Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Ondernemingszin
  5. Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  6. STE(A)M
  7. herinneringseducatie
  8. innovatie

Thema's

  • beeld (184)
  • literatuur en leesmotivatie (162)
  • drama en theater (127)
  • geluid en muziek (121)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (108)
  • dans en beweging (107)
  • film en fotografie (97)
  • mediawijsheid (78)
  • erfgoed (72)
  • mode en design (41)
  • Cultuur in de Spiegel (40)
  • poëzie (39)
  • welbevinden en pesten (37)
  • (-) STE(A)M (28)
  • (-) herinneringseducatie (27)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • inclusie (19)
  • wereldburgerschap (19)
  • architectuur (17)
  • Kunstkuur (16)
  • speelplaats (15)
  • (-) innovatie (14)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • dko (2)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Burgerschap (31)
  • Historisch bewustzijn (30)
  • Sociaal-relationele competenties (29)
  • Zelfbewustzijn (22)
  • Duurzaamheid (21)
  • Digitale competenties (18)
  • Nederlands (16)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (14)
  • Ruimtelijk bewustzijn (9)
  • (-) Cultureel bewustzijn (60)
  • (-) Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (28)
  • (-) Ondernemingszin (13)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (55)
  • Artikel (5)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (29)
  • Secundair onderwijs (29)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

SLO Mariadal ontdekt talent voor techniek met Marble Mania in de klas

 beeld, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs – SLO Mariadal in Hoegaarden hangt er een prettige spanning in de lucht. Vandaag testen de 30 leerlingen immers de grote knikkerbaan en de flipperkast die ze zelf ontworpen én gebouwd hebben. Wat blijkt? Met de hulp en expertise van de...

Erfgoed x onderwijs = da’s klasse | Zij doen het!

 erfgoed, herinneringseducatie

Vijf leerkrachten getuigen hoe zij cultureel erfgoed vakkundig inzetten. Inderdaad, zij doen het al: een of andere vorm van cultureel erfgoed in de lespraktijk loodsen. En vaak nog veel meer dan dat; ze inventariseren schoolerfgoed, zetten bronnenonderzoek op . Allemaal vertellen ze hoe ze het...

Onderzoek naar cultureel erfgoed & onderwijs | De enorme groeimarge voor erfgoed

 erfgoed, herinneringseducatie

Hoe komt cultuur, en specifiek erfgoed, vandaag aan bod in het onderwijs? Om op deze vraag te antwoorden ging faro grasduinen in het beschikbare onderzoek. Wat viel meteen op? Er is weinig overkoepelend, laat staan recent, onderzoek te vinden. Geïnteresseerden moeten het stellen met data die in...

Verbeelding is ook een van de manieren waarop je met erfgoed omgaat | In gesprek met Barend van Heusden

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, herinneringseducatie

Ken je Barend van Heusden al? Hij is hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen en grondlegger van de theorie Cultuur in de Spiegel (CiS). Dat is een cultuurtheorie die momenteel volop ingang vindt in het onderwijs in Nederland en Vlaanderen. CiS legt uit wat cultuur is, welke...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: de leerlingen van VISO Roeselare schrijven poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
Oude groepsfoto van groep mensen op markt van Nieuwpoort

De Bevriedinge

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derdegraads leerlingen van Basisschool De Vierboete in Nieuwpoort herdachten op een heel levendige manier de bevrijding door de Canadezen. Aan de hand van een groepsfoto van 7 september 1944, gingen ze aan de slag met getuigen uit die tijd.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...

De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

 schoolfeest, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

GO! basisschool De Klimpaal in Sint-Jans-Molenbeek organiseert elk jaar een straatfeest waar de hele buurt op is uitgenodigd. En daar past een zeepkistenrace perfect bij. Kunstenaar en zeepkist-koning Olivier D’Hose zette alle leerlingen op het juiste spoor. Een fanfareparade, in goede banen geleid...
Meisje maakt knoop in touw

Met de school van toen naar de toekomst

 architectuur, beeld, herinneringseducatie, innovatie, mediawijsheid, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het ene oog op het verleden en het ander op de toekomst. Vanuit deze invalshoek besloot Tom Morel, leerkracht bij de Gentse Freinetschool De Sterre-Spits, om het project ‘Met de school van toen naar de toekomst’ te lanceren. Het project werd een creatieve duizendpoot in samenwerking met drie...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Kinderen in kleren van de jaren '70 wandelen in stoet. Het meisje van voren in de stoet heeft een bord met 'Café de pluim 1978' vast

De jaren stillekes

 erfgoed, herinneringseducatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Basisschool De Kameleon in Oosteeklo waren de jaren stillekes nog nooit zo actueel als het voorbije schooljaar. De erfgoedprojecten van de leerlingen mondden er tijdens de opendeurdag uit in een folklorestoet en een tentoonstelling.
Kleuters verkleed in jutten kleren

In de voetsporen van de Boomerlingers

 drama en theater, erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Rond 79 voor Christus woonde volgens een sage een natuurvolk in Boom, de Boomerlingers. De kinderen van basisschool De Hoeksteen kwamen het oude volk op het spoor nadat ze een mysterieuze nota vonden. Ze gingen op ontdekkingstocht in de omgeving van de school en bij het culturele erfgoed van hun...
kerkhof met grafstenen

Campo Santo Nocturne

 architectuur, erfgoed, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg ligt tegenover het oude kerkhof Campo Santo, een plek waar heel wat geschiedenis, erfgoed en cultuur samenkomen. Leerkracht godsdienst Peter Parmentier en zijn collega van esthetica, Paul De Loore, raakten onmiddellijk gefascineerd door de schat aan informatie...
Leerlingen rond een tafel maken een linosnede.

Kunst en mysterie: hoe de samenwerking tussen drie verschillende vakgroepen en een dko-leerkracht mekaar sterker maakt

 beeld, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe kunnen oude contexten inspiratie bieden om met actuele vragen om te gaan? In Gent weten ze er wel raad mee. De leraren geschiedenis, godsdienst en esthetica van de Sint-Bavohumaniora sloegen de handen in elkaar en zetten samen met de docente beeld van de Sint-Lucasacademie het project Kunst en...
Graffitimuur met vogels op. Op de muur staat ook volgende tekst gespoten: 'Kleine Icarus doet zijn ogen open en wat ziet hij? Allemaal kinderen die spelen, lachen, dansen, zingen, springen, laa laa prachtig gewoon.'

De gevleugelde muur

 beeld, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Als opstartende school wilden we het thema van onze nieuwe naam De Kleine Icarus met de leerlingen op een creatieve manier uitdiepen. Twee schooljaren lang diepten we het thema uit. Op de speelplaats gebruikten we een 80 meter lange muur als canvas om 2D en 3D werken op uit te voeren.
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...

Mediawijsheid | Zo onderscheid je feiten van fictie met behulp van Palestijnse en Israëlische handboeken

 herinneringseducatie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

We hebben de mond vol van mediawijsheid. Maar hoe breng je jongeren zoiets bij? Met behulp van het Israëlisch-Palestijns conflict.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs