Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Cultuur in de Spiegel
  5. speelplaats

Thema's

  • beeld (50)
  • drama en theater (37)
  • film en fotografie (33)
  • welbevinden en pesten (33)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (28)
  • dans en beweging (25)
  • erfgoed (25)
  • mediawijsheid (25)
  • herinneringseducatie (23)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (20)
  • geluid en muziek (19)
  • literatuur en leesmotivatie (18)
  • inclusie (17)
  • wereldburgerschap (17)
  • (-) speelplaats (13)
  • mode en design (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • poëzie (9)
  • architectuur (8)
  • STE(A)M (6)
  • filosoferen (5)
  • schoolfeest (5)
  • innovatie (4)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (55)
  • Zelfbewustzijn (49)
  • Sociaal-relationele competenties (41)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (17)
  • Digitale competenties (16)
  • Nederlands (13)
  • Historisch bewustzijn (10)
  • Duurzaamheid (8)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (7)
  • Ruimtelijk bewustzijn (5)
  • Andere talen (1)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Burgerschap (41)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (38)
  • Artikel (3)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (24)
  • Secundair onderwijs (18)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Hoger onderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
Danseres Judith Clijsters zit neer tussen leerlingen

Werken aan een veilige sfeer zonder pesten, dat doet deze school via dans!

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Danseres Judith Clijsters van Passerelle vzw gaat aan de slag met kinderen uit het vijfde leerjaar: actief en speels, maar met oog voor elkaar, voor communicatie en voor ... relaxatie.
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
5 leerlingen houden samen hun handen omhoog

Sterk in hun schoenen

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Yentl de Werdt van Passerelle vzw studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en bij P.A.R.T.S. in Brussel. Zij begeleidde tweeëntwintig leerlingen van het zesde leerjaar van De Piramide, een school in hartje Berchem, en maakte samen met hen een voorstelling over pesten.
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
Jongeren doen alsof ze vechten

Van helse woede tot geluidloze ontgoocheling

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Hoe kan cultuureducatie daaraan bijdragen? Dat toont het project ’t Zal WELzijn.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Leerlingen schrijven op blad papier

Woordenoorlog met poëzie en podcast

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Rood. Bloed. Moord. Liefde. Valentijn. Twee rijen leerlingen houden een associatierace tegen elkaar. Als de laatste eindigt met ‘Knuffel’, loopt ze naar voor om de rij te herbeginnen. Welke groep geraakt het verst in deze ludieke woordenoorlog?
Leerlingen stretchen hamstrings voor spiegel

Linkeroever verbindt

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport...
Afval omgetoverd tot een kunstwerk dat een uil voorstelt

Bordalo achterna: deze school maakt een 3D-uil als uithangbord

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Juf Marjan van de derde kleuterklas wou een nieuw uithangbord voor basisschool Het Open Groene. Het vijfde leerjaar experimenteerde al met 3D. Die 2 klasgroepen en 2 ideeën samen, zou dat werken? Cultuurcentrum Kortrijk bracht de leraren in contact met kunstenaar Maarten Verfaillie. Het resultaat...
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, innovatie, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
Leerlingen en Dries Warlop zitten op een bankje rond boom

Leerlingen maken vredesbank

 herinneringseducatie, mode en design, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking...
Leerlingen van Publiciteit en Etalage, en de kleuters poseren met hun zelfgemaakte speelpanelen

Speel- en leermodules voor de kleuter

 architectuur, beeld, speelplaats / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vierde jaar Publiciteit en Etalage uit Heilig Graf Turnhout kregen de opdracht om recreatief materiaal te ontwerpen voor de speelruimte van de kleuterschool. Ze werkten hiervoor samen met een technisch tekenaar en leerlingen houtbewerking van KOGEKA uit Geel.
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

I teach therefore I am

 beeld, Cultuur in de Spiegel, drama en theater, filosoferen, wereldburgerschap / Hoger onderwijs

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter...

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs