Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Duurzaamheid
  5. drama en theater
  6. welbevinden en pesten
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (191)
  • (-) drama en theater (134)
  • geluid en muziek (123)
  • dans en beweging (107)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (102)
  • film en fotografie (101)
  • literatuur en leesmotivatie (88)
  • mediawijsheid (77)
  • erfgoed (72)
  • mode en design (41)
  • (-) welbevinden en pesten (38)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • poëzie (33)
  • STE(A)M (31)
  • interculturaliteit (26)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (24)
  • herinneringseducatie (23)
  • inclusie (19)
  • wereldburgerschap (19)
  • architectuur (17)
  • Kunstkuur (15)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (12)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Sociaal-relationele competenties (145)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (124)
  • Zelfbewustzijn (100)
  • Nederlands (73)
  • Burgerschap (60)
  • Digitale competenties (48)
  • Historisch bewustzijn (18)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Andere talen (3)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (160)
  • (-) Duurzaamheid (16)

Type

  • Artikel (2)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (160)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (155)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (5)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (84)
  • Secundair onderwijs (68)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (16)
  • Hoger onderwijs (6)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Betty Betweter, Vic Bangerik en Bob-ik-eet-de-helft-van-mijn-groenten-op zijn klaar om het publiek te entertainen. In hun schuimrubberen kop steekt de hand van een zesdeklasser van Vrije Basisschool Sint-Joris. Zij zijn de scheppers van hun eigen handpop, van het decor én van het theaterstuk waarin...
2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, welbevinden en pesten / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Theater als bindmiddel tussen leerlingen uit het reguliere onderwijs en jongeren met een kwetsbare achtergrond. Dat was het doel van het dynamoPROJECT ‘Opgroeien in een chaotische stad’ van het Einstein Atheneum in Evergem, artistiek huis voor kinderen en jongeren Larf! uit Gent, en de vzw Luein...
Leerlingen lezen samen op de vloer

Deze school speelt, tekent én bezoekt de letters van het alfabet

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het tweede en derde leerjaar van Basisschool Domino in Genenbos genoten van een flinke portie lettersoep. Gewapend met het boek alfabet van Charlotte Dematons gingen ze samen met juf Annick Suffeleers aan de slag. Het doel? Elke letter van het alfabet tot in de puntjes leren kennen...
Gina en leerlingen brainstormen zittend over theaterstuk

OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van Gina Beuk van jeugdtheater Larf! gingen 10 OKAN-leerlingen van de secundaire school Richtpunt in Gent op zoektocht naar talige en niet-talige vormen van expressie rond het thema rituelen. Met hun stem en lichaam als instrument gaven de leerlingen op een creatieve manier vorm...
Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
Leerlingen experimenteren met Imaginarium

Hoe werk je aan taalontwikkeling en emotionele vaardigheden? Deze school koos voor out of the box sprookjestheater!

 drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Samen een theatervoorstelling creëren. Dat was het opzet van Er was eens een land, een creatief traject dat de leerlingen van het tweede leerjaar van GO! Basisschool ’t Kasteeltje in Overijse doorliepen met Amadeo Kollectif. Het proces bleek belangrijker dan het product.
Twee leerlingen bewegen samen op de speelplaats

Toon Tellegens dierenverhalen inspireren tot beestig bewegingstheater

 dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via de filosofische verhalen van schrijver Toon Tellegen maken de leerlingen van juf Sandrien op de Brusselse Imelda Basisschool kennis met Mier, Eekhoorn en al hun vrienden. Hoe zouden deze beestjes klinken? Hoe bewegen ze? En waarover gaan de verhalen eigenlijk? Acht weken lang gaan ze samen met...
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater...
2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...

Kunstkuur in Kapelle-op-den-Bos: ‘Kennis samenleggen is zó verrijkend.’

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De middelbare school KOBOS in Kapelle-op-den-Bos betrekt de Go! academie voor Muziek en Woord van Willebroek Kunstkuur-gewijs bij haar oriënterende modules in het eerste jaar. ‘Soms gaan de leerlingen zo op in hun project dat ze er niet langer bij stilstaan dat ze tegelijk met taal bezig zijn. Dat...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Studenten & docenten muzische vorming van het tweede jaar lerarenopleiding lager onderwijs Odisee campus Aalst ontdekten samen met Willem Verheyden de kracht en magie van figurentheater. Als apotheose maakten de leerkrachten in spé verschillende voorstellingen voor leerlingen van de basisschool....

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs