Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. architectuur
  5. welbevinden en pesten
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (185)
  • drama en theater (129)
  • geluid en muziek (120)
  • dans en beweging (105)
  • film en fotografie (98)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (97)
  • literatuur en leesmotivatie (85)
  • mediawijsheid (77)
  • erfgoed (69)
  • mode en design (41)
  • (-) welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • poëzie (33)
  • STE(A)M (29)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • inclusie (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • (-) architectuur (17)
  • Kunstkuur (15)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Sociaal-relationele competenties (43)
  • Burgerschap (40)
  • Zelfbewustzijn (34)
  • Nederlands (18)
  • Duurzaamheid (17)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (16)
  • Ruimtelijk bewustzijn (16)
  • Digitale competenties (15)
  • Historisch bewustzijn (9)
  • Ondernemingszin (4)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • (-) Cultureel bewustzijn (53)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (53)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (53)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (25)
  • Secundair onderwijs (29)
  • Volwassenenonderwijs (1)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek ‘Wonder’. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven...

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...

Circus? Je leerlingen worden er sociaal-emotioneel sterker van

 circus, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Wat steken leerlingen met sociaal-emotionele problemen op van circustechnieken? Heel veel, concludeert de Ziekenhuisschool Fioretti van de Stad Gent. Een groepje lagereschoolkinderen proeft er wekelijks met Circusplaneet een lesuur van. ‘Ongemerkt werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Gij vuile brooddoos

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...
Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

 architectuur, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Tekening van een schoorsteen. Naast de schoorsteen staat geschreven 'De bel gaat' 'Tring tring tring tring'.

Hoe pak je een pestprobleem aan én werk je tegelijk aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Aan de hand van kinderboeken, illustraties en boekjes die de kinderen zelf schrijven en illustreren verkent jeugdauteur Jan de Kinder samen met de leerlingen het thema ‘pesten’. de leerlingen ontdekken hun creatieve kant, ontdekken hun creatieve kant en tasten af hoe ze zich kunnen en willen...
Kinderen tonen hun geknutselde stadjes

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

 architectuur, beeld, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend...
2 leerlingen verbinden houten stokjes met elastiekjes

Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

 architectuur, beeld, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.
Leerlingen zitten in de bibliotheek

Een dorp vol superhelden

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het vijfde en zesde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Jan in Rollegem-Kapelle werkten samen met Oliver Roels van De Conventie rond pesten en lieten hun innerlijke superheld vrij.
Meisje maakt knoop in touw

Met de school van toen naar de toekomst

 architectuur, beeld, herinneringseducatie, mediawijsheid, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het ene oog op het verleden en het ander op de toekomst. Vanuit deze invalshoek besloot Tom Morel, leerkracht bij de Gentse Freinetschool De Sterre-Spits, om het project ‘Met de school van toen naar de toekomst’ te lanceren. Het project werd een creatieve duizendpoot in samenwerking met drie...
Kinderen rond hun maquette van het plein

Het plein | Zo geef je architectuur en ruimtelijke planning een plaats in je lessen

 architectuur, beeld, geluid en muziek, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een beeldend kunstenaar, twee architecten en een geluidskunstenaar gingen met twee enthousiaste klassen van basisschool Jongslag aan het werk om hun plein te verbeelden in het kader van een nieuw ruimtelijk plan voor het centrum van Dilbeek.
Leerling bekijkt audiofragmenten op laptop

Bach: Recomposed - het Cultuurcentrum van de toekomst

 architectuur, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het 6de jaar Humane Wetenschappen van het Regina Caelilyceum in Dilbeek kregen de kans om zelf een voorprogramma te maken voor een concert van saxofoonkwartet BL!NDMAN. Gaandeweg ontwikkelden ze een nauwere band met het lokale cultuurcentrum, CC Westrand.
Een gedicht gevormd door stenen. Op elke steen staat een woord van het gedicht

Gedichten in steen

 architectuur, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuter- en basisschool Vivenkapelle kocht een aangrenzend braakliggend perceel grond met het idee ze wel een grotere tuin kon gebruiken. Zo ontstond de ontdektuin. Niet alleen om natuur te ontdekken, maar ook een tentoonstellingstuin, een poëzietuin of een danstuin!
Leerlingen zitten neer op een stoel middenin een scène

Door het harnas

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hannes Goffin van MUS-E Belgium geeft de leerlingen improvisatie-oefeningen waardoor ze het thema van pesten en buiten de groep vallen uit een ander perspectief bekijken en spontane ervaringen delen.
Jongen wordt gefilmd terwijl hij presenteert

Stop pesten met stop-motion

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Achter de rug praten. Hypocriet doen. Alleen blijven zonder vrienden. Iemand bang maken. Ruziën. De leerlingenraad van basisschool De Kleine Geuzen in Jette weet wat de sfeer op school kan verpesten. Maar ze verwoorden ook haarscherp het tegengif: lachen met de hele klas, samen werken en spelen...
Leerlingen bewegen samen met Olivier en Timeau

Het magische stof van Antipestman

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

'We misten technieken om rond fijne omgangsvormen te werken’, zegt Laura, de leerlingbegeleider van BuSO Zonnebos in ’s Gravenwezel. ‘In de ene klas waren er veel ruzietjes. Die groep hing niet aaneen en ze konden weinig van elkaar verdragen. De andere klas leed onder stoere taal. Die jongens...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs