Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Secundair onderwijs
  5. Volwassenenonderwijs
  6. architectuur
  7. erfgoed
  8. gaming
  9. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (68)
  • film en fotografie (56)
  • drama en theater (54)
  • geluid en muziek (44)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (44)
  • mediawijsheid (36)
  • (-) erfgoed (35)
  • dans en beweging (31)
  • literatuur en leesmotivatie (30)
  • mode en design (23)
  • welbevinden en pesten (21)
  • Cultuur in de Spiegel (20)
  • poëzie (20)
  • interculturaliteit (17)
  • STE(A)M (15)
  • inclusie (14)
  • intergenerationeel (11)
  • herinneringseducatie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • (-) architectuur (9)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (6)
  • Kunstkuur (5)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • speelplaats (3)
  • schoolfeest (2)
  • (-) gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Duurzaamheid (37)
  • Historisch bewustzijn (35)
  • Burgerschap (20)
  • Sociaal-relationele competenties (19)
  • Digitale competenties (18)
  • Zelfbewustzijn (13)
  • Nederlands (11)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (6)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (41)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (41)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (41)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (42)
  • (-) Secundair onderwijs (40)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (38)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (4)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (3)
  • (-) Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Op de linkerpagina van een notitieboekje staat een gedichtje over Guido en op de rechterpagina zien we een foto van Guido en Roland (beide oudere mannen) en twee leerlingen. Onder de foto staat een gedichtje over Roland.

De zielen der verdronkenen

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De visserij is een mooi erfgoedthema om jong en oud met elkaar te verbinden. De visserij maakt(e) immers een groot deel uit van het leven van de bewoners van woonzorgcentra aan de kust én is een thema dat veel jongeren vandaag nog aanspreekt. Het Oostendse verhaal De zielen der verdronkenen, dat de...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.

Hoogtewerk | Dit ben ik

 beeld, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag...
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Leerlingen maken instrumenten in atelier van Piet Decalf

Kom speel viool en blaas de schalmei

 erfgoed, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klank en muziek actief beleven: dat is de missie van het eerste cultuurproject van de nagelnieuwe Middelbare Steinerschool Aalst. De muren van het atelier van muzikant en instrumentenbouwer Piet Decalf kunnen de enthousiaste boor- en klopgeluiden alvast niet tegenhouden.
Een plakaat met enkele erfgoedregels

Kappers met erfgoed

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Ik had nooit gedacht dat erfgoed me zou kunnen interesseren. Eigenlijk wist ik nauwelijks wat het was. Nu begrijp ik het beter en vind ik het bijzonder en interessant.’ Aan het woord is Aurélie, leerling van het zesde jaar Haartooi aan het Kortrijkse RHIZO 3. Samen met MUS-E Belgium en Erfgoed...
Een vinger wijst naar een kaart van de Eerste Wereldoorlog waar de IJzer op afgebeeld staat

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden...
Leerlingen houden een flashmob in een kapel

Don’t stop me now!

 dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, schoolfeest / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.
2 notitieboekjes hebben op de ene pagina vissersknopen en op de andere pagina een vissersuitspraken en een eigen sms-taal.

Visserstaal en eeuwenoude vissersambachten

 erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het artistiek erfgoedtraject dat kunstenares Mia Nollet samen met leerlingen van het Vesaliusinstituut en de bewoners van Godtschalck ondernam, bood een unieke kans om een nieuwe generatie kustbewoners vertrouwd te maken met het erfgoed dat in de hoofden en handen van de oudere generaties vissers...
Leerlingen filmen donkere scène van kortfilm

GRENS(verleggend)

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De voorstelling van je eigen film bijwonen op het filmfestival MOOOV, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van het vierde middelbaar Architecturale Vorming en Architecturale Kunsten van het Heilig Grafinstituut in Turnhout tastten letterlijk en figuurlijk grenzen af en maakten twee kortfilms...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.
Meisje maakt collage met foto's

Verbinding tussen generaties

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding thuis- en bejaardenzorg van GO! technisch atheneum Jette komen doorheen het project in contact met het persoonlijke erfgoed van de bewoners uit woonzorgcentrum Magnolia. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke...
Oudere vrouw en jongen kijken naar smartphone

Persoonlijk zwerfgoed

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van theatermaker Jim Maes mixten studenten Thuis- en bejaardenzorg/Zorgkundige aan het VISO Roeselare en bewoners (met dementie) van WZC Vincenthove hun persoonlijk zwerfgoed (foto’s, herinneringen, liedjes, gewoontes…) in een korte theatervoorstelling waarin ze samen een inkijk...
3 leerlingen met de houten kasten van hun game

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

 gaming, mediawijsheid, mode en design, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.
Leerling houdt een 3D pop van een vos vast

BAKVOSSEN: een culturele expeditie

 beeld, erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pubers warm krijgen voor een middeleeuws dierenepos met een slecht einde. ‘Dat moet lukken’ dachten enkele leerkrachten van PORTUS berkenboom. Ze lieten de leerlingen van het vierde jaar Beeldende en Architecturale Kunsten (BAK) op een creatieve en artistieke manier kennis maken met de VOSSEN...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

 architectuur, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Leerling bekijkt audiofragmenten op laptop

Bach: Recomposed - het Cultuurcentrum van de toekomst

 architectuur, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het 6de jaar Humane Wetenschappen van het Regina Caelilyceum in Dilbeek kregen de kans om zelf een voorprogramma te maken voor een concert van saxofoonkwartet BL!NDMAN. Gaandeweg ontwikkelden ze een nauwere band met het lokale cultuurcentrum, CC Westrand.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

WIN een auteur voor je zomerschool

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs