Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Secundair onderwijs

Thema's

  • beeld (26)
  • film en fotografie (23)
  • drama en theater (22)
  • welbevinden en pesten (20)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (19)
  • mediawijsheid (17)
  • Cultuur in de Spiegel (15)
  • erfgoed (15)
  • interculturaliteit (13)
  • inclusie (12)
  • geluid en muziek (11)
  • herinneringseducatie (11)
  • wereldburgerschap (10)
  • dans en beweging (9)
  • intergenerationeel (9)
  • literatuur en leesmotivatie (8)
  • mode en design (6)
  • poëzie (6)
  • architectuur (5)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • speelplaats (3)
  • Kunstkuur (2)
  • STE(A)M (2)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (180)
  • Sociaal-relationele competenties (96)
  • Zelfbewustzijn (76)
  • Nederlands (73)
  • Digitale competenties (70)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (58)
  • Historisch bewustzijn (41)
  • Duurzaamheid (39)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (15)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Ondernemingszin (6)
  • Andere talen (4)
  • (-) Burgerschap (67)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (64)
  • Artikel (3)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (59)
  • (-) Secundair onderwijs (67)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (55)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (13)
    • Deeltijds leren en werken (1)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (6)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (3)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
2 kinderen met een molensteenkraag rond hun nek poseren voor een foto achter een gouden kader

Moretusvrienden

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld...
Boekjes voor het project Selfie. Cover is rood met wit

Selfie

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Kinderen houden vuist omhoog

The many the one

 drama en theater, film en fotografie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe diep gaapt vandaag de kloof tussen aso-tso-bso? Om dit te weten te komen brengt BRONKS leerlingen uit de derde graad van twee verschillende Brusselse scholen bij elkaar om hun verhaal te vertellen. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.
Collage van foto's vormt nieuw gezicht

Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klas? 12 meisjes en jongens uit 1B. Thuistaal? Uiteenlopend. Schoolloopbaan? Kronkelend. Ervaring met cultuur? Nihil. ‘Deze leerlingen vragen om een andere aanpak, een die vertrekt van wat ze wel kunnen bijvoorbeeld’, zegt juf An Favoreel van het GO! technisch atheneum Jette. ‘We proberen daarom...
Leerlingen schrijven op blad papier

Woordenoorlog met poëzie en podcast

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Rood. Bloed. Moord. Liefde. Valentijn. Twee rijen leerlingen houden een associatierace tegen elkaar. Als de laatste eindigt met ‘Knuffel’, loopt ze naar voor om de rij te herbeginnen. Welke groep geraakt het verst in deze ludieke woordenoorlog?
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Leerlingen zitten neer op een stoel middenin een scène

Door het harnas

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hannes Goffin van MUS-E Belgium geeft de leerlingen improvisatie-oefeningen waardoor ze het thema van pesten en buiten de groep vallen uit een ander perspectief bekijken en spontane ervaringen delen.
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Jongeren doen alsof ze vechten

Van helse woede tot geluidloze ontgoocheling

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Hoe kan cultuureducatie daaraan bijdragen? Dat toont het project ’t Zal WELzijn.
Leerlingen bewegen samen met Olivier en Timeau

Het magische stof van Antipestman

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

'We misten technieken om rond fijne omgangsvormen te werken’, zegt Laura, de leerlingbegeleider van BuSO Zonnebos in ’s Gravenwezel. ‘In de ene klas waren er veel ruzietjes. Die groep hing niet aaneen en ze konden weinig van elkaar verdragen. De andere klas leed onder stoere taal. Die jongens...
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek ‘Wonder’. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs