Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Historisch bewustzijn
  5. geluid en muziek
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (70)
  • erfgoed (69)
  • film en fotografie (47)
  • drama en theater (46)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (34)
  • (-) geluid en muziek (32)
  • welbevinden en pesten (32)
  • mediawijsheid (31)
  • dans en beweging (30)
  • Cultuur in de Spiegel (26)
  • literatuur en leesmotivatie (25)
  • herinneringseducatie (22)
  • intergenerationeel (22)
  • interculturaliteit (21)
  • wereldburgerschap (17)
  • inclusie (16)
  • speelplaats (13)
  • architectuur (12)
  • mode en design (11)
  • poëzie (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • STE(A)M (8)
  • schoolfeest (7)
  • filosoferen (5)
  • Kunstkuur (4)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (120)
  • Sociaal-relationele competenties (83)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (69)
  • Zelfbewustzijn (60)
  • Nederlands (50)
  • Digitale competenties (42)
  • Duurzaamheid (19)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Andere talen (4)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Burgerschap (18)
  • (-) Historisch bewustzijn (17)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (32)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (30)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (16)
  • Secundair onderwijs (17)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
  • Hoger onderwijs (1)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
2 leerlingen nemen een interview af van een man

3 woorden: woord - wandel - wolk

 beeld, geluid en muziek, intergenerationeel, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het verhalenproject Woord - wandel - wolk nam V-Tex, een buurtafdeling van de Kortrijkse Freinetschool De Levensboom, deel aan het stadsfestival Memento. Leerlingen schreven, illustreerden en improviseerden verhalen en droegen ze uit in hun wijk. Leerkracht Vincent Vandevyvere: ‘We zijn...
Leerlingen stretchen hamstrings voor spiegel

Linkeroever verbindt

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport...
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
Leerlingen maken instrumenten in atelier van Piet Decalf

Kom speel viool en blaas de schalmei

 erfgoed, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klank en muziek actief beleven: dat is de missie van het eerste cultuurproject van de nagelnieuwe Middelbare Steinerschool Aalst. De muren van het atelier van muzikant en instrumentenbouwer Piet Decalf kunnen de enthousiaste boor- en klopgeluiden alvast niet tegenhouden.
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Kinderen verkleed als de Oude Romeinen in een wit kleed en klassiek Romeins hoofddeksel

Een school vol oude verhalen

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar van de Sint-Norbertusschool in Heverlee onderzoeken het rijke verleden van hun school. Ze geven er met de hulp van Mooss vzw een muzische draai aan.
Boekjes voor het project Selfie. Cover is rood met wit

Selfie

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
2 kinderen met een molensteenkraag rond hun nek poseren voor een foto achter een gouden kader

Moretusvrienden

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld...
Vrouw poseert voor donkere experimentele foto

Gevaarlijk Jong

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, interculturaliteit, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

Een bezoek aan de tentoonstelling Gevaarlijk Jong in het Museum Dr. Guislain en een gesprek met de ontwerpers van de tentoonstelling overtuigden Sonja De Lange en Dirk Bogaert van Odisee Hogeschool om met hun studenten lerarenopleiding aan de slag te gaan. De studenten werden verdeeld in groepen en...
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs