Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Cultuur in de Spiegel
  5. dans en beweging

Thema's

  • beeld (51)
  • drama en theater (37)
  • film en fotografie (34)
  • welbevinden en pesten (33)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (28)
  • erfgoed (26)
  • (-) dans en beweging (25)
  • mediawijsheid (25)
  • herinneringseducatie (24)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (21)
  • geluid en muziek (19)
  • literatuur en leesmotivatie (18)
  • inclusie (17)
  • wereldburgerschap (17)
  • speelplaats (13)
  • mode en design (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • poëzie (9)
  • architectuur (8)
  • STE(A)M (6)
  • filosoferen (5)
  • schoolfeest (5)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (137)
  • Zelfbewustzijn (126)
  • Sociaal-relationele competenties (118)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (109)
  • Nederlands (48)
  • Digitale competenties (41)
  • Historisch bewustzijn (14)
  • Duurzaamheid (12)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Andere talen (3)
  • Ondernemingszin (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • (-) Burgerschap (44)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (41)
  • Artikel (3)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (23)
  • Secundair onderwijs (21)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Hoger onderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Het conflict Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 Cultuur in de Spiegel, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van 6 Economie-Moderne Talen van het Antwerpse Xaveriuscollege (Borgerhout) bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten.
Poster voor 'Touche: een fragiele ontmoeting'. Een oudere vrouw houdt de handen vast van een kind.

Touche

 dans en beweging, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kunstproject Touche ontmoetten de leerlingen van het 4de leerjaar van het Sint-Lodewijkscollege twee maanden lang enkele bewoners en bezoekers van het woonzorgcentrum Sint-Jozef. Hun fragiele maar vooral bijzondere ontmoeting leidde tot een ware dansfilm.
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
Alle leerlingen van de derde graad staan op het podium. Achter hen staat 'Naar onze nieuwe plek, we mogen nu verhuizen. Dit is nog niet zo gek, we mogen nu verhuizen' geprojecteerd.

Verhalen van hier naar ginder

 beeld, dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vluchten, migreren of hals over kop verhuizen. De meeste leerlingen van basisschool De Mozaïek in Gent weten wat het is. Het thema voor dit muzisch schoolproject was dus snel gekozen. Muzikant en performer Hilde De Clercq nam de derde graad op sleeptouw en opende de deur naar het intercultureel...
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
Kleuters proberen op 1 been hun evenwicht te houden

Bewust in beweging

 dans en beweging, ouderparticipatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar vult GO! Leefschool de Pluishoek uit Heist-op-den-Berg de ‘Droomtijd’ op school in met activiteiten die de muzische en innerlijke ontwikkeling van de kinderen bevorderen. Zo werkten de leerlingen rond het thema bewust in beweging. Onder begeleiding van Atelier Amie, El Sole en artObe...
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
Op het podium luisteren leerlingen aandacht naar uitleg

'Nooit meer vrede?' Of toch?

 dans en beweging, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het is niet de eerste keer dat Philip Hoogewys van het zesde leerjaar van basisschool de Vierboete in Nieuwpoort met een project uitpakt. Telkens slaagt hij erin hoge ogen te gooien. In de klas ging hij aan de slag rond het thema oorlog en zorgde hij met de hulp van vzw Passerelle voor het...

De wereld verbeteren? Deze academie en lagere school tonen je hoe!

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zouden de leerlingen van basisschool De Tovertuin uit Lokeren de wereld verbeteren? Met een internetproducerende windmolen en een vriendenmachine die ruzies in een handomdraai oplost. Met de hulp van de academie van Lokeren komen hun ideeën ook echt tot leven. In woord, beeld en muziek.
Leerlingen zwaaien met sjaals op podium

Lodewijk de Koningspinguïn

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
Jongeren doen alsof ze vechten

Van helse woede tot geluidloze ontgoocheling

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Hoe kan cultuureducatie daaraan bijdragen? Dat toont het project ’t Zal WELzijn.
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
5 leerlingen houden samen hun handen omhoog

Sterk in hun schoenen

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Yentl de Werdt van Passerelle vzw studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en bij P.A.R.T.S. in Brussel. Zij begeleidde tweeëntwintig leerlingen van het zesde leerjaar van De Piramide, een school in hartje Berchem, en maakte samen met hen een voorstelling over pesten.
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

I teach therefore I am

 beeld, Cultuur in de Spiegel, drama en theater, filosoferen, wereldburgerschap / Hoger onderwijs

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs