Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Digitale competenties
  4. Historisch bewustzijn
  5. Ruimtelijk bewustzijn
  6. Artikel
  7. In de kijker
  8. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • film en fotografie (99)
  • beeld (90)
  • mediawijsheid (78)
  • erfgoed (74)
  • geluid en muziek (57)
  • drama en theater (49)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (39)
  • dans en beweging (36)
  • literatuur en leesmotivatie (31)
  • herinneringseducatie (28)
  • intergenerationeel (20)
  • Cultuur in de Spiegel (19)
  • architectuur (17)
  • mode en design (17)
  • wereldburgerschap (15)
  • poëzie (13)
  • STE(A)M (13)
  • welbevinden en pesten (13)
  • inclusie (9)
  • interculturaliteit (9)
  • speelplaats (9)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (6)
  • schoolfeest (5)
  • filosoferen (4)
  • Kunstkuur (4)
  • ouderparticipatie (3)
  • circus (2)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (510)
  • Nederlands (250)
  • Sociaal-relationele competenties (243)
  • Zelfbewustzijn (184)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (170)
  • Burgerschap (126)
  • Duurzaamheid (79)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (31)
  • Ondernemingszin (13)
  • Andere talen (6)
  • (-) Digitale competenties (136)
  • (-) Historisch bewustzijn (87)
  • (-) Ruimtelijk bewustzijn (23)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (195)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (192)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (3)
  • (-) Artikel (5)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (93)
  • Secundair onderwijs (98)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (10)
  • Hoger onderwijs (5)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
Leerlingen nemen beelden op op speelplaats

Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Iedere leerling beschikt over talent en je hoeft niet altijd ver te zoeken om het te vinden. Die boodschap wil Vrije Basisschool Sint-Willibrordus uit Eisden meegeven aan haar leerlingen van 4, 5 en 6 in het project Ooit aan de Maas. Dat doen ze via een ontmoeting met streekauteur Marco Mariotti...
Leerlingen verkleed als heks met tablets

Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest...
2 leerlingen interviewen elkaar op een klimrek

Hoe zwaai je op originele wijze het laatste jaar uit? Deze leerlingen doen het met zelfgemaakte luisterverhalen!

 geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De zesdejaars van Vrije Basisschool Pieter Brueghel moeten bijna afscheid nemen van hun school en dus ook van de fijne leesklas. Door samen luisterverhalen uit te werken en op te nemen met de hulp van Musica vzw, geven ze de leesklas en alle jongere leerlingen van hun school nog een prachtig cadeau.

Het conflict Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 Cultuur in de Spiegel, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van 6 Economie-Moderne Talen van het Antwerpse Xaveriuscollege (Borgerhout) bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten.
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

 dans en beweging, geluid en muziek, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

 beeld, erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In een vijfdaagse projectweek stonden de leerlingen stil bij de erfgoedwaarde van de Sevensmolen en de Bemvoortse molen in Overpelt. Ze bezochten het Molenmuseum en ze testten zelf uit hoe een molen werkt en wat er allemaal bij het onderhoud komt kijken. Daarnaast gingen ze creatief aan de slag rond...

Leerlingen ontdekken archeologische opgraving en bedenken een wandeling met QR-codes

 erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de tweede en derde graad van Gemeentelijke Basisschool Tumuli in Koninksem (Tongeren) gingen aan de slag onder begeleiding van de heemkundige kring Keunsem Vrugger. Hun doel: De archeologische opgravingen op de site Op de Heufkens ontsluiten voor het publiek.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

 film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en...

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...
Een student in een opnamestudio

Face Off: Zo kan zelfs een multimediaproject met begeleiding op afstand

 film en fotografie, mediawijsheid, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Binnen het dynamoPROJECT ‘Face Off’ werkten de leerlingen van de opleiding Multimedia van GO! Athena campus Heule een zelfgekozen creatief idee uit. Ze werden bijgestaan door graficus Tom De Geeter, producer Dimitri Andreas en kunstenaar Bruno Tytgat. Heel even dreigde de COVID-pandemie roet in het...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Studenten & docenten muzische vorming van het tweede jaar lerarenopleiding lager onderwijs Odisee campus Aalst ontdekten samen met Willem Verheyden de kracht en magie van figurentheater. Als apotheose maakten de leerkrachten in spé verschillende voorstellingen voor leerlingen van de basisschool....

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs