Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Digitale competenties
  4. Nederlands
  5. Zelfbewustzijn
  6. Secundair onderwijs
  7. Beeldende en audiovisuele kunst
  8. dans en beweging
  9. interculturaliteit

Thema's

  • beeld (58)
  • film en fotografie (58)
  • drama en theater (53)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (49)
  • literatuur en leesmotivatie (44)
  • mediawijsheid (41)
  • geluid en muziek (40)
  • (-) dans en beweging (36)
  • erfgoed (27)
  • poëzie (26)
  • Cultuur in de Spiegel (23)
  • welbevinden en pesten (21)
  • mode en design (17)
  • (-) interculturaliteit (15)
  • inclusie (13)
  • herinneringseducatie (11)
  • STE(A)M (11)
  • wereldburgerschap (10)
  • architectuur (7)
  • intergenerationeel (5)
  • Kunstkuur (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • speelplaats (4)
  • filosoferen (3)
  • schoolfeest (3)
  • circus (2)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (47)
  • Sociaal-relationele competenties (45)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (38)
  • Burgerschap (19)
  • Duurzaamheid (6)
  • Historisch bewustzijn (4)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Andere talen (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • (-) Zelfbewustzijn (45)
  • (-) Digitale competenties (20)
  • (-) Nederlands (20)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (47)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (77)
  • (-) Secundair onderwijs (43)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (36)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (8)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (12)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (6)
    • Muziek (5)
    • Woordkunst-drama (9)
    • Dans (4)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Gina en leerlingen brainstormen zittend over theaterstuk

OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van Gina Beuk van jeugdtheater Larf! gingen 10 OKAN-leerlingen van de secundaire school Richtpunt in Gent op zoektocht naar talige en niet-talige vormen van expressie rond het thema rituelen. Met hun stem en lichaam als instrument gaven de leerlingen op een creatieve manier vorm...
2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
Leerlingen bewegen samen met Olivier en Timeau

Het magische stof van Antipestman

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

'We misten technieken om rond fijne omgangsvormen te werken’, zegt Laura, de leerlingbegeleider van BuSO Zonnebos in ’s Gravenwezel. ‘In de ene klas waren er veel ruzietjes. Die groep hing niet aaneen en ze konden weinig van elkaar verdragen. De andere klas leed onder stoere taal. Die jongens...
Jongeren zwaaien met hun armen in de lucht

Urbantheneum

 dans en beweging, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Bij Urbantheneum draaide alles rond woord, dans en ritme. De leerlingen van het 5de jaar ASO van verschillende richtingen van het Atheneum van Deurne zorgden met Slam Poetry, Urban Dance en Beats & Rap op vijf dagen tijd voor een topeditie van hun traditionele cultuuravond.
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
Boekjes voor het project Selfie. Cover is rood met wit

Selfie

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.
Geschminkte kinderen met warrige haren staan al schreeuwend op het podium

Co-teachen met de academie? Doen!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Partners in muzische vorming. Dat zijn Leefschool ’t Veertje en de Academie Hamme al jaren. Wat dat intens samenwerken oplevert? Genoeg expertise om een totaalspektakel met beweging, drama, muziek én beeld aan te durven. Met de hele school.
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Kunstkuur in Kapelle-op-den-Bos: ‘Kennis samenleggen is zó verrijkend.’

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De middelbare school KOBOS in Kapelle-op-den-Bos betrekt de Go! academie voor Muziek en Woord van Willebroek Kunstkuur-gewijs bij haar oriënterende modules in het eerste jaar. ‘Soms gaan de leerlingen zo op in hun project dat ze er niet langer bij stilstaan dat ze tegelijk met taal bezig zijn. Dat...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs