Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. Kunstkuur
  6. inclusie

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (120)
  • beeld (84)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (72)
  • geluid en muziek (53)
  • drama en theater (48)
  • film en fotografie (35)
  • dans en beweging (33)
  • erfgoed (30)
  • (-) Kunstkuur (26)
  • mediawijsheid (24)
  • poëzie (19)
  • STE(A)M (19)
  • welbevinden en pesten (14)
  • interculturaliteit (13)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • herinneringseducatie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • filosoferen (8)
  • intergenerationeel (7)
  • mode en design (7)
  • (-) inclusie (6)
  • speelplaats (6)
  • architectuur (5)
  • circus (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • schoolfeest (5)
  • ouderparticipatie (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (10)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (7)
  • Zelfbewustzijn (7)
  • Burgerschap (6)
  • Digitale competenties (3)
  • Historisch bewustzijn (3)
  • Duurzaamheid (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Cultureel bewustzijn (32)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (8)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (28)
  • Artikel (4)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (17)
  • Secundair onderwijs (9)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (13)
  • Hoger onderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Op een muur schilderen twee leerlingen een walvis

De puntjes op de walvis

 beeld, inclusie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een leerling zet stipjes. Oneindig veel stipjes. Visual artist Wietse Hindryckx helpt haar, want de hele rug van de speelse walvis moet vol. De kolos maakt deel uit van een meterslange muurschildering in de gangen van het Ensorinstituut. Thema? De onderwaterwereld. De zeedieren en bijhorende...
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...

Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

 inclusie, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Leerlingen Lytha (18), Maxim (14) en Niels (16) van Buso De Pinker uit Poperinge hebben een poëzieboek geschreven. De kwetsbare jongeren gingen op poëtisch avontuur met Maarten Inghels, schrijver en voormalig stadsdichter van Antwerpen.

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

 beeld, Kunstkuur, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

100 jaar geleden

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, Kunstkuur, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een filmploeg én koppelden de...
Studenten zingen en dansen hand in hand

Zo werk je aan zang én taalbevordering met (anderstalige) kleuters!

 geluid en muziek, inclusie, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

Elk jaar organiseren de docenten van de Arteveldehogeschool in Gent muzische ateliers voor de tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs. Deze keer gingen docent Frauke Deschacht en haar toekomstige kleuteronderwijzers aan de slag met anderstalige liedjes. Koor&Stem zorgde, letterlijk en figuurlijk, voor...

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...
2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren!

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, welbevinden en pesten / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Theater als bindmiddel tussen leerlingen uit het reguliere onderwijs en jongeren met een kwetsbare achtergrond. Dat was het doel van het dynamoPROJECT ‘Opgroeien in een chaotische stad’ van het Einstein Atheneum in Evergem, artistiek huis voor kinderen en jongeren Larf! uit Gent, en de vzw Luein...

Hier ontdekken ze een nieuwe, andere manier van emoties uiten

 beeld, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur, mediawijsheid

Een Kunstkuur die niet alleen ingebed is in het lesrooster van een secundaire school, maar ook in het lokale cultuuraanbod. Eentje waarin leerlingen van aso, tso en bso samen hun talenten ontdekken en de grenzen van hun comfortzone rekken. Onmogelijk? Zeker niet. Uniek? Dat allicht wel. Dit is hoe...

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

 beeld, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...
Je ziet twee studenten die samen voor een computerscherm zitten. De ene student wijst iets aan op het scherm

Kunstkuren op de grens van creativiteit en technologie

 Kunstkuur, mode en design, STE(A)M / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Hoger onderwijs

Drie docenten van de Brusselse Sint-Lukas Academie gaan drie academiejaren co-teachen met collega’s van de Erasmushogeschool Brussel. De bacheloropleiding Multimedia & Creative Technologies is hun speelveld. Daar, op de grens tussen creativiteit en technologie, blijkt heel wat moois mogelijk.
Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

 beeld, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

De Gemeentelijke Basisschool in Jezus-Eik en de Gemeentelijke School voor Beeldende Kunsten in Overijse vonden elkaar in een Kunstkuur voor de derde graad. ‘Wat als…?’ werd de rode draad waaraan de leerkrachten een heel programma ophingen. Beeld, kledingontwerp, natuur, geschiedenis… alles kreeg met...
De juf legt iets uit aan de leerlingen in een klaslokaal

Kunstkuren bij de buren: 'We smelten stilaan samen tot één team'

 drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Na even wikken en wegen besloten de Vrije Basisschool Ten Parke en de Kunstacademie uit Torhout samen een Kunstkuur te wagen. De leerlingen van de tweede en derde graad werkten er via toneel en muziek haast ongemerkt hun vaardigheden in begrijpend lezen en Frans bij. We spreken een handvol...
Je ziet een klaslokaal met een blauwe wand.

Art@deStart: een Kunstkuurbad in de school

 Kunstkuur

Met de Kunstkuur Art@theStart bezegelen Basisschool De Start en de Kunstacademie Vlaamse Ardennen hun jarenlange samenwerking. De leerkrachten werken voor het vak muzische vorming drie jaar intensief samen. Meerdere klassen doen mee. Experimenteren, exploreren en expressie staan centraal.
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
Kind kijkt met een vergrootglas naar een blad en tekent het na.

Hoe koppel je het muzische aan wereldoriëntatie?

 beeld, Kunstkuur / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Co-teachen met een leerkacht van de academie is niet iets vrijblijvends. Het is doelgericht werken’, zegt directeur Eva Vandersypen van de Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek. ‘En wij zijn niet gewoon een tweede paar handen in de klas,’ benadrukt Ellen Janssens, directeur van de Sint...
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs