Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  5. Zelfbewustzijn

Thema's

  • drama en theater (123)
  • beeld (110)
  • dans en beweging (104)
  • geluid en muziek (83)
  • film en fotografie (62)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (62)
  • mediawijsheid (51)
  • literatuur en leesmotivatie (48)
  • erfgoed (40)
  • welbevinden en pesten (38)
  • Cultuur in de Spiegel (36)
  • mode en design (25)
  • herinneringseducatie (24)
  • interculturaliteit (24)
  • intergenerationeel (21)
  • schoolfeest (21)
  • inclusie (18)
  • wereldburgerschap (17)
  • poëzie (16)
  • STE(A)M (15)
  • speelplaats (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • architectuur (10)
  • ouderparticipatie (9)
  • circus (8)
  • filosoferen (8)
  • Kunstkuur (6)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (502)
  • Nederlands (245)
  • Sociaal-relationele competenties (241)
  • Digitale competenties (133)
  • Historisch bewustzijn (86)
  • Duurzaamheid (78)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (30)
  • Ruimtelijk bewustzijn (23)
  • Ondernemingszin (13)
  • Andere talen (6)
  • (-) Zelfbewustzijn (182)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (167)
  • (-) Burgerschap (126)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (254)
  • Artikel (9)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (143)
  • Secundair onderwijs (113)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (20)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (4)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Affiche glasraamproject

Het Sint-Norbertusinstituut verbindt identiteit en diversiteit in zelfgemaakte glasraamportretten

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater...
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...

Frans leren door een podcast te maken

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien...

De wereld verbeteren? Deze academie en lagere school tonen je hoe!

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zouden de leerlingen van basisschool De Tovertuin uit Lokeren de wereld verbeteren? Met een internetproducerende windmolen en een vriendenmachine die ruzies in een handomdraai oplost. Met de hulp van de academie van Lokeren komen hun ideeën ook echt tot leven. In woord, beeld en muziek.

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
Leerlingen rond een tafel maken een linosnede.

Kunst en mysterie: hoe de samenwerking tussen drie verschillende vakgroepen en een dko-leerkracht mekaar sterker maakt

 beeld, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe kunnen oude contexten inspiratie bieden om met actuele vragen om te gaan? In Gent weten ze er wel raad mee. De leraren geschiedenis, godsdienst en esthetica van de Sint-Bavohumaniora sloegen de handen in elkaar en zetten samen met de docente beeld van de Sint-Lucasacademie het project Kunst en...
Leerkracht met rode pruik geeft les. de leerlingen zitten in een cirkel rond haar.

Zo komen ze wel naar de academie

 drama en theater / Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

‘We staan open voor iedereen, maar ze komen niet.’ Allicht hoor je die uitspraak niet voor het eerst. Hoe laat je kinderen zonder Vlaamse naam wel aan cultuur participeren? Met brede lokale netwerken en veel dialoog, zo blijkt. De straffe synergie tussen het Cultuurcentrum en de academie van Deurne...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs