Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Historisch bewustzijn
  5. Nederlands
  6. Sociaal-relationele competenties
  7. Cultuur in de Spiegel
  8. inclusie
  9. welbevinden en pesten
  10. wereldburgerschap

Thema's

  • beeld (198)
  • literatuur en leesmotivatie (179)
  • drama en theater (138)
  • geluid en muziek (132)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (124)
  • dans en beweging (112)
  • film en fotografie (103)
  • mediawijsheid (80)
  • erfgoed (78)
  • poëzie (47)
  • mode en design (42)
  • (-) welbevinden en pesten (40)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (39)
  • STE(A)M (33)
  • herinneringseducatie (29)
  • Kunstkuur (28)
  • interculturaliteit (27)
  • intergenerationeel (25)
  • schoolfeest (25)
  • (-) inclusie (20)
  • (-) wereldburgerschap (20)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (12)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Burgerschap (66)
  • Zelfbewustzijn (64)
  • Digitale competenties (35)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (32)
  • Duurzaamheid (10)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Andere talen (2)
  • Ondernemingszin (2)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (88)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (69)
  • (-) Nederlands (30)
  • (-) Historisch bewustzijn (12)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (81)
  • Artikel (7)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (29)
  • Secundair onderwijs (55)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (3)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

 geluid en muziek, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What's my name: zo maak je een tentoonstelling rond zelfkennis en identiteit

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Zet pesten buitenspel met beeldend theater!

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

 dans en beweging, geluid en muziek, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve...
Leerling en begeleider op een stoel

Zo werk je aan sociale vaardigheden met dans en beweging

 dans en beweging, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leefwereld van leerlingen vergroten via dans en beweging. Die uitdaging gaat GBS Windroos uit Sint-Jans-Molenbeek aan samen met choreograaf Seppe Baeyens van Atelier Léon en vzw ’t Zinneke, waar volwassenen met een beperking begeleid kunnen wonen. Via wekelijkse dans- en bewegingsateliers wordt...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum (intussen Trill vzw) en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster...
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?
Kinderen houden beide handen op het hoofd.

Dansen op maat geeft je zelfvertrouwen een boost!

 dans en beweging, drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

In M.P.I. De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs in Kasterlee gaven Oliver Roels en Simon De Winne van v.z.w.De Conventie op vijf opeenvolgende dinsdagen een uur danstherapie. Via specifieke dans- en theatertechnieken gaven ze een boost aan het zelfvertrouwen van de kinderen tussen 7 en 14...
Kinderen zitten neer en luisteren

Deze bijzondere school zet moderne dans in als middel tegen onverdraagzaamheid

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren!

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, welbevinden en pesten / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Theater als bindmiddel tussen leerlingen uit het reguliere onderwijs en jongeren met een kwetsbare achtergrond. Dat was het doel van het dynamoPROJECT ‘Opgroeien in een chaotische stad’ van het Einstein Atheneum in Evergem, artistiek huis voor kinderen en jongeren Larf! uit Gent, en de vzw Luein...
Leerling poseert met zelfgemaakt plastic dier

Recyclen is een kunst!

 beeld, STE(A)M, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De tweedejaars van Go! technisch atheneum campus De Brug in Vilvoorde scherpten hun milieubewustzijn én hun gevoel voor schoonheid en creativiteit. Met plasticafval gingen ze aan de slag. Ze maakten bomen, bloemen, gras en dieren. Zo ontstond stilaan een een heuse tuin… een tuin van afval.
Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...

Het conflict Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 Cultuur in de Spiegel, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van 6 Economie-Moderne Talen van het Antwerpse Xaveriuscollege (Borgerhout) bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten.

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...
Afbeelding met kijkgat toont bonten jasje

Afrika in beeld

 film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gedurende drie schooljaren kregen leerlingen en leerkrachten van de GO! basisschool Vijverbeek in Asse de kans zich te verdiepen in een andere cultuur, stil te staan bij duurzaamheid en ecologie en zichzelf te ontdekken als creatieveling en ondernemer. Het werd een project vol kunsteducatie...
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
Kleuters proberen op 1 been hun evenwicht te houden

Bewust in beweging

 dans en beweging, ouderparticipatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar vult GO! Leefschool de Pluishoek uit Heist-op-den-Berg de ‘Droomtijd’ op school in met activiteiten die de muzische en innerlijke ontwikkeling van de kinderen bevorderen. Zo werkten de leerlingen rond het thema bewust in beweging. Onder begeleiding van Atelier Amie, El Sole en artObe...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs