doet dat door een leerlijn in te bouwen die gebaseerd is op de culturele vaardigheden van Cultuur in de Spiegel. Om de invulling te versterken, roepen ze met deze...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere...

Hoogtewerk | Dit ben ik

 beeld, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag...
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...

Frans leren door een podcast te maken

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

WIN een auteur voor je zomerschool

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs