Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Lichamelijke en geestelijke gezondheid

Thema's

  • drama en theater (124)
  • dans en beweging (108)
  • beeld (107)
  • geluid en muziek (84)
  • film en fotografie (61)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (61)
  • literatuur en leesmotivatie (51)
  • mediawijsheid (49)
  • erfgoed (38)
  • welbevinden en pesten (37)
  • Cultuur in de Spiegel (30)
  • herinneringseducatie (25)
  • mode en design (24)
  • interculturaliteit (23)
  • intergenerationeel (21)
  • schoolfeest (20)
  • inclusie (19)
  • wereldburgerschap (17)
  • poëzie (15)
  • speelplaats (13)
  • STE(A)M (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (9)
  • architectuur (8)
  • circus (8)
  • filosoferen (7)
  • Kunstkuur (7)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (539)
  • Nederlands (265)
  • Sociaal-relationele competenties (245)
  • Zelfbewustzijn (187)
  • Digitale competenties (144)
  • Historisch bewustzijn (88)
  • Duurzaamheid (79)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (31)
  • Ruimtelijk bewustzijn (23)
  • Ondernemingszin (13)
  • Andere talen (6)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (176)
  • (-) Burgerschap (129)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (252)
  • Artikel (7)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (145)
  • Secundair onderwijs (107)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (20)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

 dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek Wonder. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven Jong...
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

 herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'
Leerlingen maken taferelen met speelgoeddieren

Plein publiek: verwerk je schoolomgeving tot kunst in al zijn vormen!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het Schweitzerplein, vlakbij GO! BS Zavelberg, is een unieke plek in Brussel - met opvallende geometrische patronen. De leerlingen van het vierde leerjaar maakten er even hun terrein van - en keken met een frisse blik naar alles wat er op het plein gebeurt. Met de hulp van Sara van Lilith & Mo...
Leerlingen en volwassenen samen op het podium tijdens het operaproject PUSH

PUSH | Wat een push met je leven kan doen

 drama en theater, geluid en muziek, herinneringseducatie, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de Vrije Basisschool De Wemelweide in Watermaal-Bosvoorde speelden mee in de opera PUSH. Een opera geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Simon Gronowski. Simon is 11 jaar wanneer zijn moeder hem helpt ontsnappen uit een deportatietrein onderweg naar het concentratiekamp van...

Zo zet je in op leesmotivatie én drama: Prentenboek ‘Diepzeedokter Diederik’ wordt een musical

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de schoolmusical Diepzeedokter Diederik bewerkte Vrije Basisschool Sint-Pieterscollege (Jette) het gelijknamige prentenboek van Leo Timmers. Daarin kwamen de dynamoPROJECTEN van haar twee vestigingen samen: één draaide rond muziek, één rond theater. ‘We hebben heel veel van de musical geleerd’...
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

 erfgoed, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What's my name: zo maak je een tentoonstelling rond zelfkennis en identiteit

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Zet pesten buitenspel met beeldend theater!

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

De Kunstklas | co-teachen met de academie

 dans en beweging, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Een doorlichting gaf het startsein om de muzische werking van Vrije Basisschool As te herdenken. Meester Jean-Luc vroeg aan de Kunstacademie van Dilsen-Stokkem of zij hierbij konden ondersteunen. Al voor het derde jaar op rij zijn de Kunstklassen het resultaat van deze duurzame samenwerking.

Twee generaties, één verhaal | Digital storytelling brengt leerlingen en senioren dichter bij elkaar

 film en fotografie, intergenerationeel, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Veel leerlingen van het vijfde leerjaar van Gemeentelijke Basisschool Van Asbroek komen nooit in een zorgcentrum. Hun grootouders leven in een ander land of wonen bij hen in. Dankzij dit project ontmoeten ze lokale senioren en leren ze hen kennen op een ongedwongen manier. Samen legden ze hun...
Kleuters staan op zwarte stippen

De Stip | 6 weken beeldend en bewegend werken met een prentenboek

 beeld, dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuterschool van het Klein Seminarie in Hoogstraten organiseert elk jaar een dynamoPROJECT. Deze keer kozen ze voor de combinatie van dans en beeld en werkten ze samen met Annelies Mertens en Leen Verdonck van dAnsbeeLd. Als uitgangspunt gebruikten ze zes weken lang het prentenboek De Stip. De...
Volledig in het zwart gekleed, staan enkele leerlingen onder paraplu's

Hoe beeld je ‘water’ uit? | Zo bouw je een dans op die uit de kinderen zelf komt

 dans en beweging / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vakoverschrijdend rond water werken? Dat lukt voor vakken als wiskunde en WO. Maar hoe betrek je daar ook de muzische vakken bij? Het tweede en derde leerjaar van basisschool Het Open Groene in Marke ging de uitdaging aan. Gesteund door de knowhow van vzw Passerelle.
Leerling en begeleider op een stoel

Zo werk je aan sociale vaardigheden met dans en beweging

 dans en beweging, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leefwereld van leerlingen vergroten via dans en beweging. Die uitdaging gaat GBS Windroos uit Sint-Jans-Molenbeek aan samen met choreograaf Seppe Baeyens van Atelier Léon en vzw ’t Zinneke, waar volwassenen met een beperking begeleid kunnen wonen. Via wekelijkse dans- en bewegingsateliers wordt...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Dans verbinden met leesbevordering? Kijk en luister naar 'Geroezemoes'!

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum (intussen Trill vzw) en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster...
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs