Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Digitale competenties
  4. Ondernemingszin
  5. architectuur
  6. beeld
  7. gaming
  8. innovatie
  9. speelplaats

Thema's

  • film en fotografie (103)
  • mediawijsheid (81)
  • (-) beeld (74)
  • geluid en muziek (48)
  • drama en theater (39)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (35)
  • dans en beweging (32)
  • erfgoed (30)
  • literatuur en leesmotivatie (24)
  • mode en design (21)
  • Cultuur in de Spiegel (13)
  • STE(A)M (13)
  • welbevinden en pesten (13)
  • wereldburgerschap (13)
  • herinneringseducatie (12)
  • intergenerationeel (12)
  • poëzie (10)
  • inclusie (8)
  • interculturaliteit (7)
  • (-) architectuur (6)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • filosoferen (3)
  • schoolfeest (3)
  • (-) speelplaats (3)
  • circus (2)
  • Kunstkuur (2)
  • ouderparticipatie (2)
  • (-) gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (216)
  • Sociaal-relationele competenties (110)
  • Zelfbewustzijn (95)
  • Nederlands (67)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (66)
  • Burgerschap (59)
  • Duurzaamheid (41)
  • Historisch bewustzijn (40)
  • Ruimtelijk bewustzijn (19)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (19)
  • (-) Digitale competenties (70)
  • (-) Ondernemingszin (10)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (78)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (41)
  • Secundair onderwijs (35)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (5)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

 beeld, geluid en muziek / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Leerling presenteert nieuws voor een green screen

De Zeeteevee: werken aan mediawijsheid over de schoolmuren heen

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Video’s en foto’s maken we tegenwoordig allemaal, maar hoe breng je precies datgene in beeld dat jij wil overbrengen? Hoe vertel je een verhaal – echt of fake – zodat de ontvanger het begrijpt én gelooft? Aan de Gemeentelijke Basisschool Koksijde dompelen de leerlingen en leerkrachten van het vierde...
Digitaal werk van leerling Ruth

Kartonnen doos én Photoshop? Leerlingen experimenteren met beeld in ateliers van de academie

 beeld, film en fotografie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Omgaan met imago en zelfbeeld is een dagelijkse bekommernis van pubers. Met dit idee trok coördinator van de Academie voor Beeldende Kunst IKO Alexandra Vinck naar het Klein Seminarie van Hoogstraten voor de Culturele Expressie Projectdagen. Samen met IKO en hun vakleerkrachten sloegen drie klassen...
Kleuters schilderen op een lichtbak

Kleuters richten hun lens op de buurt in dit laagdrempelige videoproject

 beeld, film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het project Lens op de buurt wil de Gentse basisschool Het Klaverblad hun kleuters laten kennismaken met de directe omgeving van de school. Ondertussen willen ze te weten komen hoe de kleuters hun omgeving creatief in beeld kunnen brengen. Samen met JEF vzw trekken enkele klassen eropuit met een...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What's my name: zo maak je een tentoonstelling rond zelfkennis en identiteit

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...

Homemade cinema | The boy with the blue eye

 beeld, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een jongen mist zijn bus, stuit op onbegrip op school, wordt door klasgenoten uitgelachen. Het zijn scènes uit de kortfilm The boy with the blue eye. Die is een realisatie van 5 en 6 Publiciteit van Campus Redingenhof in Leuven. Artforum ontwikkelde het project en illustratrice en fotografe Vicky...
Affiche voor Radio Copain met een roze radio op. Radio Copain is live op 6, 7, 9 en 10 mei vanuit Watou, Westouter, Reningelst en Roesbrugge. Je kunt de radio-uitzendingen luisteren op kunstacademiepoperinge.be.

Radio Copain | Dit krijg je als de Kunstacademie met de lagere school radio maakt

 beeld, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

In Poperinge en omstreken maken vier lagere schoolklassen live radio. Wekenlang oefenen ze zich in spontaneïteit, mogen ze zich creatief helemaal uitleven en knutselen ze een radiostudio in elkaar, dit alles in samenwerking met de Kunstacademie. Het eindresultaat? Vier online te beluisteren radio...

Hier ontdekken ze een nieuwe, andere manier van emoties uiten

 beeld, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur, mediawijsheid

Een Kunstkuur die niet alleen ingebed is in het lesrooster van een secundaire school, maar ook in het lokale cultuuraanbod. Eentje waarin leerlingen van aso, tso en bso samen hun talenten ontdekken en de grenzen van hun comfortzone rekken. Onmogelijk? Zeker niet. Uniek? Dat allicht wel. Dit is hoe...
'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

 beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat hebben jongere en oudere generaties met elkaar gemeen? Waarin verschillen hun dromen en verwachtingen? Waarin vinden ze elkaar? De leerlingen van het zevende jaar Thuis- en Bejaardenzorg van MIA-Brugge interviewden en fotografeerden inwoners van een woonzorgcentrum en creëerden een...
Leerlingen verkleed als heks met tablets

Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest...
Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
2 leerlingen nemen een interview af van een man

3 woorden: woord - wandel - wolk

 beeld, geluid en muziek, intergenerationeel, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het verhalenproject Woord - wandel - wolk nam V-Tex, een buurtafdeling van de Kortrijkse Freinetschool De Levensboom, deel aan het stadsfestival Memento. Leerlingen schreven, illustreerden en improviseerden verhalen en droegen ze uit in hun wijk. Leerkracht Vincent Vandevyvere: ‘We zijn...

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

 beeld, erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In een vijfdaagse projectweek stonden de leerlingen stil bij de erfgoedwaarde van de Sevensmolen en de Bemvoortse molen in Overpelt. Ze bezochten het Molenmuseum en ze testten zelf uit hoe een molen werkt en wat er allemaal bij het onderhoud komt kijken. Daarnaast gingen ze creatief aan de slag rond...
Kleuters schilderen

Atelierweek Kind in de Stad

 beeld, dans en beweging, drama en theater, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Welkom in het Instituut der Poëtische Oplossingen voor Stadsaffaires! Minions op de catwalk, drama in café de Vuile Hoek of een oase van rust in de Tuin van Eden. Het is de wervelende finale van de muzische atelierweek Kind in de Stad van Freinetschool Het Trappenhuis in Gent. Een fantasierijke week...
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Leerlingen in overall

CLW Verkeer(t)

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Smartphones gebruiken als educatieve tool? Het kan! De leerlingen van het CLW (centrum leren en werken Gent) in Gent maakten met hun smartphone instructiefilmpjes rond verkeer. Samen met La Maison Imaginaire, CVO M&T en Sphinx Cinema ontdekten ze de wonderen van de nieuwe media.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs