Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (120)
  • beeld (84)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (72)
  • geluid en muziek (53)
  • drama en theater (48)
  • film en fotografie (35)
  • dans en beweging (33)
  • erfgoed (30)
  • Kunstkuur (26)
  • mediawijsheid (24)
  • poëzie (19)
  • STE(A)M (19)
  • welbevinden en pesten (14)
  • interculturaliteit (13)
  • Cultuur in de Spiegel (11)
  • herinneringseducatie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • filosoferen (8)
  • intergenerationeel (7)
  • mode en design (7)
  • inclusie (6)
  • speelplaats (6)
  • architectuur (5)
  • circus (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • schoolfeest (5)
  • ouderparticipatie (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (175)
  • Sociaal-relationele competenties (64)
  • Zelfbewustzijn (57)
  • Digitale competenties (51)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (51)
  • Historisch bewustzijn (35)
  • Burgerschap (34)
  • Duurzaamheid (22)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (18)
  • Ruimtelijk bewustzijn (12)
  • Andere talen (4)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (274)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (174)
  • Artikel (100)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (176)
  • Secundair onderwijs (76)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (26)
  • Hoger onderwijs (8)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Ondersteun je taal- en leesonderwijs met een auteursresidentie!

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs

HTI Sint-Antonius uit Gent is één van de twintig scholen met opleidingen in dubbele of arbeidsmarktfinaliteit die aan de slag gaan met een auteursresidentie. Dankzij dit initiatief van Vrienden voor het Lezen en Literatuur Vlaanderen krijgen klassen met moeilijke lezers een auteur op bezoek voor een...
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

 circus, dans en beweging, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek Wonder. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven Jong...
juf Kaatje - buiten - portret

Boekenjuf Kaatje | ‘Ik geloof in aansporen, in leerlingen laten proeven van een breed aanbod’

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Ik kijk op naar iedereen die al eerder in dit magazine stond’, zegt Kaatje Van Den Driessche. ‘Ik sta als boekenjuf nog in beginnersschoenen, maar ik hoop dat je de passie, de goesting in lezen toch al voelt hier op school.’
portretfoto juf Ria

Boekenjuf Ria | ‘Ik zag het gebruik van boeken op school echt vooruitgaan’

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Elke twee maanden voorziet ze alle klassen van een verse lading bibboeken. En elke ochtend vangt ze de jongste leerlingen op met een voorleesverhaal. Bovenal zet Ria Peeters als beleidsondersteuner en zorgcoördinator elk dag het lezen in haar school op de kaart.
close portret Els

Boekenjuf Els | ‘Zoek het niet te ver. Lezen schuilt vaak in een klein hoekje’

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Als kind was Els De Latter een ‘leesstrever’. Net als Roald Dahls Matilda. ‘Ik spiegelde me aan haar. Tot de telekinese toe’, lacht de Boekenjuf van 2024. ‘Ook de speciale band tussen leerling en juf vind ik mooi in dat boek.’ Samen met haar diverse leerlingengroep wil Els school maken. Dat doet ze...
portret Sofie Glorieus

Boekenjuf Sofie | ‘Als het voorlezen wegvalt, dan is de dag slecht begonnen’

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Sofie Glorieus weet hoe ze van haar leerlingen lezers kan maken. Door voor te lezen uit boeken die ze zelf kiezen bijvoorbeeld. Of door veel boeken aan te bieden en leesgesprekken te houden. Door niks te forceren. En door zelf mega-enthousiast te zijn! Resultaat? Voor de Leesclub en de Leesjury is...
portret frontaal Marianne

Boekenjuf Marianne | ‘Ik zie het als mijn belangrijkste taak om leerlingen uit het taalmoeras te trekken. Pas dan zijn we op weg naar gelijke kansen’

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Met mooie boeken en rijke teksten in de hand trekt Marianne Flour er samen met haar leerlingen van het buitengewoon onderwijs op uit: naar het stadion van Beerschot, het Schoonselhof of het bos. ‘Daar komen verhalen over sport, afscheid of de natuur pas echt binnen’, zegt ze.
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

We maken zelf een boek: De Walviskermis

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het leesplezier aanwakkeren. Dat was de voornaamste doelstelling van het dynamoPROJECT van de Gemeentelijke Basisschool Brugge-Noord. De school kreeg hiervoor jeugdschrijvers Marc De Bel en Inge Bergh over de vloer. Met deze laatste stak illustratrice Bianca Scholten de koppen bijeen om samen met de...

Van fotografie naar schilderkunst | Studenten lerarenopleiding kijken naar hun omgeving en creëren eigen kunst met een verhaal

 beeld, film en fotografie / Hoger onderwijs

Gilles Van Schuylenbergh creëerde het grootste kunstwerk van Vlaanderen voor de gevel van hogeschool Odisee in Nieuwerkerken (Aalst). Zo werd hij meteen de ideale partner voor een dynamoPROJECT. Hij maakte de studenten lerarenopleiding lager onderwijs wegwijs in zijn beeldtaal en die van andere...

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

 architectuur, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

 geluid en muziek, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘IMS spreekt’ had een podcast over de school en haar Borgerhoutse omgeving moeten worden. ‘Maar de beperkende corona-maatregelen haalden dat brede idee onderuit en sloegen onze leerlingen emotioneel plat’, zegt leerkracht Joke Prinsen van IMS. Bleef wel overeind: de ontdekking van het medium podcast...

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4 de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.
Vrouw die zeefdruk doet.

MMagazine: multimediaal zeefdrukken

 beeld, mediawijsheid / Volwassenenonderwijs

Een magazine maken waarbij de nadruk ligt op het grafisch ontwerp. Die uitdaging krijgen de studenten Multimedia van VOLT in Leuven voorgeschoteld. Kunstenaar Leen Van Tichelen helpt hen bij het proces terwijl jeugdhuis Sojo de deuren van zeefdrukatelier Scheefdruk openzet.

Leren met muziek over bijen en mieren | Zo koppel je een WO-thema aan muzische vorming

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Met het dynamoPROJECT De bij en de mier bracht de Stedelijke Kunstacademie Dilsen-Stokkem muziek, woord en beweging in ’t Schakeltje. De lagere school voor buitengewoon onderwijs had vooral nood aan muzikale expertise en haalde die in huis met dko-docente Stephanie Corstjens. Zij wakkerde de...

Leerkracht en dko-docent brengen samen de cijfers en letters aan in het eerste leerjaar

 beeld, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Bij cijfers en letters denk je misschien niet meteen aan kunst. Met het dynamoPROJECT ‘Kunstig cijferen’ bracht de Vrije Basisschool van As daar verandering in. De Stedelijke Kunstacademie Dilsen-Stokkem begeleidde de leerkrachten van het eerste leerjaar om de leerlingen op een creatieve manier over...
Leerling last aan de lasconstructie. Hij draagt een helm en veiligheidskledij.

Europe in Change | STEM in dienst van grootse kunst

 architectuur, interculturaliteit, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voeg bij STEM de A van Arts, en je krijgt STEAM. In de praktijk staat de A vaak dan ten dienste van techniek en wetenschap. Het VTI in Veurne deed het net andersom. Kunst werd het uitgangspunt en STEM kreeg een dienende rol. Samen met 5 andere Europese scholen en kunstenaar Francesco Fransera...
Op een muur schilderen twee leerlingen een walvis

De puntjes op de walvis

 beeld, inclusie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een leerling zet stipjes. Oneindig veel stipjes. Visual artist Wietse Hindryckx helpt haar, want de hele rug van de speelse walvis moet vol. De kolos maakt deel uit van een meterslange muurschildering in de gangen van het Ensorinstituut. Thema? De onderwaterwereld. De zeedieren en bijhorende...

Creatief met hout: Verrijkend voor kleuter én leerkracht en bovenal héél leuk

 beeld, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuters van de Voorzienigheidsschool in Kuregem (Anderlecht) sloegen aan het timmeren. Schuren, boren, hameren: onder professionele begeleiding van JONNA vzw mochten ze het allemaal uitproberen. Ze deden het met succes, en met bijzonder veel enthousiasme. Extra troef? Haast ongemerkt kregen...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs