Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. welbevinden en pesten
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (183)
  • drama en theater (126)
  • geluid en muziek (119)
  • dans en beweging (105)
  • film en fotografie (97)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (97)
  • literatuur en leesmotivatie (83)
  • mediawijsheid (77)
  • erfgoed (69)
  • mode en design (41)
  • (-) welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • poëzie (33)
  • STE(A)M (28)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • inclusie (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • innovatie (14)
  • Kunstkuur (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • dko (2)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Sociaal-relationele competenties (36)
  • Burgerschap (32)
  • Zelfbewustzijn (28)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (16)
  • Nederlands (15)
  • Digitale competenties (11)
  • Duurzaamheid (1)
  • Historisch bewustzijn (1)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Cultureel bewustzijn (36)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (36)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (36)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (15)
  • Secundair onderwijs (20)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Circus? Je leerlingen worden er sociaal-emotioneel sterker van

 circus, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Wat steken leerlingen met sociaal-emotionele problemen op van circustechnieken? Heel veel, concludeert de Ziekenhuisschool Fioretti van de Stad Gent. Een groepje lagereschoolkinderen proeft er wekelijks met Circusplaneet een lesuur van. ‘Ongemerkt werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling...
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...
Lichtinstallaties van de leerlingen

SHADOWLIFE

 beeld, inclusie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen tussen 16 en 19 jaar van het Centrum Leren en Werken (CLW Gent) en het Secundair Kunstinstituut (SKI) sloegen de handen in elkaar voor het project Shadowlife. Het leven kent vele schaduwkanten en die werden door de leerlingen onderzocht en in beeld gebracht. Onder begeleiding van S.M.A.K...
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
Leerlingen rusten in zelfgemaakt kamp

Kijk, ik speel!

 welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De basisschool Hof Pepijn in Landen wil inzetten op een speelplaats waar meer en beter wordt samengespeeld. Ze deden daarom beroep op Wim Collin van Hikke takke toe. Hij ging met het 1ste tot het 6de leerjaar op een creatieve manier aan de slag om het samenspelen te vergroten.
Journaliste Anke Wauters spreekt leerlingen toe in mediatheek

(er) schoon genoeg (van hebben)

 film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
2 jongeren leunen tegen muur

Qu’ARTier

 mediawijsheid, welbevinden en pesten / Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs

De jongeren van CDV groep Intro werden uit hun comfortzone gehaald. De quartier van de jongeren vormde daarbij de insteek. Ze reflecteerden over hun persoonlijke relatie met hun wijk en werkten zo aan hun zelfbeeld. Met Killerbee vzw werden deze ideeën gegoten in een kortfilm, in beatbox en in...
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
Kleuters proberen op 1 been hun evenwicht te houden

Bewust in beweging

 dans en beweging, ouderparticipatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar vult GO! Leefschool de Pluishoek uit Heist-op-den-Berg de ‘Droomtijd’ op school in met activiteiten die de muzische en innerlijke ontwikkeling van de kinderen bevorderen. Zo werkten de leerlingen rond het thema bewust in beweging. Onder begeleiding van Atelier Amie, El Sole en artObe...
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
3 leerlingen met de houten kasten van hun game

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

 gaming, innovatie, mediawijsheid, mode en design, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.
OKAN-leerlingen staan op het podium. Op het scherm achter hen wordt 'mijn leven als een andere ik' geprojecteerd.

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster/performer Anissa...

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...
Jongen wordt gefilmd terwijl hij presenteert

Stop pesten met stop-motion

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Achter de rug praten. Hypocriet doen. Alleen blijven zonder vrienden. Iemand bang maken. Ruziën. De leerlingenraad van basisschool De Kleine Geuzen in Jette weet wat de sfeer op school kan verpesten. Maar ze verwoorden ook haarscherp het tegengif: lachen met de hele klas, samen werken en spelen...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs