Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. Secundair onderwijs
  6. Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  7. Artikel

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (5)
  • Cultuur in de Spiegel (4)
  • Kunstkuur (3)
  • herinneringseducatie (2)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (2)
  • dans en beweging (1)
  • drama en theater (1)
  • inclusie (1)
  • mediawijsheid (1)
  • welbevinden en pesten (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (11)
  • Zelfbewustzijn (5)
  • Burgerschap (4)
  • Historisch bewustzijn (2)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (2)
  • Digitale competenties (1)
  • (-) Cultureel bewustzijn (16)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (4)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (203)
  • (-) Artikel (16)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (79)
  • (-) Secundair onderwijs (10)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (7)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (3)
  • (-) Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (6)
    • Beeldende en audiovisuele kunst (1)
    • Muziek (2)
  • Hoger onderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Het conflict Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 Cultuur in de Spiegel, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van 6 Economie-Moderne Talen van het Antwerpse Xaveriuscollege (Borgerhout) bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten.

School en academie samen in het zadel

 Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is er nodig om een school en een academie samen te brengen? In Dendermonde was dat niet toevallig een paard. Voor directeurs Danny Verneirt en Katrien van Caneghem kwam de oproep voor een gezamenlijk Kunstkuur-project als geroepen. Ze wilden toch al graag samenwerken en het Ros Beiaard gaf hen...
"

Graffiti in de academie

 Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

In de Gemeentelijke academie in Kontich dompelt een groep 14- tot 18-jarigen zich elke vrijdagavond onder in de street art-cultuur. Met een kritische blik en een pak humor hanteren ze de spuitbus. Een eigenwijze academie met een innovatief aanbod? Dat vraagt om uitleg.
Leerkracht met rode pruik geeft les. de leerlingen zitten in een cirkel rond haar.

Zo komen ze wel naar de academie

 drama en theater / Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

‘We staan open voor iedereen, maar ze komen niet.’ Allicht hoor je die uitspraak niet voor het eerst. Hoe laat je kinderen zonder Vlaamse naam wel aan cultuur participeren? Met brede lokale netwerken en veel dialoog, zo blijkt. De straffe synergie tussen het Cultuurcentrum en de academie van Deurne...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Boekenjuf Claire

Boekenjuf Claire | We lezen alles! Van Joepie tot Harry Potter

 literatuur en leesmotivatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Boekenjuf Claire Deboutte werkt bij KIDS Hasselt. Naast haar taak als logopediste ontfermt ze zich over de bibliotheek van de middelbare school voor buitengewoon onderwijs.

Lees mee met de Leesjury

 literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Lang zocht juf Krisje van basisschool De Kleine Jacob in Antwerpen iets om de lezers in haar zorggroep uit te dagen. Ze begon met vier leerlingen van het tweede leerjaar voor de Leesjury te lezen. Acht jaar later is die Leesjury van weleer danig uitgedijd. Hoe pakt ze het aan? En waarom blijft ze...
"

Ook Ayco houdt van zingen

 inclusie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan. Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris. Twee jaar geleden was het haar grote droom om op te treden voor een publiek. Nu droomt ze van ... een groter podium.
"

Liever samen in zee, dan ieder op z'n eiland

 Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

De samenwerking met lokale verenigingen is in het nieuwe dko-decreet ingeschreven. De Kunstacademie Lede Erpe-Mere Wichelen wachtte daar niet op en pionierde drie jaar geleden al met wat nu de Alternatieve Leercontext (ALC) heet. Hun ervaring met onder meer het instaporkest van de harmonie van Erpe...
Groepsles dansende leerlingen

De dansacademie 2.0

 dans en beweging / Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

Hedendaags of klassiek. Meer keuze biedt een dansacademie doorgaans niet. Niet zo in die van Harelbeke. Daar volg je nu ook hiphoples. Zo spelen ze in op de leervraag van de jongeren en maken ze komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding.

Een driedaags cultuurbad voor de hele school? Dat smaakt!

 Cultuur in de Spiegel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Drie dagen lang schort het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Assebroek de gewone lessen op. Voor alle 620 leerlingen. In de plaats proeven ze in klas- en leeftijddoorbrekende groepen van cultuur. 'Dit driedaags SMAAK-project is niet alleen leuk', zegt directeur Danny Van De Velde. 'Het is vooral een...

Mediawijsheid | Zo onderscheid je feiten van fictie met behulp van Palestijnse en Israëlische handboeken

 herinneringseducatie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

We hebben de mond vol van mediawijsheid. Maar hoe breng je jongeren zoiets bij? Met behulp van het Israëlisch-Palestijns conflict.
Boekenjuf Vanessa voor het boekenrek

Boekenjuf Vanessa | Onze leerlingen zijn eigenlijk veel meer met boeken bezig dan ze zelf beseffen

 literatuur en leesmotivatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In De Varens in Sint-Andries zitten leerlingen die allemaal een beetje extra aandacht nodig hebben. De school uit het bijzonder onderwijs is onderverdeeld in verschillende opleidingsvormen en boekenjuf Vanessa doet er alles aan om in elke opleidingsvorm boeken naar voor te brengen.
"

Samen voor meer cultuur op school: ‘Er is een energie ontstaan, die blijft stromen’

 Cultuur in de Spiegel / Secundair onderwijs

Cultuur een prominentere plek op je school geven, hoe doe je dat? Don Bosco Sint-Denijs-Westrem maakte er geen verhaal van ‘moeten’ van. Toch zitten cultuur en creativiteit na een tweejarig traject meer dan ooit in het DNA van de school. Leraren Wouter Ghijs en Annick Wallaert doen hun 7 sleutels...

5 sleutels voor effectief begrijpend lezen

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor succes in onderwijs, deelname aan de samenleving en levenslang leren. Daarom publiceerde de Vlaamse Onderwijsraad de praktijkgids Sleutels voor effectief begrijpend lezen. Door geïntegreerd met de vijf sleutels aan de slag te gaan, help je je...
Lezende kinderen

Lezen met leesdoelen!

 literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Lees je een boek op dezelfde manier als de krant? Waarschijnlijk niet. De manier waarop we een tekst lezen, hangt af van onze bedoelingen met de tekst, ons leesdoel. Je kan dus één tekst op verschillende manieren lezen. Zoals je in een game een strategie gebruikt om de vijand te verslaan, zo gebruik...

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs