Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Ondernemingszin
  5. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  6. architectuur
  7. geluid en muziek
  8. herinneringseducatie
  9. speelplaats
  10. welbevinden en pesten

Thema's

  • beeld (30)
  • dans en beweging (17)
  • (-) herinneringseducatie (14)
  • Cultuur in de Spiegel (13)
  • drama en theater (13)
  • film en fotografie (13)
  • (-) welbevinden en pesten (13)
  • erfgoed (11)
  • intergenerationeel (11)
  • (-) speelplaats (11)
  • (-) geluid en muziek (10)
  • literatuur en leesmotivatie (10)
  • mediawijsheid (10)
  • mode en design (8)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (8)
  • STE(A)M (7)
  • wereldburgerschap (7)
  • (-) architectuur (6)
  • innovatie (6)
  • interculturaliteit (6)
  • schoolfeest (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • inclusie (4)
  • ouderparticipatie (3)
  • poëzie (3)
  • Kunstkuur (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (114)
  • Sociaal-relationele competenties (87)
  • Zelfbewustzijn (64)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (59)
  • Nederlands (42)
  • Digitale competenties (29)
  • Duurzaamheid (26)
  • Historisch bewustzijn (25)
  • Ruimtelijk bewustzijn (11)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (8)
  • Andere talen (1)
  • (-) Burgerschap (43)
  • (-) Ondernemingszin (3)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (43)
  • Artikel (1)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (44)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (40)
    • Buitengewoon basisonderwijs (4)
  • Secundair onderwijs (45)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
  • Hoger onderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Afval omgetoverd tot een kunstwerk dat een uil voorstelt

Bordalo achterna: deze school maakt een 3D-uil als uithangbord

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Juf Marjan van de derde kleuterklas wou een nieuw uithangbord voor basisschool Het Open Groene. Het vijfde leerjaar experimenteerde al met 3D. Die 2 klasgroepen en 2 ideeën samen, zou dat werken? Cultuurcentrum Kortrijk bracht de leraren in contact met kunstenaar Maarten Verfaillie. Het resultaat...
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
Kleuters proberen op 1 been hun evenwicht te houden

Bewust in beweging

 dans en beweging, ouderparticipatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar vult GO! Leefschool de Pluishoek uit Heist-op-den-Berg de ‘Droomtijd’ op school in met activiteiten die de muzische en innerlijke ontwikkeling van de kinderen bevorderen. Zo werkten de leerlingen rond het thema bewust in beweging. Onder begeleiding van Atelier Amie, El Sole en artObe...
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, innovatie, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
Leerlingen aan de slag met spuitbussen voor muurschildering

Masterpiece

 beeld, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via workshops met streetartiest Mr. Mong en een bezoek aan het museum In Flanders Fields kwamen de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar tot een ‘Masterpiece’. Dit is street art-taal voor een zeer persoonlijke muurtekening met als centrale thema ‘Nieuwpoort, frontstad in WO I’.
Leerlingen en volwassenen samen op het podium tijdens het operaproject PUSH

PUSH | Wat een push met je leven kan doen

 drama en theater, geluid en muziek, herinneringseducatie, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de Vrije Basisschool De Wemelweide in Watermaal-Bosvoorde speelden mee in de opera PUSH. Een opera geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Simon Gronowski. Simon is 11 jaar wanneer zijn moeder hem helpt ontsnappen uit een deportatietrein onderweg naar het concentratiekamp van...

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...
Kinderen rond hun maquette van het plein

Het plein | Zo geef je architectuur en ruimtelijke planning een plaats in je lessen

 architectuur, beeld, geluid en muziek, innovatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een beeldend kunstenaar, twee architecten en een geluidskunstenaar gingen met twee enthousiaste klassen van basisschool Jongslag aan het werk om hun plein te verbeelden in het kader van een nieuw ruimtelijk plan voor het centrum van Dilbeek.
Op het podium luisteren leerlingen aandacht naar uitleg

'Nooit meer vrede?' Of toch?

 dans en beweging, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het is niet de eerste keer dat Philip Hoogewys van het zesde leerjaar van basisschool de Vierboete in Nieuwpoort met een project uitpakt. Telkens slaagt hij erin hoge ogen te gooien. In de klas ging hij aan de slag rond het thema oorlog en zorgde hij met de hulp van vzw Passerelle voor het...
Leerlingen zwaaien met sjaals op podium

Lodewijk de Koningspinguïn

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
2 leerlingen nemen een interview af van een man

3 woorden: woord - wandel - wolk

 beeld, geluid en muziek, intergenerationeel, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het verhalenproject Woord - wandel - wolk nam V-Tex, een buurtafdeling van de Kortrijkse Freinetschool De Levensboom, deel aan het stadsfestival Memento. Leerlingen schreven, illustreerden en improviseerden verhalen en droegen ze uit in hun wijk. Leerkracht Vincent Vandevyvere: ‘We zijn...
Kinderen zwaaien met zelfgemaakte vlaggen

Y'PARADE

 architectuur, beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...
Leerlingen met houten ton

Op de thee bij Marie Comparé

 erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nevele was een van de drie pilootgemeenten Buurten met erfgoed. Met de steun van lokale en regionale erfgoeddeskundigen en de erfgoedcel Meetjesland gingen leerlingen en leerkrachten van de tweede en derde graad van de Nevelse basisscholen op zoek naar de ongekende en onderschatte erfgoedparels in...
Leerlingen rusten in zelfgemaakt kamp

Kijk, ik speel!

 welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De basisschool Hof Pepijn in Landen wil inzetten op een speelplaats waar meer en beter wordt samengespeeld. Ze deden daarom beroep op Wim Collin van Hikke takke toe. Hij ging met het 1ste tot het 6de leerjaar op een creatieve manier aan de slag om het samenspelen te vergroten.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs