Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Ondernemingszin
  5. gaming
  6. herinneringseducatie
  7. inclusie
  8. welbevinden en pesten

Thema's

  • beeld (55)
  • drama en theater (38)
  • film en fotografie (35)
  • (-) welbevinden en pesten (33)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • dans en beweging (26)
  • mediawijsheid (26)
  • erfgoed (25)
  • (-) herinneringseducatie (23)
  • geluid en muziek (21)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (20)
  • literatuur en leesmotivatie (18)
  • mode en design (18)
  • (-) inclusie (17)
  • wereldburgerschap (17)
  • innovatie (13)
  • speelplaats (13)
  • STE(A)M (13)
  • architectuur (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • poëzie (9)
  • filosoferen (5)
  • schoolfeest (5)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • (-) gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (80)
  • Sociaal-relationele competenties (65)
  • Zelfbewustzijn (54)
  • Historisch bewustzijn (31)
  • Nederlands (30)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (28)
  • Digitale competenties (27)
  • Duurzaamheid (18)
  • Ruimtelijk bewustzijn (5)
  • (-) Burgerschap (71)
  • (-) Ondernemingszin (3)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (67)
  • Artikel (4)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (31)
  • Secundair onderwijs (41)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Leerlingen aan de slag met spuitbussen voor muurschildering

Masterpiece

 beeld, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via workshops met streetartiest Mr. Mong en een bezoek aan het museum In Flanders Fields kwamen de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar tot een ‘Masterpiece’. Dit is street art-taal voor een zeer persoonlijke muurtekening met als centrale thema ‘Nieuwpoort, frontstad in WO I’.
Kinderen zwaaien met zelfgemaakte vlaggen

Y'PARADE

 architectuur, beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die...
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...
Een vinger wijst naar een kaart van de Eerste Wereldoorlog waar de IJzer op afgebeeld staat

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden...
Leerlingen met houten ton

Op de thee bij Marie Comparé

 erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nevele was een van de drie pilootgemeenten Buurten met erfgoed. Met de steun van lokale en regionale erfgoeddeskundigen en de erfgoedcel Meetjesland gingen leerlingen en leerkrachten van de tweede en derde graad van de Nevelse basisscholen op zoek naar de ongekende en onderschatte erfgoedparels in...
Leerlingen en juf knutselen met klei

Een beeldig schooljaar

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.
2 jongeren leunen tegen muur

Qu’ARTier

 mediawijsheid, welbevinden en pesten / Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs

De jongeren van CDV groep Intro werden uit hun comfortzone gehaald. De quartier van de jongeren vormde daarbij de insteek. Ze reflecteerden over hun persoonlijke relatie met hun wijk en werkten zo aan hun zelfbeeld. Met Killerbee vzw werden deze ideeën gegoten in een kortfilm, in beatbox en in...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Journaliste Anke Wauters spreekt leerlingen toe in mediatheek

(er) schoon genoeg (van hebben)

 film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het...
Leerlingen rusten in zelfgemaakt kamp

Kijk, ik speel!

 welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De basisschool Hof Pepijn in Landen wil inzetten op een speelplaats waar meer en beter wordt samengespeeld. Ze deden daarom beroep op Wim Collin van Hikke takke toe. Hij ging met het 1ste tot het 6de leerjaar op een creatieve manier aan de slag om het samenspelen te vergroten.
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs