Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. drama en theater
  5. welbevinden en pesten
  6. Artikel
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (51)
  • (-) drama en theater (37)
  • film en fotografie (34)
  • (-) welbevinden en pesten (33)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • erfgoed (26)
  • dans en beweging (25)
  • mediawijsheid (25)
  • herinneringseducatie (24)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (21)
  • geluid en muziek (19)
  • literatuur en leesmotivatie (18)
  • inclusie (17)
  • wereldburgerschap (17)
  • speelplaats (13)
  • mode en design (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • poëzie (9)
  • architectuur (8)
  • STE(A)M (6)
  • filosoferen (5)
  • schoolfeest (5)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (162)
  • Sociaal-relationele competenties (147)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (125)
  • Zelfbewustzijn (101)
  • Nederlands (74)
  • Digitale competenties (48)
  • Historisch bewustzijn (18)
  • Duurzaamheid (16)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Andere talen (3)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Burgerschap (61)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (60)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (59)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)
  • (-) Artikel (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (23)
  • Secundair onderwijs (36)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (3)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
3 leerlingen met de houten kasten van hun game

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

 gaming, mediawijsheid, mode en design, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.
Op de coverfoto van het boekje van 'wij, mens' dansen een geblinddoekte man en geblinddoekte vrouw met elkaar. Achter hen staat een tekening van een geblinddoekte man.

Theaterstuk ‘Wij, Mens’ verenigt cursisten van alle leeftijden en culturen

 drama en theater, interculturaliteit, intergenerationeel, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Met ‘Wij Mens’ zette het Centrum voor Basiseducatie Leerpunt (Gent-Meetjesland-Leieland) samen met Victoria Deluxe een volwaardig theaterstuk neer. Meer dan dertig cursisten uit verschillende opleidingen vertelden met woord, beeld en geluid hun verhaal. Initieel lag de focus op taal, maar het...
Leerlingen en volwassenen samen op het podium tijdens het operaproject PUSH

PUSH | Wat een push met je leven kan doen

 drama en theater, geluid en muziek, herinneringseducatie, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de Vrije Basisschool De Wemelweide in Watermaal-Bosvoorde speelden mee in de opera PUSH. Een opera geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Simon Gronowski. Simon is 11 jaar wanneer zijn moeder hem helpt ontsnappen uit een deportatietrein onderweg naar het concentratiekamp van...
OKAN-leerlingen staan op het podium. Op het scherm achter hen wordt 'mijn leven als een andere ik' geprojecteerd.

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de...
Een rij zelfgemaakte mousse poppen

Van mousse tot theater

 drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van zelfgemaakte mousse poppen en improvisatie maakten de leerlingen met autisme van Koca Basisonderwijs een theatervoorstelling. Daarin schoven ze zichzelf als persoon naar voor. ‘Het is voor onze leerlingen niet gemakkelijk om zich aan de wereld te tonen zoals ze zijn. Kunst kan hen...
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
2 cursisten omhelzen elkaar

Laaggeletterde cursisten van overal ter wereld maken toneel in Antwerpen

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

21 cursisten van overal ter wereld die les volgden aan CBE - Open School Antwerpen maakten dit voorjaar samen een toneelvoorstelling. Groot Familie werd een groot succes, en nu is er ook een korte documentaire over. ‘Dit project heeft mensen laten openbloeien.’
Alle leerlingen van de derde graad staan op het podium. Achter hen staat 'Naar onze nieuwe plek, we mogen nu verhuizen. Dit is nog niet zo gek, we mogen nu verhuizen' geprojecteerd.

Verhalen van hier naar ginder

 beeld, dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vluchten, migreren of hals over kop verhuizen. De meeste leerlingen van basisschool De Mozaïek in Gent weten wat het is. Het thema voor dit muzisch schoolproject was dus snel gekozen. Muzikant en performer Hilde De Clercq nam de derde graad op sleeptouw en opende de deur naar het intercultureel...
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
Leerlingen beelden voorwerpen uit

Van 100 jaar geleden naar vandaag

 beeld, drama en theater, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In het Landense Koninklijk Atheneum bestaat de traditie om jaarlijks in juni een creatief dynamoPROJECT te organiseren voor en met de leerlingen van de derde graad BSO. Precies dit jaar, eindigde honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog. De tieners blikten terug met film, theater en stop-motion.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
2 jongeren leunen tegen muur

Qu’ARTier

 mediawijsheid, welbevinden en pesten / Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs

De jongeren van CDV groep Intro werden uit hun comfortzone gehaald. De quartier van de jongeren vormde daarbij de insteek. Ze reflecteerden over hun persoonlijke relatie met hun wijk en werkten zo aan hun zelfbeeld. Met Killerbee vzw werden deze ideeën gegoten in een kortfilm, in beatbox en in...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Journaliste Anke Wauters spreekt leerlingen toe in mediatheek

(er) schoon genoeg (van hebben)

 film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het...
Leerlingen rusten in zelfgemaakt kamp

Kijk, ik speel!

 welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De basisschool Hof Pepijn in Landen wil inzetten op een speelplaats waar meer en beter wordt samengespeeld. Ze deden daarom beroep op Wim Collin van Hikke takke toe. Hij ging met het 1ste tot het 6de leerjaar op een creatieve manier aan de slag om het samenspelen te vergroten.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs