Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Ondernemingszin
  5. inclusie

Thema's

  • beeld (55)
  • drama en theater (38)
  • film en fotografie (35)
  • welbevinden en pesten (33)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • dans en beweging (26)
  • mediawijsheid (26)
  • erfgoed (25)
  • herinneringseducatie (23)
  • geluid en muziek (21)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (20)
  • literatuur en leesmotivatie (18)
  • mode en design (18)
  • (-) inclusie (17)
  • wereldburgerschap (17)
  • speelplaats (13)
  • STE(A)M (13)
  • architectuur (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • poëzie (9)
  • filosoferen (5)
  • schoolfeest (5)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (19)
  • Sociaal-relationele competenties (18)
  • Zelfbewustzijn (18)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (8)
  • Nederlands (8)
  • Digitale competenties (7)
  • Duurzaamheid (4)
  • Historisch bewustzijn (3)
  • (-) Burgerschap (17)
  • (-) Ondernemingszin (1)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (16)
  • Artikel (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (4)
  • Secundair onderwijs (12)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Volwassenenonderwijs (1)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Lichtinstallaties van de leerlingen

SHADOWLIFE

 beeld, inclusie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen tussen 16 en 19 jaar van het Centrum Leren en Werken (CLW Gent) en het Secundair Kunstinstituut (SKI) sloegen de handen in elkaar voor het project Shadowlife. Het leven kent vele schaduwkanten en die werden door de leerlingen onderzocht en in beeld gebracht. Onder begeleiding van S.M.A.K...
2 kinderen met een molensteenkraag rond hun nek poseren voor een foto achter een gouden kader

Moretusvrienden

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Kinderen houden beide handen op het hoofd.

Dansen op Maat

 dans en beweging, drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

In M.P.I. De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs in Kasterlee gaven Oliver Roels en Simon De Winne van v.z.w.De Conventie op vijf opeenvolgende dinsdagen een uur danstherapie. Via specifieke dans- en theatertechnieken gaven ze een boost aan het zelfvertrouwen van de kinderen tussen 7 en 14...
Boekjes voor het project Selfie. Cover is rood met wit

Selfie

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun...
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.
Leerlingen en juf knutselen met klei

Een beeldig schooljaar

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
Een rij zelfgemaakte mousse poppen

Van mousse tot theater

 drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van zelfgemaakte mousse poppen en improvisatie maakten de leerlingen met autisme van Koca Basisonderwijs een theatervoorstelling. Daarin schoven ze zichzelf als persoon naar voor. ‘Het is voor onze leerlingen niet gemakkelijk om zich aan de wereld te tonen zoals ze zijn. Kunst kan hen...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Op een muur schilderen twee leerlingen een walvis

De puntjes op de walvis

 beeld, inclusie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een leerling zet stipjes. Oneindig veel stipjes. Visual artist Wietse Hindryckx helpt haar, want de hele rug van de speelse walvis moet vol. De kolos maakt deel uit van een meterslange muurschildering in de gangen van het Ensorinstituut. Thema? De onderwaterwereld. De zeedieren en bijhorende...
"

Ook Ayco houdt van zingen

 inclusie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan. Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris. Twee jaar geleden was het haar grote droom om op te treden voor een publiek. Nu droomt ze van ... een groter podium.
Coverfoto van het boek '211 het had gekund, maar misschien ook niet'

Van blad tot boek

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In iedereen schuilt een kunstenaar, zo toont De Kouter in Kortrijk op sublieme wijze aan. Met ‘2115, het had gekund (maar misschien ook niet)’ presenteren de leerlingen een parel van een boek.
Roze bloemen en meisje

Vijf keer wonen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op een inspiratiedag van CANON Cultuurcel sloeg bij Wali Oliviers, leraar aan de Berchemse school voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac, het projectvirus over. Het moest iets worden rond wonen en diversiteit. Een brainstormsessie met collega’s en dramadocente Tania Draulans bracht raad.

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs