Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Digitale competenties
  4. Ondernemingszin
  5. film en fotografie
  6. gaming
  7. welbevinden en pesten

Thema's

  • (-) film en fotografie (99)
  • mediawijsheid (78)
  • beeld (70)
  • geluid en muziek (45)
  • drama en theater (38)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (35)
  • dans en beweging (32)
  • erfgoed (30)
  • literatuur en leesmotivatie (24)
  • mode en design (21)
  • Cultuur in de Spiegel (14)
  • STE(A)M (13)
  • wereldburgerschap (13)
  • herinneringseducatie (12)
  • intergenerationeel (12)
  • (-) welbevinden en pesten (12)
  • poëzie (10)
  • inclusie (8)
  • interculturaliteit (7)
  • architectuur (6)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • filosoferen (3)
  • schoolfeest (3)
  • speelplaats (3)
  • circus (2)
  • Kunstkuur (2)
  • ouderparticipatie (2)
  • (-) gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (132)
  • Sociaal-relationele competenties (88)
  • Zelfbewustzijn (65)
  • Burgerschap (61)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (49)
  • Nederlands (44)
  • Historisch bewustzijn (27)
  • Duurzaamheid (23)
  • Ruimtelijk bewustzijn (5)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Andere talen (1)
  • (-) Digitale competenties (104)
  • (-) Ondernemingszin (3)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (104)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (42)
  • Secundair onderwijs (60)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

 beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat hebben jongere en oudere generaties met elkaar gemeen? Waarin verschillen hun dromen en verwachtingen? Waarin vinden ze elkaar? De leerlingen van het zevende jaar Thuis- en Bejaardenzorg van MIA-Brugge interviewden en fotografeerden inwoners van een woonzorgcentrum en creëerden een...
Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
Leerlingen nemen beelden op op speelplaats

Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Iedere leerling beschikt over talent en je hoeft niet altijd ver te zoeken om het te vinden. Die boodschap wil Vrije Basisschool Sint-Willibrordus uit Eisden meegeven aan haar leerlingen van 4, 5 en 6 in het project Ooit aan de Maas. Dat doen ze via een ontmoeting met streekauteur Marco Mariotti...
Leerlingen verkleed als heks met tablets

Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest...
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
2 leerlingen nemen vanop brug foto van het water en de skyline

70 mijl in vogelvlucht

 film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat hebben leerlingen uit Brussel en Zeebrugge met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken! Leerlingen van Brussel en Zeebrugge brachten hun (haven)buurt in beeld aan de hand van filmische portretten van buurtbewoners. Gedurende 4 maanden werkten de leerlingen van het zesde leerjaar van de...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerlingen stoppen ingrediënten in een kom

Wij & Zij: wat zegt dat over jou?

 dans en beweging, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Begrip en dialoog tussen leerlingen stimuleren. Hun wij-zij-denken counteren. Een maatschappelijk relevant topic uitdiepen en er in groep een creatieve vertaling aan geven. De doelstellingen van het project van het Technisch Atheneum Ohrem in Lokeren waren niet min.
Leerlingen filmen donkere scène van kortfilm

GRENS(verleggend)

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De voorstelling van je eigen film bijwonen op het filmfestival MOOOV, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van het vierde middelbaar Architecturale Vorming en Architecturale Kunsten van het Heilig Grafinstituut in Turnhout tastten letterlijk en figuurlijk grenzen af en maakten twee kortfilms...
Jongen wordt gefilmd terwijl hij presenteert

Stop pesten met stop-motion

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Achter de rug praten. Hypocriet doen. Alleen blijven zonder vrienden. Iemand bang maken. Ruziën. De leerlingenraad van basisschool De Kleine Geuzen in Jette weet wat de sfeer op school kan verpesten. Maar ze verwoorden ook haarscherp het tegengif: lachen met de hele klas, samen werken en spelen...
Kinderen tekenen gezichten met verschillende uitdrukkingen

Ik voel, ik denk, ik zeg of schrijf

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat kun je met je leerlingen van het derde en vierde leerjaar zoal doen rond het thema ‘communicatie’? Het hebben over de geschiedenis van de post? In de Gemeentelijke Basisschool van Jezus-Eik ontdekten ze dit schooljaar dat het zoveel meer, zoveel frisser, zoveel inspirerender, zoveel uitdagender...
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
Leerlingen schrijven op blad papier

Woordenoorlog met poëzie en podcast

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Rood. Bloed. Moord. Liefde. Valentijn. Twee rijen leerlingen houden een associatierace tegen elkaar. Als de laatste eindigt met ‘Knuffel’, loopt ze naar voor om de rij te herbeginnen. Welke groep geraakt het verst in deze ludieke woordenoorlog?
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek ‘Wonder’. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven...
Collage van foto's vormt nieuw gezicht

Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klas? 12 meisjes en jongens uit 1B. Thuistaal? Uiteenlopend. Schoolloopbaan? Kronkelend. Ervaring met cultuur? Nihil. ‘Deze leerlingen vragen om een andere aanpak, een die vertrekt van wat ze wel kunnen bijvoorbeeld’, zegt juf An Favoreel van het GO! technisch atheneum Jette. ‘We proberen daarom...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs